Matti_75 Matti_75 sagde:
Du kan vælge at udføre brandforanstaltningerne fra én side. En tommelfingerregel som gælder for gips fra de store producenter er, at en standardgips 13 mm har 15 minutters brandmodstand. Brandgips 15 mm er 30 minutter. Så 2 lag brandgips i garagen eller 4 lag standardgips og du er hjemme. Afhængigt af hvordan taget ser ud, skal du nok også gipse det, alternativt væggen på loftet og 600 mm på råsponten.
@Matti_75
Hej!
Stjæler lige tråden lidt, har et lignende spørgsmål:

Jeg vil installere batterier i min garage, som er sammenbygget med huset på to sider. Der er et nyt krav fra 1. juni 2025 om, at batterilagring over 20 kWh, som skal installeres indendørs, skal være placeret i egen brandcelle med brandklassifikation El60.

På de fleste steder jeg har læst, står der, at det er nok med dobbelte gipsplader på begge sider af væggen. Problemet er, at jeg ikke kan rive/installere gipsplader på den ene side, da der er installeret et nyt køkken... Er det nok, at jeg kun installerer to gipsplader på garage siden så? Du skrev ovenfor, at man kunne udføre brandforanstaltningerne fra én side.

Jeg er bevidst om, at der er andre foranstaltninger, der også skal tages, f.eks. brandtætning af rørgennemføringer osv.

Ja det er nok med foranstaltninger fra 1 side, men det bliver så 4 stk. standardgips 13 mm eller 2 stk. brandgips 15 mm

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 sagde:
Ja det räcker med foranstaltninger fra 1 side, men det bliver så 4 stk. standardgips 13mm eller 2 stk. brandgips 15mm
Det afhænger vel også en del af, hvordan den del af væggen man ikke rører er konstrueret. Gips på den side? Isolering i væggen? Regelbredde.

Eftersom han vil have en brandcelle til sin batterilagring, så er det tilstrækkeligt at gøre dette fra en side. 2 stk. brandgips klarer 60 minutter, men disse skal fuldskrues i henhold til leverandørens anvisninger i begge lag i reglen

Tak for svaret!

Jeg har vedhæftet en tegning af, hvordan det ser ud. Som sagt kan jeg ikke gøre noget ved indersiden af væggen mod køkkenet og vaskerummet.

Er det nok med bare enkelt brandgips ovenpå den eksisterende enkelgips på ydervæggen, dvs. den del, der ikke er i kontakt med resten af huset?

Enkelt brandgips ovenpå det eksisterende loft?

Jeg skal skifte den indvendige dør mod Vaskerummet med en, der er El60 klassificeret.

Behøver jeg også skifte garageporten?

• Grundtegning af garagens layout, viser placering af køkken, tvättstuga, el-central og batterier, samt vægge og døre markeret med noter.
Mikael_L
Sæt stenuld mellem reglerne i indervæggene, hvis det kan gøres uden alt for meget arbejde, eller allerede er isolering der. Så kan du garanteret nøjes med dobbelt brandgips mod indersiden af garagen, eller maks tripel almindelig gips (behøver ikke 4 lag).

Tjek indlæg #4 i denne tråd, jeg har bedt moderator opdatere linket til Parocs dokument, og der i slutningen af den PDF finder du additionsmetoden, og med den kan du beregne, hvad du får for brandmodstand i en sådan væg, der ikke bliver som en typisk væg.

ASZ007 ASZ007 sagde:
@Matti_75
Hej!
Kapper tråden lidt, har et lignende spørgsmål:

Jeg vil installere batterier i min garage, der er sammenbygget med huset på to sider. Det er nyt krav fra 1. juni 2025 om, at batterilagring over 20 kWh, som skal installeres indendørs, skal være placeret i egen brandcelle med brandklasse EI60.

På de fleste steder jeg har læst, står der, at det er tilstrækkeligt med dobbelte gipsplader på begge sider af væggen. Problemet er, at jeg ikke kan rive/ installere gipsplader på den ene side, da der er et nyt køkken monteret... Er det nok, at jeg bare installerer to gipsplader kun på garagesiden så? Du skrev ovenfor, at man kunne udføre brandforanstaltningerne fra én side.

Jeg er opmærksom på, at der er andre foranstaltninger, der også skal tages, f.eks. brændtætning af rørgennemføringer osv.
De nye regler har en overgangsperiode på et år, så det er muligt at anvende de gamle regler indtil næste sommer. Der er selvfølgelig en grund til, at disse regler eksisterer, så det er ikke så dumt at anvende dem alligevel.

• Synes
ASZ007
  • Laddar…
C
ASZ007 ASZ007 sagde:
@Matti_75
(...) Problemet er, at jeg ikke kan rive/installere gipsplader på den ene side, da der er monteret et nyt køkken... Er det nok, at jeg kun installerer to gipsplader på garagesiden? Du skrev ovenfor, at man kunne udføre brandforanstaltninger fra én side.
Væggen er jo klædt med et lag gips mod boligsiden og et lag mod garagen. Dem kan du også regne med, når du lægger helheden sammen til EI60. Ligeledes eventuel stenuldsisolering i væggen.
ASZ007 ASZ007 sagde:
Jeg er opmærksom på, at der er andre foranstaltninger, der også skal træffes, f.eks. brandsikring af rørgennemføringer osv.
Det er faktisk vigtigst at være omhyggelig med loftet. Det fremgår ikke, om det er ydertag (dvs. bolighuset er bygget i vinkel omkring garagen), eller etageadskillelse (dvs. der er en bolig etage over garagen).

