5,645 læst ·
18 svar
6k læst
18 svar
Hvordan laver jeg nyt bjælkelag i krybekælder?
Er i gang med at renovere et hus, hvor de ældste dele er et torp fra 1880'erne, ombygget sent 20'erne. Nu er jeg i et værelse fra 1880'erne, og efter at have opdaget, at gulv og bjælkelag var dårligere end forventet, har jeg nu revet ned til de resterende gulvbjælker. Der er torpargrund og meget lavt under gulvbjælkelaget. Mange steder ligger der sten som støtte for gulvbjælkerne. Jeg tænker at grave så meget løst materiale (blanding af savsmuld, der er faldet fra gulvbjælkelag, sand og sten) væk som muligt. Dog er der meget klippegrund og meget store sten, som vil blive tilbage. Materialet i bunden føles tørt, men afstanden mellem blindbund og jord er ca. 10-20 cm mange steder. Gulvreglerne er 15 cm, og afstand ca. 1 m, så ikke overdimensioneret direkte (på det lå gulvbrædder, der var 2 tommer tykke, så det må have været stabilt engang). De eksisterende gulvregler er i varierende stand, fra ok til helt væk og erstattet (i 20'erne?) med nye, der bare er lagt på sten og skruet fast i gulvbrædder, der er lappet og repareret. Mistænker en gammel, gammel vandskade ovenfra.
Hvordan bør jeg nu konstruere mit nye bjælkelag? Huset er nu permanentbeboelse og ligger uden for Uppsala, så en rimelig isolering kræves. Planen er massivt trægulv.
Hvordan bør jeg nu konstruere mit nye bjælkelag? Huset er nu permanentbeboelse og ligger uden for Uppsala, så en rimelig isolering kræves. Planen er massivt trægulv.
Da jeg renoverede et rum engang i tiden, skruede jeg simpelthen nyt bjælkelag fast i det gamle. Så kunne jeg få alt i vater. Nogenlunde... Isolerede med løsuld da målene mellem reglarne varierede fra 55cm til 75cm. Ovenpå det massivt fyrretræsgulv.
En gammel torpargrund fungerer ganske anderledes end mere moderne krybekældre. For det første er det vigtigt, at jorden overalt hælder væk fra huset, så der ikke kommer vand ind. For det andet skal gulvet være gennemtrængeligt, så jordfugt som stiger op, kan ventileres ind i huset. Desuden skal gulvet være dårligt isoleret, så rummet mellem jorden og gulvet opvarmes en smule. Der er i modsætning til nyere krybekældre ingen ventilation mod udendørsluften. Det er ikke sikkert, at det er en god idé kun at isolere bjælkelaget uden at ændre noget mere.
Hej,
Jeg står over for en lignende udfordring som beskrevet i denne tråd. Hvordan gjorde du/bør man gøre med bjælkelaget, skal det fastgøres i væggen, eller vil man holde det svævende? Hviler bjælkelaget da bare på sten eller lecablokke?
Hvordan gjorde I med luftgab mellem jord og bjælkelaget, findes der nogen tommelfingerregel for denne afstand?
Jeg står over for en lignende udfordring som beskrevet i denne tråd. Hvordan gjorde du/bør man gøre med bjælkelaget, skal det fastgøres i væggen, eller vil man holde det svævende? Hviler bjælkelaget da bare på sten eller lecablokke?
Hvordan gjorde I med luftgab mellem jord og bjælkelaget, findes der nogen tommelfingerregel for denne afstand?
Hej!
Hej! Jeg fastgjorde med bjælkesko i væggen. Støbte støttepiller på midten for ekstra støtte, selvom spændvidden ikke blev særlig stor. Ved ikke, hvad tommelfingerreglen for afstanden er, men det er sandsynligvis større, end hvad jeg kunne få til... Jeg gravede væk det, der kunne fjernes, og højden varierer, men det er stenet under. Tørt og fint dog. På de laveste steder er der nok ikke mere end ca. 20 cm mellem jorden og bundpladerne.E Erka20 sagde:Hej,
Jeg står overfor en lignende udfordring som beskrevet i denne tråd. Hvordan gjorde du/bør man gøre med bjælkelaget, skal det fastgøres i væggen eller skal man holde det flydende? Hviler bjælkelaget bare på sten eller lecablokke?
Hvordan gjorde I med luftgabet mellem jord og bjælkelaget, er der nogen tommelfingerregel for denne afstand?
Beklager, hvis jeg stiller egne spørgsmål i tråden, men har omtrent samme problemstilling som TS og tænker, at det derfor kan være af eventuel interesse for nogen i fremtiden.
Jeg rev ned til bjælkelaget i mit torp (bygget 1830'erne) i weekenden og fandt dels, at bjælkerne kun var fastgjort i ydervæggens side og at materialet i torpargrunden ligger mere eller mindre helt mod undersiden af bjælkerne. En bjælke er i ret dårlig stand og skal nok skiftes, øvrige ok. Bjælkerne er derimod alle skæve og har et fald mod ydermuren.
Min tanke var at fastgøre nye regler 45*120mm mod de gamle bjælker for at få det nye gulv i vater. Samt sætte regler vinkelret mod de nye på cc60 for at få bedre stabilitet for gulvspånpladen.
Direkte på torpargunden havde tidligere ejere isoleret med EcoPrim-cellplastplader og trykket ned glasfiberuld lidt her og der, dvs der er ingen blindbund. Ja, jeg har haft problemer med mus!
-Skal jeg grave løst materiale ud, så jeg får lidt afstand mellem jord og underside regler, så jeg kan lægge en rigtig blindbund?
-Hvordan erstatter jeg bedst den bjælke, der er slut, jeg kan ikke nå dens fastgørelse i ydervæg, så jeg ville nok være nødt til at splejse en ny regel på efter at have skåret bjælken af i dens yderste del, dvs nærmest ydervæg, som ser ud til at være i god stand? Kan det holde, at bare skrue fast i bjælkens endetræ? Er det for svagt at bruge 120mm-regel (længden på reglerne vil være ca. 170cm).
Jeg rev ned til bjælkelaget i mit torp (bygget 1830'erne) i weekenden og fandt dels, at bjælkerne kun var fastgjort i ydervæggens side og at materialet i torpargrunden ligger mere eller mindre helt mod undersiden af bjælkerne. En bjælke er i ret dårlig stand og skal nok skiftes, øvrige ok. Bjælkerne er derimod alle skæve og har et fald mod ydermuren.
Min tanke var at fastgøre nye regler 45*120mm mod de gamle bjælker for at få det nye gulv i vater. Samt sætte regler vinkelret mod de nye på cc60 for at få bedre stabilitet for gulvspånpladen.
Direkte på torpargunden havde tidligere ejere isoleret med EcoPrim-cellplastplader og trykket ned glasfiberuld lidt her og der, dvs der er ingen blindbund. Ja, jeg har haft problemer med mus!
-Skal jeg grave løst materiale ud, så jeg får lidt afstand mellem jord og underside regler, så jeg kan lægge en rigtig blindbund?
-Hvordan erstatter jeg bedst den bjælke, der er slut, jeg kan ikke nå dens fastgørelse i ydervæg, så jeg ville nok være nødt til at splejse en ny regel på efter at have skåret bjælken af i dens yderste del, dvs nærmest ydervæg, som ser ud til at være i god stand? Kan det holde, at bare skrue fast i bjælkens endetræ? Er det for svagt at bruge 120mm-regel (længden på reglerne vil være ca. 170cm).