49,502 læst ·
188 svar
50k læst
188 svar
Hvordan laver man konstruktions tegninger?
Det er min opfattelse også. Jeg er en bygningsingeniør med stor interesse for både at tegne/modellere og at regne. Bygningsingeniører kaldes oftest konstruktører/bygningsingeniører, mens civilingeniører kaldes beregningsingeniører eller civilingeniører. Det er sådan ifølge min erfaringP patrikd84 sagde:Nu kan jeg ikke sige, at det er sådan generelt, men min opfattelse er, at de som regner og kommer ud fra skolen i dag har en civilingeniøreksamen, mens de som tegner/modellerer har en bygningsingeniøreksamen eller har læst en YH-uddannelse inden for det. Så bør en interesseret og flittig bygging. sikkert kunne få udføre visse beregninger også hvis en brændende interesse er der, da I læser en del i emnet. Teknisk tegning skiller sig mellem forskellige discipliner inden for byggeri, så at lære en for stram skabelon under uddannelsen tror jeg ikke ville gøre så meget nytte. Sidst men ikke mindst så har hver virksomhed sin måde at udforme sin tegning og en tegnemanual, der beskriver dette.
Det er ikke noget mærkeligt i at føle, at man ikke kan noget "fornuftigt", når man begynder at arbejde, det praktiske rummer sig ikke i dagens uddannelser. For at få det ind er det et sabbatår hos en byggeentreprenør der kræves, gætvis.
Jeg har også forstået det som, at alle virksomheder har deres egen skabelon. Har du tips til ting, jeg kan studere/lære mig på egen hånd, mens jeg leder efter job i stedet for bare at sidde og trille tommelfingre derhjemme i sofaen?
Nu havnede jeg ikke som bygningskonstruktør, så specifikke anbefalinger kan jeg ikke komme med.B byggingenjören97 sagde:Flot! Har du tips til ting, jeg kan studere/lære mig selv, mens jeg leder efter job, i stedet for bare at sidde og trille tommelfingre hjemme i sofaen?Jeg mener ikke, at jeg skal lære mig på samme niveau som en bygningsingeniør med 15 års erfaring. Men er der en måde, jeg i det mindste kan forberede mig på, så jeg får en okay start, når jeg endelig træder ind i branchen, så det ikke bliver en usikker start? Hvad som helst.
Men læs tegninger og forstå helheden gør meget.
Forsøg at holde tankegangen i gang.
Vær åben for andre muligheder også. Fx som arbejdsleder i byggevirksomhed, videreudb osv.
Det du har lært, er grundlæggende og tankegangen som ingeniør.
Har du tips til noget, jeg kan lære lidt af eller i det mindste forsøge at blive bekendt med, inden jeg får det første job som nyuddannet? Jeg synes, at k-tegninger er virkelig interessante, men lige nu forstår jeg ingenting af det. Kan ikke lide tanken om, at jeg skal vente med at begynde at arbejde for at kunne få nogen forståelse for det overhovedetGoC sagde:
Efter 30 år i konsulentbranchen, hvoraf flere år som chef på forskellige niveauer, kan jeg bare konstatere, at man gennem højere akademiske uddannelser kun lærer teori og at regne.
At arbejde som konsulent/konstruktør lærer man på arbejdspladsen. Allerbedst bliver det, hvis man også er med ude på byggepladser og får se, hvordan virkeligheden ser ud, og hvordan det, man skal/har designet, fungerer at bygge.
Men 90% af det, man dagligt arbejder med, lærer man på jobbet, de øvrige 10% har man med sig fra skolen.
Jeg hentyder ikke til tegneteknik. Det lærte jeg i gymnasiet og endnu mere på Chalmers. Det er dog ikke, hvad tråden handler om. Jeg hentyder til, hvordan konstruktionen er opbygget/tegnet som den er. Hvorfor er den designet på den måde? Hvad har alle komponenter for formål, hvordan fungerer de sammen, og hvorfor valgte man at gøre det på netop den måde? Det er, hvad jeg hentyder til. Altså det ingeniørtænkningen bag selve designet af det man tegner. Hvordan lærer man det, undrer jeg.J justusandersson sagde:Interessant tråd men også lidt forfærdende. Redovisningsteknikens grunder (projekteringslære, tegningssymboler, linjetykkelser mm) burde du have lært på Chalmers. Om ikke så skaf en bog om dette hurtigt. Derudover er det bare øvelse, der gælder. Man skal tænke tredimensionelt og indse, at en tegning bare er en horisontal eller vertikal sektion gennem en 3D-model. Nutidens unge, som ikke får lære at tegne med pen og papir (eller tegnefilm) har nok en sværere læringskurve. Nutidens computerstøttede teknik er ikke kun af det gode. Så laves de fleste K-tegninger jo med A-tegninger som grundlag.
Der står der kun noget i stil med "Gør sådan her, brug dette materiale og disse mål". Okay, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg er interesseret i at forstå teorien bag selve konstruktionstegningen og ikke bare tegne uden at forstå hvorfor.useless sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ritteknik har nok aldrig stået særligt højt i kurs på de byggetekniske ingeniøruddannelser desværre. Jeg har selv været med til at undervise kommende civilingeniører i et praktisk fag, og deres præsentationer var ret nedslående. Jeg forstår ikke, hvorfor det er blevet sådan. Min morfar (født 1884), som havde en enklere elingeniøruddannelse, var skrap til ritteknik og projektionslære. For en diplomingeniør tror jeg, at den bedste praksis kan være på et mellemstort-større arkitektkontor. Da vil den pågældende lære at tegne.
