15,184 læst ·
35 svar
15k læst
35 svar
Hvordan lægge gulvfliser ved fald?
Side 1 af 3
Jeg skal med tiden lægge klinker på betongulvet i vaskerummet i kælderen. Lige nu er jeg i gang med at bygge saunaen om...
Ved vaskemaskinens gulvafløb har jeg et fald mod gulvafløbet på ca. 1 m i længde og 80 cm i bredde. Niveauforskellen er ca. 5 cm ned til afløbet. Konen vil naturligvis have store klinkeplader, jeg vil gætte på 30x60. Men jeg ser problemet med faldet og at lægge sådanne plader. Kan det lade sig gøre???
Så læste jeg et sted på forumet, at hvis gulvafløbet er fra før 1990, skal det udskiftes. Passer det?
Ved vaskemaskinens gulvafløb har jeg et fald mod gulvafløbet på ca. 1 m i længde og 80 cm i bredde. Niveauforskellen er ca. 5 cm ned til afløbet. Konen vil naturligvis have store klinkeplader, jeg vil gætte på 30x60. Men jeg ser problemet med faldet og at lægge sådanne plader. Kan det lade sig gøre???
Så læste jeg et sted på forumet, at hvis gulvafløbet er fra før 1990, skal det udskiftes. Passer det?
Det går ikke uden at knække pladerne i mindre dele. Ser altid ud som en nødløsning i mine øjne, som om man ikke har valgt plader efter omstændighederne. Og det har man jo ikke heller.
Jeps, det stemmer. Gulvafløbet skal skiftes for at anslutningen til tætningslaget skal være godkendt.
Jeps, det stemmer. Gulvafløbet skal skiftes for at anslutningen til tætningslaget skal være godkendt.
Nej, det er naturligvis sandt. Men på en betonplade, har tætningslaget nogen egentlig betydning? Hvis det har det, så forstår jeg logikken i at udskifte afløbet, så man får tæt hele vejen. Men hvis tætningslaget ikke har nogen betydning, er det da så vigtigt at udskifte afløbet?
I praksis har det ikke nogen større betydning i et rum, der ikke vil blive vandet. Men reglerne foreskriver det, og forsikringsselskaberne kræver det. Det er op til dig, om du vil have det forsikringsbart eller ej.
Nu kom vi lidt væk fra emnet, men hvad gælder for vådrumsmembran på betonplade? Vaskerummet er en kombineret vask/bruse/badstue med to gulvafløb. Et ved bruseren og et ved vaskemaskinen. I alt skal jeg lægge ca. 25 m2 klinker. Hvor lægger jeg vådrumsmembranen? Er det nok i tilslutning til gulvafløb? Hvad med væggene mod bruseren? Den ene væg er muret af hulsten, og de andre to består af letbeton (blå...). Skal disse også have vådrumsmembran?
Hele rummet, alle vægge og gulv, skal have tætningslag (saunaen er et eget rum, så der behøver væggene ikke tætningslag). Dette forudsat at det ikke er betonplade med direkte jordkontakt, som det ofte er for eksempel i kældre. I så fald anvender man normalt kun tætningslag der, hvor vandsprøjtning forekommer.
Det er en kælderplade. Så det bliver nødt til at være tætlag nærmest brønde + vægge i brusebadet (men jeg undrer mig over, hvor meget tætlag der er bag det flise, der sidder der i dag, anno 1973...). Det virker logisk, med tanke på at alle andre gulve i kælderen har indvendig platon, for at det skal ånde. Hvis man begynder at tætlag for meget, så kryber fugten vel et andet sted hen?
Ja, præcis. Men dræningen fungerer som den skal?
Og forresten, du kan da roligt springe tæthedslag og afløbsbrøndsudskiftning over, hvis der ikke vil forekomme vandpåføring omkring gulvafløbet i vaskeridelen. Jeg missede, at det var kælder, da jeg læste dit første indlæg, beklager det. De indlæg, jeg skrev tidligere, gælder altså ikke for kældre. Min fejl.
Og forresten, du kan da roligt springe tæthedslag og afløbsbrøndsudskiftning over, hvis der ikke vil forekomme vandpåføring omkring gulvafløbet i vaskeridelen. Jeg missede, at det var kælder, da jeg læste dit første indlæg, beklager det. De indlæg, jeg skrev tidligere, gælder altså ikke for kældre. Min fejl.