59,110 læst ·
27 svar
59k læst
27 svar
Hvordan opfylder man EI60?
Er i gang med at totalrenovere et hus, der skal blive et mindre udlejningsejendom, og ifølge brandsikringsdokumentationen skal hver lejlighed være sin egen brandcelle i klassen EI60 mod tilstødende lejligheder.
Hvordan opfylder man EI60 på eksisterende vægge og loft?
Huset er bygget med stående planker og har træbjælkelag.
Hvordan opfylder man EI60 på eksisterende vægge og loft?
Huset er bygget med stående planker og har træbjælkelag.
4 lag almindelig gips (2+2) eller 2 lag protect F 15 mm brandgips
Altvidende
· Stockholms län
· 822 indlæg
Det afhænger også af, hvad du har for isolering. Har du stenull i væggene, kan det være nok med et lag brandgips på hver side, hvis din nuværende væg betegnes som en spånplade. Brandgips er dog dyrt. Jeg har lavet EI60 vægge, da jeg indrettede loftet. Der var et lag almindelig gips, så jeg satte yderligere to lag almindelig gips på og opnåede dermed EI60. Har man tre lag gips, er det lige meget, hvad det er for isolering i væggen. Se denne side: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406 Er du i tvivl om, hvordan du skal gøre, så kan du spørge den, der har lavet brandsikringsdokumentationen.
Læs denne nøje, her finder du utroligt meget nyttigt.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/
I slutningen er additionsmetoden beskrevet, som fungerer op til visse IE-klasser, hvis typkonstruktioner ikke kan anvendes.
Glem ikke, at der også er lydkrav mellem forskellige lejligheder, som du skal bygge til.
Og at brandceller ikke kun udgøres af vægge, men også hvordan skakter, ventilationskanaler, gennemføringer, vinduer og døre og sådant fungerer som brandsikring mellem cellerne.
Det er nok en krævende opgave at dimensionere og konstruere for brandceller, tænker du at gøre alt selv, må du forberede dig på meget arbejde.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/
I slutningen er additionsmetoden beskrevet, som fungerer op til visse IE-klasser, hvis typkonstruktioner ikke kan anvendes.
Glem ikke, at der også er lydkrav mellem forskellige lejligheder, som du skal bygge til.
Og at brandceller ikke kun udgøres af vægge, men også hvordan skakter, ventilationskanaler, gennemføringer, vinduer og døre og sådant fungerer som brandsikring mellem cellerne.
Det er nok en krævende opgave at dimensionere og konstruere for brandceller, tænker du at gøre alt selv, må du forberede dig på meget arbejde.
Senest redigeret af en moderator:
Løfter tråden lidt. Er i gang med at bygge en garage sammen med rækkehuset, så en væg går mod mit hus. Kravet er IE60 væg mod huset. Er det så kun væggen, eller gælder det også taget, så man skal sætte du belgips helt op til krydsfinerpladen, alternativt dobbeltgips i hele taget?
Er det nok med A60 dør, eller skal det være IE60 dør?
Er det nok med A60 dør, eller skal det være IE60 dør?
Først og fremmest håber jeg, at du ikke er interesseret i at maksimere genvejene, men at du faktisk er interesseret i din og din families egen sikkerhed.
For ellers bliver spørgsmålet lidt som "Kan jeg reparere sikkerhedsselen med tape, uden at synet opdager det?"
Hvis dit spørgsmål stadig ønsker et svar, må vi tænke lidt videre.
Døren:
Hvad jeg forstår, er A60 en alternativ brandklassificering, der ses som svarende til IE60.
Måske burde det tjekkes, nogle nye love inden for området trådte jo i kraft for 2 uger siden.
For ellers bliver spørgsmålet lidt som "Kan jeg reparere sikkerhedsselen med tape, uden at synet opdager det?"
Døren:
Hvad jeg forstår, er A60 en alternativ brandklassificering, der ses som svarende til IE60.
Måske burde det tjekkes, nogle nye love inden for området trådte jo i kraft for 2 uger siden.
Klart man vil gøre det rigtigtMikael_L sagde:
Først og fremmest håber jeg, at du ikke har lyst til at maksimere genvejene, men at du rent faktisk er interesseret i din og din families egen sikkerhed.
For ellers bliver spørgsmålet lidt som "Kan jeg reparere sikkerhedsselen med tape uden at bilsynet opdager det?"
Døren:
Hvad jeg forstår, så er A60 en alternativ brandklassifikation, som betragtes som tilsvarende IE60.
Måske bør det undersøges, da nogle nye love inden for området trådte i kraft for 2 uger siden.
Indtil 80-90'erne byggede man mange rækkehuse, hvor brandcellegrænsen mellem "lejlighederne" kun havde beskyttelse op til loftet, men ikke gennem loftet, men i loftet var der ingen eller dårlig brandsikring mellem (eller skal vi kalde det over) brandcellerne.
Dette er blevet opmærksomt, fordi mange rækkehuse er brændt fuldstændigt ned, da branden har spredt sig med en utrolig hastighed gennem kolde lofter. Derfor skal man i dag have samme brandklasse også gennem loftsrummet, og mange ældre rækkehuse bliver hvert år renoveret (dvs. får forstærket brandcellegrænse på loftet).