Hvor meget af det kan man lære sig selv, undrer jeg. Kan jeg på en eller anden måde lære mig visse ting selv, selvom det kun er ekstremt lidt? Eller skal jeg bare sidde og trille tommelfingre i sofaen, indtil jeg lander et job?R Robert-san01 sagde:For 30 år siden syntes jeg, det var træls at tegne en masse figurer på folie mm. Hvad skulle det være godt for?
I dag, når jeg tegner eldiagrammer, konstruerer solcelleanlæg og laver grundlag for konstruktører, der skal beregne styrke mm. Tegnede også K og A til mit eget hus.
Nu er jeg meget tilfreds med at have lært mig det fra bunden.![]()
Det er det jeg gør i øjeblikket. Jeg kigger på tegninger men jeg forstår ikke en skid. Hvordan skal jeg få forståelse for hvorfor det er konstrueret som det er? Er det kun gennem job jeg kan få den forståelse? Er jeg virkelig så magtesløs at jeg simpelthen bare må sidde og rulle tommelfingre i sofaen indtil jeg får et job hvor jeg lærer det?fgo sagde:
Nu hamnade jag inte som byggnadskonstruktör så specifika rekommendationer kan jag inte komma med.
Men läs ritningar och förstå helheten gör mycket.
Försök att hålla igång tankesättet.
Var öppen för andra möjligheter också. Tex arbetsledare på byggföretag, vidareutb osv.
Det du lärt dig är grunderna och tankesättet som ingenjör.
Har aldrig haft problemer med ritteknik. Blandt det letteste at lære på universitetet. Forskel på at være en haj og på at være okay. Vi havde kursus, hvor vi lærte ritteknik og skulle lave egne detailtegninger, som så skulle granskes af rigtige ingeniører. Vi lærte bare hvordan man tegner, men aldrig teorien bag det. Bliver lidt småirriteret over det, når jeg tænker på det nu haha.J justusandersson sagde:Ritteknik har nok aldrig stået særligt højt i kurs på de byggetekniske ingeniøruddannelser desværre. Jeg har selv været med og undervise kommende civilingeniører i et praktisk fag, og deres præsentationer var ret nedslående. Jeg forstår ikke, hvorfor det er blevet sådan. Min morfar (født 1884), som havde en enklere elingeniøruddannelse var en haj til ritteknik og projektionslære. For en diplomingeniør tror jeg, den bedste praksis kan være på et mellemstort-større arkitektkontor. Da får vedkommende lære at tegne.
Men så er det vel ikke selve tegneteknikken, du er interesseret i?B byggingenjören97 sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Af indlæg #20 forstår jeg, at jeg har misforstået tråden. Det handler altså ikke om tegneteknik, men om husbyggeri. Det interessante spørgsmål er, hvem ejer designen? Tidligere var dette et typisk arkitektområde. To tredjedele af alle ansatte på et arkitektkontor var bygningsingeniører. Konstruktørens ansvar var begrænset til at dimensionere de forskellige elementer. (Selvfølgelig var stammedesignet et fælles ansvar) I takt med at arkitekternes tekniske kompetence er blevet mindre (dog ikke entydigt), har grænsedragningen mellem arkitekt og konstruktør ændret sig. En god måde at studere husbyggeri på er at læse om ældre (ikke historiske) byggemetoder.
Jeg tror, at du kan lære gennem at læse tegningerne. Jaha, du kigger på dem og "fatter ikke en skid". Find ud af det da! Det er det, man har ingeniører til. Spørg her på forummet, læs på nettet, sammenlign forskellige konstruktioner og læg mærke til, hvad der er ens, og hvad der er forskelligt. Overvej, hvorfor det er gjort, som det er gjort.B byggingenjören97 sagde:Det er det jeg gør i øjeblikket. Jeg kigger på tegninger, men jeg forstår ikke en skid. Hvordan skal jeg få forståelse for, hvorfor det er konstrueret som det er? Er det kun gennem arbejde, jeg kan få den forståelse? Er jeg virkelig så magtesløs, at jeg simpelthen bare må rulle tommelfingrene i sofaen, indtil jeg får et job, hvor jeg lærer det?
Interessant nok har jeg næsten det modsatte problem. Jeg har en hederlig teoretisk baggrund (civ.ing. teknisk fysik), så jeg synes, jeg kan tilegne mig det fysiske ret hurtigt. Men jeg mangler den formelle kvalifikation til at kunne tage et job som bygningsingeniør, hvilket jeg ellers er ret interesseret i.
Jo men typ! Jeg er interesseret i at forstå, hvorfor tegningen ser ud, som den gør? Hvorfor er isoleringen netop der eksempelvis? Hvorfor har man luftspalte på den måde? Hvad gør alle andre dele, og hvorfor er det designet på netop den måde? Bygningsfysikken bag tegningen helt enkeltS sinuslinus sagde: