Ser ikke, hvilken fordel det er at montere karmen efter at gulvet er lagt. Jeg ville foretrække at regne den endelige gulvniveau ud for så at sætte karmen og tærsklen fast, inden gulvet er lagt. Laminatgulve bør helst ikke ligge under tærsklen.
Når man bygger nyt, lægger vi gulvet først og stiller derefter karmen på det. Gulvet skal gå ind under karmen, hvis det skal se pænt ud.
Jeg mistænkte selvfølgelig, at der er dem, der taler for denne variant. Selv er jeg faktisk lidt skeptisk fordi:
1) Tærsklen kan skabe tryk, der gør, at gulvet sidder i spænd, hvilket fører til unødig knirken i gulvet.
2) Gulvet bliver noget sværere at skifte ud i et rum, hvis en tærskel står på gulvet.
Selvom man er uden tærskel, kan det være godt at have en fuge for at mindske spændinger i gulvet mellem to rum.
Men forklar gerne, hvordan det æstetiske overtrumfer ovenstående aspekter, eller alternative løsninger.
Men hvis I monterer inden gulvet er lagt, vil I have brug for en form for liste for at dække sprækken. Måske ikke det værste problem, men en smagssag. Og ikke altid så pænt efter min mening.
Derudover er det også vigtigt, at dørbladet ikke kommer for langt ned, så det skraber mod gulvet, hvis I monterer karmen først.
Jeg har testet begge varianter. Det ser hel...e ud, hvis man lægger gulvet efter at karmen er lagt. Akryl eller silikon i gulvfarve skal dække sprækkerne. Det bliver nogle stykker nemlig.
Spørgsmålet gælder højden. Jeg tror, jeg saver ud og tager den lille bit under karmen og døren...
Ja højden er svær at fejle med, hvis man tager en laminatdel under tærsklen for at få karmen i den rette højde. Det med sprækker afhænger jo af, hvor omhyggeligt arbejdet udføres, en lille streng blød fugt tæt på tærsklen ville jeg foretrække.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.