10,449 læst ·
32 svar
10k læst
32 svar
Hvordan lave huller til mange dåser i gipsen?
Selv har jeg eksperimenteret en del med hjemmelavede små jigs med en udadvendt centerpids, som jeg satte i dåserne. Havde flere til forskellige dåsestørrelser og syntes, det var rigtig smart.
Efterhånden bemærkede jeg dog, at præcisionen i sådanne løsninger alligevel bliver ret begrænset. Grundproblemet, synes jeg, er, at så længe hullerne ikke er savede, kan man naturligvis ikke holde pladen præcis, som den skal sidde, uden man er nødt til at holde den "foran" og prøve at se, så den er midt for, hvor den skal sidde, inden man presser til og får markeringen...det bliver alt for ofte nogle millimeter forkert. Især hvis man arbejder i et gammelt hus, hvor ting måske ikke er så parallelle og vinkelrette. Og det grundproblem har man jo også med hole-in-one, laser og lignende.
Så nu om dage måler jeg, og det synes jeg, er bedst sådan.
Efterhånden bemærkede jeg dog, at præcisionen i sådanne løsninger alligevel bliver ret begrænset. Grundproblemet, synes jeg, er, at så længe hullerne ikke er savede, kan man naturligvis ikke holde pladen præcis, som den skal sidde, uden man er nødt til at holde den "foran" og prøve at se, så den er midt for, hvor den skal sidde, inden man presser til og får markeringen...det bliver alt for ofte nogle millimeter forkert. Især hvis man arbejder i et gammelt hus, hvor ting måske ikke er så parallelle og vinkelrette. Og det grundproblem har man jo også med hole-in-one, laser og lignende.
Så nu om dage måler jeg, og det synes jeg, er bedst sådan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 indlæg
Sådan oplever jeg det også. Derimod bruger jeg de centreringsdimser, som fulgte med dåsefræserne, for at lykkes med at måle til centrum i dåserne. Det går selvfølgelig lige så godt at fremstille egne centreringsgenstande, ideen er at måle til centrum af dåsen.Farzan sagde:Jeg har selv eksperimenteret en del med hjemmelavede små jigs med en udadvendt centerprik, som jeg satte i dåserne. Jeg havde flere for forskellige dåsestørrelser og syntes, det var rigtig smart.
Efterhånden bemærkede jeg dog, at præcisionen i sådanne løsninger alligevel bliver ret begrænset. Grundproblemet, synes jeg, er, at så længe hullerne ikke er savet, kan man naturligvis ikke holde pladen præcis som den skal sidde, uden man skal holde den "foran" og forsøge at se, om den er midt foran, hvor den skal sidde, før man trykker til og får markeringen... det bliver alt for ofte nogle millimeter forkert. Specielt hvis man arbejder i et gammelt hus, hvor ting måske ikke er så parallelle og vinkelrette. Og det grundproblem har man jo også med hole-in-one, laser og lignende.
Så nu til dags måler jeg, og synes det bliver bedst sådan.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Reparere huller, så man kan sætte nye beslag op.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Hur rätar man upp ett snett anhåll på ett Festool bord?
Verktyg & Maskiner -
Ta upp nytt hål i betong/tegelvägg
Ventilation -
Luras köpa risiga hus till överpris för uppehållstillstånd
Artikelkommentarer