I det første tilfælde skal enten garagetaget holde EI60, eller de omkringliggende (højere?) husvægge, eller også skal summen af begge beskyttelser være mindst EI60. Er der et vindue over garagetaget, er det alligevel nemmere at lægge hele beskyttelsen i garagetaget, ellers må man skifte til et dyrt, ikke-åbningsbart specialvindue.

I det sidste tilfælde skal etageadskillelsen selvfølgelig holde brandklassificeringen, men også her kan du medregne det materiale, der allerede findes i konstruktionen. Men i dette tilfælde skal etageadskillelsen holde REI60, dvs. ikke kun adskille og varmeisolere, men også holde oppe i de 60 minutter. Det plejer godt nok at være nok med de mest almindelige dimensioner og spændvidder på gulvbjælkerne, skruelimede gulvspånplader ovenpå, stenuld imellem og tre lag gips på undersiden, men har du en usædvanlig bjælketype, er det værd at tjekke.

Outside the box. Jeg overser måske noget her, men er der noget, der forhindrer, at du bygger et eget EI60-klassificeret "skab"/niche omkring batterierne, så du slipper for at tage fat på hele garagen? Den løsning var endda god nok i et avanceret laboratoriemiljø på en teknisk højskole.
Der findes færdige typegodkendte batteriskabe til køb, men det er sandsynligvis alligevel billigere at bygge i dit tilfælde. Den brandklassificerede dør, du ellers skal sætte mod bryggerset, sætter du i den stedbyggede niche i stedet, og den kan let være ventileret ud gennem ydervæggen, hvilket øger sikkerheden. Du kan også sørge for at save et kontrolleret brud anvisning i ydervæggen, som gør, at et vægstykke falder ud og begrænser skaderne ind mod garagen/huset ved en eventuel eksplosion :)

Senest redigeret:
  • Synes
hydrolift og 2 andre
  • Laddar…
Indervægge har isolering, 45x95 reglar og enkeltgips. Der er loft i garagen med enkeltgips, så derefter spredt panel, spær, loft, og så ydertag.

Hvis jeg sætter et lag brandbeskyttelsesgipsplader, typisk denne:

https://www.hornbach.se/p/brandskyddsskiva-norgips-gips-brand-f-15-x-900-x-2500-mm/8645244/

ovenpå de eksisterende enkeltgips på både loft og vægge, er det så tilstrækkeligt? Har læst at et lag brandgips er det samme som to lag standardgips, så det bliver typisk tre lag gips overalt.

C Chrzan sagde:
Outside the box. Jeg savner måske noget her, men er der noget, der forhindrer dig i at bygge et eget EI60-klassificeret "skab"/niche til batterierne, så du slipper for at gøre noget ved hele garagen?
Det går sikkert, men det tager meget plads og begrænser pladsen i garagen, tænker jeg. Så tænker jeg have andre maskiner i garagen også, så det er bedre, at hele garagen er en brandcelle.

C
ASZ007 ASZ007 sagde:
Indervæggene har isolering, 45x95 reglar og enkeltgips. Der er indvendigt loft i garagen med enkeltgips, så lister, tagspær, loftsrum, og så ydertag.

Hvis jeg sætter et lag brandbeskyttelsesgipsplader, som denne:

[link]

ovenpå de eksisterende enkeltgips på både loft og vægge, er det så nok? Har læst, at et lag brandgips svarer til to lag standard gips, så det bliver cirka tre lag gips overalt.
Almindelige gipsplader kan også anvendes og bliver sandsynligvis billigere samlet set trods flere lag. Plus glasfiberskiktet slider på værktøjet, og pladerne er lidt mere besværlige at arbejde med (i hvert fald for mig, der ikke er professionel).

Men du kan kigge i den yderst fremragende tabel, der er linket til ovenfor i tråden, eller tjekke i Gyprocs lige så fremragende men mere omfattende håndbog. Her er direkte link til brandklasser på loftsbjælkelag, andre træbjælkelag, henholdsvis indervægge med standardreglar fra den håndbog.

C
ASZ007 ASZ007 sagde:
Det går sikkert, men det tager meget plads og begrænser rummet i garagen tænker jeg. Så tænker jeg at have andre maskiner i garagen også, så det er bedre, at hele garagen er en brandcelle.
Det er vel kun dørkarmens dybde, der adskiller nichen fra, hvis batterierne ligger på en åben hylde?
Udgør de andre maskiner også brand-/eksplosionsrisici, eller skal de tværtimod beskyttes mod skader, hvis der sker noget med batterierne?

C Chrzan sagde:
Almindelige gipsplader går også og bliver sandsynligvis billigere samlet set trods flere lag. Plus at glasfiberlaget slider på værktøjerne og pladerne er lidt mere besværlige at arbejde med (i hvert fald for mig, som ikke er professionel).

Men du kan slå op i den fremragende tabel, der er linket til ovenfor i tråden, eller se i Gyprocs lige så fremragende men mere omfattende håndbog. Her er direkte link til brandklasser på loftsplader, andre træbjælkelag, samt indvægge med standardreglar fra den håndbog.
Tak @Chrzan og @Mikael_L for link til dokumenterne!
Der står meget tydeligt, hvordan man skal gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.