10,449 læst ·
32 svar
10k læst
32 svar
Hvordan lave huller til mange dåser i gipsen?
Nu har du fikset det med ketchup. I stedet for at løbe til opbevaringsskabet og hente dijon-sennepen næste gang, kan du bruge laserpass. Stil laseren så korsene rammer i centrum af boksen, og placer derefter skiven der. Så kan du med hjælp fra laserlinjen se, hvor du kan bore huller.
Ketchup er billigere end laserpassEnd sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 indlæg
Hvilken god idé. Det skal jeg gøre næste gang. Det burde blive om 20 år igen da.End sagde:
Men det store spørgsmål er: hvad skal jeg med et laserpass til x antal kroner til? Jeg har renoveret halve huset, inkl køkken og snart badeværelse, uden den der pass. Derimod behövdes som sagt lidt ketchup, og når jeg har brugt de der fem klikker, så kan jeg bruge resten på pølsen. Det synes jeg er god økonomisk husholdning.Stefan Bengtsson sagde:
Jeg ville aaaaaldrig have brugt ketchup.
Heinz chilisauce er dog OK.
Med krydslaser-metoden bliver det jo lidt tricky til sidst.
Tænk, hvis man f.eks. har 6 huller at lave, hvordan skal man få plads til stativerne til 6 krydslasere på en praktisk måde?
Personligt ville jeg have målt nøje og derefter markeret på pladerne og til sidst boret/savet. Som cederbusch tilsyneladende gjorde med alt undtagen elen.
Heinz chilisauce er dog OK.
Med krydslaser-metoden bliver det jo lidt tricky til sidst.
Tænk, hvis man f.eks. har 6 huller at lave, hvordan skal man få plads til stativerne til 6 krydslasere på en praktisk måde?
Personligt ville jeg have målt nøje og derefter markeret på pladerne og til sidst boret/savet. Som cederbusch tilsyneladende gjorde med alt undtagen elen.
Medlem
· Västerbotten
· 97 indlæg
Orker ikke læse igennem alle svar, så med risiko for at nogen allerede har foreslået det:
Jeg så et sted en jigg som man satte i dåsen som havde en spids (typisk søm) i midten.
Så sætter man bare pladen på plads og trykker til, så går spidsen igennem og du har et centrumhul, bare at bruge hulsav til din dimension.
Dette værktøj er med største sandsynlighed af standardmål, men det er jo en let sag at bygge selv til din dimension.
Jeg så et sted en jigg som man satte i dåsen som havde en spids (typisk søm) i midten.
Så sætter man bare pladen på plads og trykker til, så går spidsen igennem og du har et centrumhul, bare at bruge hulsav til din dimension.
Dette værktøj er med største sandsynlighed af standardmål, men det er jo en let sag at bygge selv til din dimension.
Klart du skal have et laserpas?cederbusch sagde:Men det store spørgsmål er: hvad skal jeg med et laserpas til x antal kroner til? Jeg har renoveret halve huset, inkl køkken og nu snart badeværelse, uden det der pas. Derimod skulle jeg som sagt bruge lidt ketchup, og når jeg har brugt de der fem klik, så kan jeg bruge resten på pølsen. Det synes jeg er god økonomisk husholdning.
Er selv lidt i samme situation og havde brug for de værktøjer jeg har købt undervejs allerede fra starten.
I stedet for at save et hundrede reglar med fukssvansen, burde jeg have købt kap-/geringssaven allerede fra starten, som eksempel.
Plejer at sige, at når jeg er færdig, har jeg alle de værktøjer jeg skulle have haft fra starten og tror mere og mere på, at det bliver sådan.
Men så er det vel sådan, at det man har klaret sig uden, savner man ikke før man har prøvet det.
Jeg er næsten helt med på din tankegang. Og jeg gjorde sådan, at inden jeg overhovedet havde adgang til huset, havde jeg købt mig diverse maskiner, blandt andet en kap/geringssav, bajonetsav, stiksav og boremaskine. Alle af bedre mærker. Og jeg elsker disse. Men lige et laserpass har jeg aldrig følt et behov for. Huset er gammelt og så vinkelret, som man kan forvente. Det føles ikke nødvendigt, at alt skal være perfekt i vinkler osv. Til ting, der skal sidde lige, fungerer det ganske udmærket med det lange vaterpas.Blindnit sagde:Klart du skal have et laserpass?
Er selv lidt i samme situation og havde haft brug for de værktøjer, jeg har købt mig, undervejs allerede fra begyndelsen.
I stedet for at save et hundrede lægter med fukssvansen, skulle jeg have købt kap/geringssaven fra begyndelsen, som et eksempel.
Plejer at sige, at når jeg er færdig, har jeg alle de værktøjer, jeg skulle have haft fra begyndelsen, og tror mere og mere på, at det bliver netop sådan.
Men så er det vel også sådan, at det man har klaret sig uden, savner man ikke, før man har prøvet.
Og som Mikael_L faktisk påpegede, havde jeg været nødt til at købe fire krydslasere for at gøre det, du foreslog. Nu er det jo gjort med tommestok og vaterpas.
Nu var det ikke mig, der foreslog laserpass til vægdåserne 
Men jeg kan godt lide idéen.
Det irriterer mig bare, at jeg ikke selv har tænkt på det før :S
Fik min krydslaser i julegave og har ikke brugt den så meget, men den var perfekt til at afrette et gulv med som eksempel.
Havde sikkert fungeret godt til en del andet, jeg har løst med vaterpas og en anden slags laser før.
Det bedste, synes jeg, er at man kan have den stående og lysende i stedet for at skulle balancere med et vaterpas samtidig med, at man skal holde det, man skal skrue op, samt forsøge at nå skruemaskinen, der ligger præcis uden for ens rækkevidde.
Men jeg kan godt lide idéen.
Det irriterer mig bare, at jeg ikke selv har tænkt på det før :S
Fik min krydslaser i julegave og har ikke brugt den så meget, men den var perfekt til at afrette et gulv med som eksempel.
Havde sikkert fungeret godt til en del andet, jeg har løst med vaterpas og en anden slags laser før.
Det bedste, synes jeg, er at man kan have den stående og lysende i stedet for at skulle balancere med et vaterpas samtidig med, at man skal holde det, man skal skrue op, samt forsøge at nå skruemaskinen, der ligger præcis uden for ens rækkevidde.
I ser, nu begynder I at forstå, hvad jeg taler om!