68,006 læst ·
26 svar
68k læst
26 svar
Hvordan regle for sænkning af loft?
Hej,
Så jeg skal altså sænke loftet med 12 cm i alt for at skjule grimme ledninger og samtidig lægge spots ind (gang, loft af råspont).
Jeg antager, at gips er bedst hvad angår loft, eller ville MDF fungere lige så godt (også med tanke på, at jeg skal lave huller til spotsene)?
Men til hovedspørgsmålet, hvordan får jeg lavet regler på 12 cm-loftpladens tykkelse. Lad os sige, at jeg bruger 13 mm gips. Har så brug for 10,7 cm "tyk" regel. Bortset fra at det er et mærkeligt mål, hvordan regler man så dybt? Bruger jeg først en regel på lad os sige 45 mm mod det eksisterende loft (skruet med kraftigt forsænkede skruer ind mod loftet), og så fastgør en anden regelkonstruktion på typisk 70 mm mod dette? Eller skal man bruge vinkeljern for at fastgøre reglerne mod loftet?
Mvh/
Alko
Så jeg skal altså sænke loftet med 12 cm i alt for at skjule grimme ledninger og samtidig lægge spots ind (gang, loft af råspont).
Jeg antager, at gips er bedst hvad angår loft, eller ville MDF fungere lige så godt (også med tanke på, at jeg skal lave huller til spotsene)?
Men til hovedspørgsmålet, hvordan får jeg lavet regler på 12 cm-loftpladens tykkelse. Lad os sige, at jeg bruger 13 mm gips. Har så brug for 10,7 cm "tyk" regel. Bortset fra at det er et mærkeligt mål, hvordan regler man så dybt? Bruger jeg først en regel på lad os sige 45 mm mod det eksisterende loft (skruet med kraftigt forsænkede skruer ind mod loftet), og så fastgør en anden regelkonstruktion på typisk 70 mm mod dette? Eller skal man bruge vinkeljern for at fastgøre reglerne mod loftet?
Mvh/
Alko
jeg havde brugt stålbånd...
Stålbånd er et bånd af stål,,(
) som der er huller i langs hele båndet, med det kan du bestemme højden med.. Bare at sømme eller skrue i loftet og så på typ en 45X45 regel.... reglarbet skal ligge på max C/C 60, er du rigtig omhyggelig så sikrer du for tungere ting og reglar med c/C 30...
med C/C menes Halve afstanden på første frie regel fra i dette tilfælde væg... så C/C mål typ 60 eller 30...
Stålbånd er et bånd af stål,,(
med C/C menes Halve afstanden på første frie regel fra i dette tilfælde væg... så C/C mål typ 60 eller 30...
Tak for hurtigt svar!
Men stålbånd er vel sådan noget, man køber på ruller? Mener du, at man skal skrue en stump fast mod loftet, og at reglen fastgøres mod den del af båndet, der hænger ned? Så regner du altså med, at reglerne hænger ned fra loftet? Det skal siges, at det er en lille hall på cirka 4 m2, så jeg tænkte at lave regler 30 CC.
Mvh/
Alko
Men stålbånd er vel sådan noget, man køber på ruller? Mener du, at man skal skrue en stump fast mod loftet, og at reglen fastgøres mod den del af båndet, der hænger ned? Så regner du altså med, at reglerne hænger ned fra loftet? Det skal siges, at det er en lille hall på cirka 4 m2, så jeg tænkte at lave regler 30 CC.
Mvh/
Alko
har man cc 600 så kommer loftet til at hænge, max 400 anbefaler gipsfabrikanterne,Milkshaken sagde:
jeg havde brugt mig af 70 pladeregel og sekundær og primær profil samt stålbånd hvis det er et stort rum
bruger man træregler så er der risiko for at de slår sig eller at de allerede er skæve så man har problemer med at montere gipsen, vedhæfter billede hvordan man regler op med pladeregler mm
Tak for det billede, virkelig tydeligt!
Plåtregel virker jo perfekt, med tanke på risikoen for at træet slår sig. Den primære og sekundære stålregel, er de ens, bare at den ene ligger an mod det eksisterende tag (hvis den ikke hænger på båndstål vil sige), mens den anden ligger mod de første regler??
Og stålbånd/båndstål - er det altså en sådan her (vedhæfter billede)?
Den vil jo blive bukket ved fastgørelsen mod væggen - ingen risiko for, at den svækkes og går i stykker netop der, hvis båndene skal holde al vægten?
Mvh/
Alko
Plåtregel virker jo perfekt, med tanke på risikoen for at træet slår sig. Den primære og sekundære stålregel, er de ens, bare at den ene ligger an mod det eksisterende tag (hvis den ikke hænger på båndstål vil sige), mens den anden ligger mod de første regler??
Og stålbånd/båndstål - er det altså en sådan her (vedhæfter billede)?
Den vil jo blive bukket ved fastgørelsen mod væggen - ingen risiko for, at den svækkes og går i stykker netop der, hvis båndene skal holde al vægten?
