15,184 læst ·
35 svar
15k læst
35 svar
Hvordan lægge gulvfliser ved fald?
Jo, det var grovplanlagt på den måde, og billederne var vel egentlig bare lidt idéer/inspiration!Grop sagde:
Jeg synes reglerne er ret klare, underligt at han ikke ville udtale sig om det tilfælde, når gulvet er beton og der ikke findes nogen tætningsmembran.jon_h sagde:Jeg har nu snakket med byggkeramikrådet. De er stenhårde på, at så snart man har en tætningsmembran påført en bestemt overflade, skal det udføres efter alle kunstens regler. Ny brønd, alle forseglinger som de skal være, og så videre. Han nægtede at svare på, om han var enig med mig i, at det ville være risikofrit at beholde den gamle brønd i et tilfælde som dit, hvilket jeg forstår. Du må simpelthen vælge, om du vil tage en afvigelse fra reglerne. Jeg ville ikke have gjort det, men jeg arbejder jo med dette.
Byggkeramikkrådets brancheregler for vådrum siger PRÆCIST dette:
"Reglerne gælder for funktion og anvendelse
af tætningssystemer på forskellige underlag, når fliser,
klinker eller mosaik skal udgøre overflade på gulv
og vægge i vådrum, såsom badeværelser og
bruserum i private boliger eller rum
med tilsvarende vandbelastning.
Reglerne anvendes også for gulve i toiletter
og for gulve i vaskerum samt for gulve i
rum med vandvarmer (ikke vådrum),
hvor tætningslaget føres op min. 50 mm på
væggen. (BBR 6:5331)
Både nybyggeri og renovering
er omfattet af reglerne."
Hvilket jeg tolker som, at de KUN gælder, når der er en tætningsmembran involveret. I princippet er der ingen regler, når du ikke har tætningsmembran, i det mindste har jeg ikke fundet nogen. Så et brøndskift behøver du altså heller ikke gøre. MEN, tjek med forsikringsselskabet først, det er jo alligevel deres fortolkning, der gælder, selvom den er forkert!!!
Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Trådstartaren skal jo have tætningslag i brusehjørnet, og reglerne er krystalklare på, at brønden skal være af en godkendt type. Det sagde jo også fyren fra BKR. Skal man ikke have tætningslag omkring en brønd, er der ingen grund til at skifte den (hvis den er i god stand), hverken i praksis eller i henhold til nogle regler.
jon_h: Jeg troede vi talte om afløbet ved vaskemaskinen, der behøves ikke noget tætningslag, men ved bruseren gør det.Grop sagde:Nu kom vi lidt uden for emnet, men hvad gælder for tætningslag på betonplade? Vaskerummet er en kombineret vask/bruser/sauna med to gulvafløb. Et ved bruseren og et ved vaskemaskinen. I alt skal jeg lægge ca. 25 m2 klinker. Hvor lægger jeg tætningslagene? Er det tilstrækkeligt i forbindelse med gulvafløbene? Hvad med væggene mod bruseren? Den ene væg er muret af hulsten og de andre to består af letbeton (blå...). Skal disse også have tætningslag?
Hvorvidt der er behov for tætningslag omkring brønden eller ej, afgøres af vandpåvirkningen. Hvis der ikke vil blive sprøjtet vand omkring vaskemaskinebrønden, er jeg enig med dig i, at man kan undlade tætningslaget der, og dermed ikke skifte det.
Klik her for at svare