5,645 læst ·
18 svar
6k læst
18 svar
Hvordan laver jeg nyt bjælkelag i krybekælder?
Det var i begyndelsen af tråden lidt diskussion om ældre og nyere torpargrunde. Det lyder som om du muligvis har den ældre slags, der ventileres ind i rummet i stedet for udad gennem katteluger. Hvis det passer, er det muligt, at du skaber problemer ved at isolere gulvet.TrumJalle sagde:
Er den sund ved ydervæggen og rådden længere inde i huset? Sørg for, at du bliver klar over, hvorfor den er rådden, så du ikke gentager en tidligere fejl. Hvis du har brug for at skrue en regel, kan du placere en stump regel ved siden af, der overlapper nogle dm på begge dele. Stumfuge og skrue i endetømmer bliver ikke stabilt.TrumJalle sagde:
-Hvordan erstatter jeg bedst den bjælke, der er udslidt? Jeg kan ikke nå dens fastgørelse i ydervæggen, så jeg ville nok skulle skrue en ny regel på efter at have savet bjælken af i dens yderste del, dvs tættest på ydervæggen, som virker at være i god stand? Kan det holde bare at skrue fast i bjælkens endetømmer?
Resten af torparegrunden under huset har mere plads mellem jorden og bjælkerne, det er kun i dette rum (hallen), at jorden ligger op til bjælkerne. På hver side af grunden er der en kattevindue/ventil. De ser ud til at være en del af den oprindelige konstruktion.A Avemo sagde:Der var i begyndelsen af tråden lidt diskussion om ældre og nyere torparegrund. Det lyder som om du muligvis har den ældre slags, som ventileres ind i rummet i stedet for udad gennem kattevinduer. Hvis det passer, er det muligt, at du skaber problemer ved at isolere gulvet.
Er den frisk ved ydervæggen og rådden længere inde i huset? Sørg for, at du bliver klar over, hvorfor den er rådnet, så du ikke gentager en tidligere fejl. Har du brug for at sammensætte en regel, kan du lægge et stykke regel ved siden af, som overlapper nogle dm på begge dele. Stumfuge og skrue i endetræ bliver ikke stabilt.
Jorden virker helt tør, så jeg tror, at skaden er stoppet for længe siden. Uden for stedet, hvor rummet er, er der en lille skråning mod huset. I 90'erne blev der gravet ud og drænet, så jeg håber, det har rettet årsagen til skaderne. Øvrige bjælker i rummet er næsten ikke påvirket af råd, hvad jeg indtil nu har fundet.
Præcis sådan ser vores grund ud, muldbænk. Vi har bjælkelaget liggende i div bøs, sten, grus og alt mellem himmel og jord. Havde lidt dårlige dele i et badeværelse, som vi tror har at gøre med en ældre vandskade (ikke sikker), så det savede vi bort, erstattede med nye regler. Køkkenet rev vi for 3 år siden, der fandtes der også en ældre vandskade, da tidligere ejere havde bruser på ydersiden af huset, bruservandet løb på syllen ind i huset og ødelagde gulvet under køkkenet og også lidt på en bjælke. Repeteret og alt lagde vi tilbage på samme måde, men nu uden råd og tørt. 3 år senere har jeg en lille del, jeg kan kigge ned mellem, alt er fint og har det godt. Ved ikke hvor længe en muldbænk holder, men vores er nok (uklart) ca 150-200 år i dag og stadig i god stand.TrumJalle sagde:
Beklager hvis jeg stiller egne spørgsmål i tråden, men har omtrent samme problemstilling som TS og tænker, at det derfor kan være af mulig interesse for nogen i fremtiden.
Jeg rev ned til bjælkelaget i mit torp (bygget i 1830'erne) i weekenden og fandt dels, at bjælkerne kun var fastgjort i ydervæggens side, og at materialet i torpargrunden ligger mere eller mindre helt mod undersiden af bjælkerne. En bjælke er i ret dårlig stand og skulle nok udskiftes, resten er ok. Bjælkerne er dog alle skæve og har et fald mod ydermuren.
Min tanke var at fastgøre nye regler 45*120mm mod de gamle bjælker for at få det nye gulv i vater. Samt sætte regler vinkelret mod de nye på cc60 for at få bedre stabilitet for gulvspånpladen.
Direkte på torpargrunden havde tidligere ejere isoleret med EcoPrim-cellplastskiver og trykket ned glasuld hist og her, dvs der er ingen blindbund. Ja, jeg har haft problemer med mus!
-Skal jeg grave ud løst materiale, så jeg får lidt afstand mellem jord og undersiden af regler, så jeg kan lægge en rigtig blindbund?
-Hvordan erstatter jeg bedst den bjælke, der er slut, jeg kan ikke komme til dens fastgørelse i ydermur, så jeg skulle nok nødt til at sammensætte en ny regel efter at have savet af bjælken i dens yderste del, dvs nærmest ydervæg, som virker at være i god stand? Kan det holde at bare skrue fast i bjælkens endetræ? Er det for spinkelt at bruge 120mm-regel (reglernes længde vil være ca 170cm).
For mig endte det med, at jeg fjernede alle de gamle tømmerbjælker, gravede ud for at få lidt afstand mellem jord og nye regler. Satte nye regler og bjælkelag samt fyldte med træfiberisolering. Nogle af de nye regler kunne jeg fastgøre til syllen, og nogle skulle ligge flydende og i stedet holdes sammen med kortlingar og støttes mod betonplader på jorden.
Rigtigt eller forkert, men det føles meget stabilt. Alt beskadiget bjælkelag er væk, og det er nu i vater.
Rigtigt eller forkert, men det føles meget stabilt. Alt beskadiget bjælkelag er væk, og det er nu i vater.
Klik her for at svare