Så min mening er, at man altid skal stræbe efter en udførelse, hvor brandsikringen er intakt gennem hele bygningskroppen, hvor der er forskellige brandceller, der mødes, men også hvis der er andre grunde til at have en forstærket brandsikring, selvom det ikke nødvendigvis er ved lov, tegning eller krav en rigtig brandcelle.
Jeg kan dog ikke pege på nogen regel eller lov, der viser, at brandcellegrænsen skal gå op mod ydertaget, og jeg orker ikke sætte mig ind i at lede (dette er ikke mit problem helt enkelt).
Jeg er dog ret sikker på, at man ikke behøver at gipse undersiden af råspånten. Jeg har aldrig set en sådan udførelse, og jeg har alligevel været og rodet i ret mange huse. Som ydertag sidder der som regel plade, tegl, betonfliser eller noget lignende, som også skaber en rimelig brandmodstand, faktisk skaber også papptag og shingel en vis brandmodstand (da det forhindrer brandgasser i at gå igennem en tid).
Jeg tænker også, at man kan lave foranstaltninger, der overstiger det, der som minimum kræves, f.eks. så var jeg nøje med at lave garagevæggen mod naboens grund, så den opfyldte brandteknisk klasse, der skulle kunne være 2 meter fra en anden bygning, hvis den også opfyldte samme brandteknisk klasse (og det var ikke svært, væggens konstruktion var tilstrækkelig, som jeg havde tænkt den, det var kun vinduesarealet, jeg skulle tage hensyn til, hvis jeg ville undgå dyre specialvinduer). Dette var slet ikke et krav til mig, men da garagen var 1 meter fra skel, og den ubyggede nabogrund derefter kunne vælge også at placere garagen 1 meter fra skel, uden at jeg havde saboteret eller besværliggjort deres muligheder for dette.
Dette er blevet opmærksomt, fordi mange rækkehuse er brændt fuldstændigt ned, da branden har spredt sig med en utrolig hastighed gennem kolde lofter. Derfor skal man i dag have samme brandklasse også gennem loftsrummet, og mange ældre rækkehuse bliver hvert år renoveret (dvs. får forstærket brandcellegrænse på loftet).
Så min mening er, at man altid skal stræbe efter en udførelse, hvor brandsikringen er intakt gennem hele bygningskroppen, hvor der er forskellige brandceller, der mødes, men også hvis der er andre grunde til at have en forstærket brandsikring, selvom det ikke nødvendigvis er ved lov, tegning eller krav en rigtig brandcelle.
Jeg kan dog ikke pege på nogen regel eller lov, der viser, at brandcellegrænsen skal gå op mod ydertaget, og jeg orker ikke sætte mig ind i at lede (dette er ikke mit problem helt enkelt).
Jeg er dog ret sikker på, at man ikke behøver at gipse undersiden af råspånten. Jeg har aldrig set en sådan udførelse, og jeg har alligevel været og rodet i ret mange huse. Som ydertag sidder der som regel plade, tegl, betonfliser eller noget lignende, som også skaber en rimelig brandmodstand, faktisk skaber også papptag og shingel en vis brandmodstand (da det forhindrer brandgasser i at gå igennem en tid).
Jeg tænker også, at man kan lave foranstaltninger, der overstiger det, der som minimum kræves, f.eks. så var jeg nøje med at lave garagevæggen mod naboens grund, så den opfyldte brandteknisk klasse, der skulle kunne være 2 meter fra en anden bygning, hvis den også opfyldte samme brandteknisk klasse (og det var ikke svært, væggens konstruktion var tilstrækkelig, som jeg havde tænkt den, det var kun vinduesarealet, jeg skulle tage hensyn til, hvis jeg ville undgå dyre specialvinduer). Dette var slet ikke et krav til mig, men da garagen var 1 meter fra skel, og den ubyggede nabogrund derefter kunne vælge også at placere garagen 1 meter fra skel, uden at jeg havde saboteret eller besværliggjort deres muligheder for dette.
Tak. Jeg køber en EI60-dør og bruger dobbelt gips på begge sider af væggen. Dog bliver det svært i halvdelen af garagen, da den vender mod badeværelset, og den væg vil jeg ikke rive ned. Måske bruge tre lag gips?Mikael_L sagde:
Indtil engang i 80-90'erne byggede man mange rækkehuse, hvor brandcellegrænsen mellem "lejlighederne" kun havde beskyttelse op til taget, men ikke igennem taget, og på loftet var der ingen, eller dårlige, brandbeskyttelse mellem (eller skal vi kalde det oven) brandcellerne.
Dette er blevet bemærket, fordi mange rækkehuse er brændt ned totalt, da branden har spredt sig med utrolig hastighed gennem loftsrum.
Derfor skal man i dag have samme brandklasse også gennem loftsrummet, og hvert år bygges mange ældre rækkehuse om (dvs. får forstærket brandcellegrænsen på loftet).