Mvh/
Alko
Kig på gyprocs hjemmeside.
Tror også de har en brochure, man kan få tilsendt.
Du har en lille hall.
Så det er bare at sætte vægskennerne op først
og derefter stikke sekundærreglerne "hatprofiler" i.
Bruger du 90 gips i loftet, ville jeg have lagt 30cc.
Afhængigt af hvor hallen er bredest, og hvordan du reglerer,
skal du lægge et passende antal primære regler i.
Husk, at du måske skal følge med op med
de primære regler, før du skruer alle sekundære i.
Det kan være tricky at skubbe dem op, hvis der er lavt til loftet
som du har.
Skruer sekundæren i primæren og så fastgør primæren
med båndstål, så loftet bliver i niveau.
Det kan jo være passende at have "pottor" i gipsloftet til
spottene med tanke på varmen mod det gamle loft.
Mvh Putte
Tror også de har en brochure, man kan få tilsendt.
Du har en lille hall.
Så det er bare at sætte vægskennerne op først
og derefter stikke sekundærreglerne "hatprofiler" i.
Bruger du 90 gips i loftet, ville jeg have lagt 30cc.
Afhængigt af hvor hallen er bredest, og hvordan du reglerer,
skal du lægge et passende antal primære regler i.
Husk, at du måske skal følge med op med
de primære regler, før du skruer alle sekundære i.
Det kan være tricky at skubbe dem op, hvis der er lavt til loftet
som du har.
Skruer sekundæren i primæren og så fastgør primæren
med båndstål, så loftet bliver i niveau.
Det kan jo være passende at have "pottor" i gipsloftet til
spottene med tanke på varmen mod det gamle loft.
Mvh Putte
Fredrik: Ja ved enkelgips ja, men det holder uden tvivl ved dobbeltgips...
Tænkte ikke på det at de kun vil bruge enkelt sandsynligvis.
Problemet med stålregler er jo at de er temmelig svær at arbejde med synes jeg.
og hvis træet er tørt så ser jeg ingen grund til at ikke bruge smidige træregler.
Tænkte ikke på det at de kun vil bruge enkelt sandsynligvis.
Problemet med stålregler er jo at de er temmelig svær at arbejde med synes jeg.
og hvis træet er tørt så ser jeg ingen grund til at ikke bruge smidige træregler.
Jeg har sænket loftet på et gæstetoilet (1,3 kvm) med metalregler og jeg vil uden tvivl også bruge dem i køkkenet (19 kvm), syntes det var utroligt nemt at få godt, desuden brugte jeg små "clips" som man "snapper" fast sekundær og primær med, så man slipper for at skrue, kostede 7 kr stykket og kan sikkert findes billigere. Det var utrolig nemt, og desuden kan man flytte reglerne inden man skruer gipsen fast, hvilket er godt hvis man skal have spots i loftet. Jeg skal også sænke ca. 12 cm.
60cc i loftet har aldrig set, og kommer aldrig til at se heller ikke. Hvis træet er tørt, er det altid en fordel. Men at det er skævt og kroget plejer mere at være reglen end undtagelsen. Plade forever i loftet altså
.
Mvh Putte
Mvh Putte
nogle gange har man held 
Lyder præcis som det, jeg gerne vil gøre. Hvor købte du reglerne, og "snapbleckene"? Og som sagt, bruger man de samme regler til primær og sekundær?yens sagde:Jeg har sænket loftet på en gæstetoilet (1,3 kvm) med metalregler, og jeg vil uden tvivl fortsætte med disse i køkkenet (19 kvm), syntes det var utroligt nemt at få godt. Desuden brugte jeg små "bleck", som man "snapper" fast sekundær og primær med, så man slipper for at skrue. Det kostede 7 kr stykket og kan sikkert findes billigere. Det var yderst nemt, og desuden kan man flytte reglerne, inden man skruer gipsen, hvilket er rart, hvis man skal have spotlys i loftet. Jeg skal også sænke ca. 12 cm.
Brugte du båndstål, og hvordan fastgjorde du det mod loftet i så fald??
MVh/
Alko
Primær reglen ser mere ud som en mindre variant af en pladeregel. Og lidt stivere. Sekundæren kaldes normalt for hatteprofil efter hvordan den ser ud. Du bruger hulbånd/patentbånd kært barn har mange navne. Hvis Du har råspont at skrue båndet i, ville jeg anbefale montage skruer som har fladt og bredt hoved.
Mvh Putte
Mvh Putte
Jeg brugte ikke bandstål, eftersom det kun var 1,3 kvm slap jeg for det. Derimod kommer jeg til at skulle bruge det i køkkenet, og eftersom jeg har betonloft der, så bliver det vel bare at bore og plugge... Jeg købte alting på Silvan i Lund, måske nogle tiere dyrere end eksempelvis hornbach, men det var rart at slippe for at transportere tingene mere end et par km...Alko sagde: