Hej!

Jeg har planer om at gøre en indervæg tykkere herhjemme dels for at slippe af med følelsen af tynde vægge, men også fordi jeg vil bygge en vægniche og vil helst have lidt dybde på denne (i dag, så skynd dig at svare!! 😂).

Skal opsætte reglar og gipse. Jeg undrer, om de nye reglar skal fastgøres til den eksisterende væg for stabilitet, eller om jeg kan have afstand mellem de nye reglar og den eksisterende væg. Grunden til at jeg spørger er, at 70mm-reglar er billigere end 145mm 😁. Bliver det ustabilt med 70mm i og med at der kun er gips på den ene side af reglen?

Alt godt!

Suvi5700
M MarcusNils sagde:
Hej!

Jeg har planer om at tykkere en indervæg herhjemme dels for at slippe af med følelsen af tynde vægge, men også fordi jeg vil bygge en vægniche og helst vil have lidt dybde på denne (i dag, så skynd dig at svare!! 😂).

Skal lave skelet og gipse. Jeg undrer mig over, om de nye reglar skal fastgøres til den eksisterende væg for stabilitet, eller om jeg kan have afstand mellem de nye reglar og den eksisterende væg. Grunden til jeg spørger, er, at 70mm-reglar er billigere end 145mm 😁. Bliver det ustabilt med 70mm i og med at der kun er gips på den ene side af regeln?

Alt godt!
Reglar som er 145 mm i en indervæg er jo utroligt overdimensioneret. Højst sandsynligt er det 70 mm, der sidder der i dag.
Tag et billede, så vi kan se.

Du kan sikkert bygge en væg af 45*70 eller 45*45, men at spare på regelvirket gør nok yderst lidt på den totale omkostning på en enkelt indvendig væg.

For lydisolering er separate regelsæt for de to sider ideelt. Så 70 reglar, der står frit i forhold til de eksisterende. Og isolering i rummet.

rotbackarn rotbackarn sagde:
For lydisolering er separate regelsæt for de to sider ideelt. Så 70 reglar som står frit i forhold til de eksisterende. Og isolering i rummet.
Jeg kan godt lide dette svar! Tror du, det bliver stabilt nok, selvom der kun bliver gips på den ene side? Bekymringen er primært revnedannelse i gipssamlinger fremover

AXS
Sæt afstandsstykker nogle steder fra de nye reglar til den eksisterende væg. Ganske vist, noget dårligere lydisolering, men meget mere stabilt.

• Synes
Joak
  • Laddar…
M MarcusNils sagde:
Jeg kan lide dette svar! Tror du, det bliver stabilt nok, selvom der kun er gips på den ene side? Bekymringen er især revnedannelse i gipssamlinger fremover.
Sæt nogle kortlingar (tværregler) på forskellige højder eller endnu bedre OSB/plyfa under gipsen, så mindsker du risikoen. Derefter spartler du grundigt med remse, så skal der meget til, før det revner.

• Synes
rotbackarn og 1 anden
  • Laddar…
Hej
Regel en ny væg op, det er billigt.
Men... brug pengene på at beklæde med OSB, råspont, spånplade bag gipsen og byg nicherne i samme materiale som du derefter beklæder med gips.
Alting bliver mere lydtæt end før og mere stabilt og bedre og smukkere :-)
Held og lykke.
/W

• Synes
rotbackarn og 2 andre
  • Laddar…
Enkelt gips på regel vil vel altid føles lidt tyndt. Osb eller tilsvarende under gipset gør jo en stor forskel. Meget rarere, hvis man skal hænge ting op på væggen også. Man kan benytte lejligheden til at lime træ op på bagsiden af den anden væg, når den først er åben.

• Synes
Suvi5700
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.