Så min mening er, at man altid bør stræbe efter en udførelse, hvor brandbeskyttelsen er intakt gennem hele huskroppen, hvor der er forskellige brandceller, der mødes, men også hvis der er andre grunde til at have en forstærket brandbeskyttelse, selvom det ikke nødvendigvis er ved lov, tegning eller krav, en rigtig brandcelle.
Jeg kan dog ikke pege på nogen regel eller lov, der viser, at brandcellegrænsen skal gå op mod ydertaget, og jeg orker ikke at sætte mig og lede (det er helt enkelt ikke mit problem).
Jeg er dog ret sikker på, at man ikke behøver at gipse undersiden af brædderne.
Jeg har aldrig set en sådan udførelse, og jeg har alligevel været og huseret i ret mange huse.
Som ydertag sidder der som regel plade, tegl, betonfliser eller noget lignende, som også skaber en rimelig brandmodstand, faktisk skaber faktisk også papptag og shingles en vis brandmodstand (da de forhindrer brandgasser i at gå igennem et stykke tid).
Jeg tænker også, at man kan lave foranstaltninger, der overstiger det, der minimum kræves, f.eks. var jeg omhyggelig med at udføre garagevæggen mod naboens grund, så den opfyldte brandteknisk klasse, så den kunne være 2 meter fra en anden bygning, hvis den også opfyldte samme brandtekniske klasse (og det var intet svært, væggens konstruktion var tilstrækkelig, som jeg havde tænkt mig den, det var kun vinduesarealet, jeg skulle tage hensyn til, hvis jeg ville undgå dyre specialvinduer).
Dette var intet krav til mig, men da garagen var 1 meter fra grundgrænsen, og den ubebyggede nabogrund så kunne vælge at også placere garagen 1 meter fra grundgrænsen, uden at jeg havde ødelagt eller besværliggjort deres muligheder for dette.
Hvis du fylder væggen med stenuldsisolering og så har dobbeltgips på begge sider eller enkel brandskyddsgips på begge sider, så skal det vel opfylde EI60.
Du kan måske nøjes med dobbeltgips, eller enkel brandskyddsgips mod badeværelset, det er jo ret tæt på EI60, og det bliver det måske også. Den væg findes ikke som typvägg.
Har du fliser på væggen i badeværelset?
Det øger jo garanteret brandmodstanden tilstrækkeligt.
Men hvis du har noget krav at følge, så er det måske ikke alle, der vil nøjes med afvigelser fra typkonstruktioner ...
Du kan måske nøjes med dobbeltgips, eller enkel brandskyddsgips mod badeværelset, det er jo ret tæt på EI60, og det bliver det måske også. Den væg findes ikke som typvägg.
Det øger jo garanteret brandmodstanden tilstrækkeligt.
Men hvis du har noget krav at følge, så er det måske ikke alle, der vil nøjes med afvigelser fra typkonstruktioner ...
desværre er det vådrumsmåt. Jeg bruger dobbeltgips og stenuld, hvor det er muligt at klemme det ind. Så bruger jeg noget brandbeskyttelses fugemasse i gennemføringerne.Mikael_L sagde:
Hvis du fylder væggen med stenuldsisolering og derefter har dobbeltgips på begge sider eller enkelt brandbeskyttelsesgips på begge sider, så burde det vel opfylde EI60.
Du kan måske nøjes med kun dobbeltgips, eller enkelt brandbeskyttelsesgips mod badeværelset, det bliver jo ret tæt på EI60, og det måske bliver det også. Den væg findes ikke som typemur.
Det øger garanteret brandmodstanden tilstrækkeligt.
Men hvis du har nogle krav at følge, så måske "nogen" ikke lader sig nøje med afvigelser fra typekonstruktioner ...
Du kan vælge at udføre brandforanstaltningerne fra én side. En tommelfingerregel for gips fra de store producenter er, at en standardgips 13mm har 15 minutters brandmodstand. Brandgips 15mm har 30 minutter. Så 2 lag brandgips i garagen eller 4 lag standardgips og du er hjemme. Afhængigt af hvordan taget ser ud, skal du nok også gipse det, alternativt væggen på loftet og 600 mm på undertaget.
Matti_75 sagde:
Du kan vælge at udføre brandforanstaltningerne fra en side. En tommelfingerregel, der gælder for gips fra de store producenter, er, at en standardgips på 13 mm er 15 minutters brandmodstand. Brandgips på 15 mm er 30 minutter.
Så 2 lag brandgips i garagen eller 4 lag standardgips, og så er du hjemme.
Afhængigt af hvordan taget ser ud, kommer du nok til at gipse det også, alternativt væggen på loftet og 600 mm på råsponten.

Kommet lidt fra dette på de senere år.
Hvor meget gør det med osb eller plyfa bag enkel eller dobbelt gips?
Hvor meget gør det med osb eller plyfa bag enkel eller dobbelt gips?
Du skal nok desværre beklæde indvendigt loft. Der er et krav om, at brand ikke må sprede sig fra et lavere liggende tag.R Revoman sagde:
En brandkonsulent kan sikkert give dig et korrekt svar på, hvordan du skal udforme dette. Det er dit og din families liv, der står på spil, så spare ikke.