8,957 læst ·
14 svar
9k læst
14 svar
Hvordan konstruere tag havestue med lille hældning?
Hej!
Jeg overvejer at bygge en udestue i forbindelse med stuen.
6m bred og 6m dyb.
Tagkonstruktionen kan maksimalt være 40 cm høj og med et fald udad på 2cm/m.
Jeg vil ikke have nogen stolper inde i rummet, men kan have en på midten langs ydersiderne.
Jeg overvejer båndet plade på oversiden.
Mit spørgsmål; kunne stålbjælker som bærende bjælker være et alternativ til limtræsbjælker, da jeg ønsker at maksimere lofthøjden?
Jeg overvejer at bygge en udestue i forbindelse med stuen.
6m bred og 6m dyb.
Tagkonstruktionen kan maksimalt være 40 cm høj og med et fald udad på 2cm/m.
Jeg vil ikke have nogen stolper inde i rummet, men kan have en på midten langs ydersiderne.
Jeg overvejer båndet plade på oversiden.
Mit spørgsmål; kunne stålbjælker som bærende bjælker være et alternativ til limtræsbjælker, da jeg ønsker at maksimere lofthøjden?
Hældningen er i den mindste størrelse. Hvad skal du have for tag, kanalplast? Jeg brugte almindelig 45x210-regel, men jeg har kun knapt 5 meter fra indervæg til ydervæg. De vil gerne sælge dyre limtræsbjælker, men gode regler, der bliver malet, skal ikke vride sig. Jeg har 40 mm Willab kanalplast. Stålbjælker er jo ikke lige så nemme at fæstne som træ, men det er jo egentlig ikke noget problem. Jeg har svært ved at tro, at du ikke kunne klemme en limtræsbjælke og tag på 40 cm ind. Men på den anden side skal 40 cm måske også inkludere hældningen i dit tilfælde, eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
6 meters længde på tagbjælkerne går ikke uden limtræ eller stål. Hvis man antager, at huset ligger i snøzone 2, kræves der enten limtræ 90x270 eller stål HEA 120, i begge tilfælde på c/c 600 mm. Limtræet koster ca. 16000 kr, stålet ca. 33000 kr.
F fb35523 sagde:Hældningen er i det mindste. Hvad skal du have for tag, kanalplast? Jeg brugte almindelig 45x210-regel, men jeg har kun knap 5 meter fra indervæg til ydervæg. De vil gerne sælge dyre limtræsbjælker, men gode regler, der males, bør ikke vride sig. Jeg har 40 mm Willab kanalplast. Stålbjælker er jo ikke lige så lette at fastgøre som træ, men det er jo ikke noget problem egentlig. Jeg har svært ved at tro, at du ikke skulle kunne klemme en limtræsbjælke og tag på 40 cm ind. Men på den anden side skal 40 cm måske også inkludere hældningen i dit tilfælde, ikke sandt?
Jeg tænker spontant tag beklædt med båndet plade.
Ja, de 40 cm skal inkludere hældningen på 6mx2cm=12cm. Så tilbage til tagkonstruktion er der da 28cm.
J justusandersson sagde:
Mange tak, så har jeg noget at regne på. Limtræ bør jo faktisk kunne få plads der.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så må du have tastet forkerte værdier ind. Svaret er åbenbart urimeligt. En 90x405 mm 6 meter lang limtræsbjælke klarer en momentær last på ca. 800 kg per meter uden at bøje mere end spændvidden/300. Man bør have gode kundskaber i bygningsstatik, hvis man skal bruge den type beregningsapparat.
Tak, du har helt ret, jeg vil tage min tegning til en konstruktør, som får dimensionere det.J justusandersson sagde:Da må du have tastet forkerte værdier ind. Svaret er tydeligt urimeligt. En 90x405 mm 6 meter lang limtræsbjælke kan klare en momental belastning på ca. 800 kg per meter uden at bøje mere end spændvidden/300. Man bør have gode kundskaber i bygningsstatik, hvis man skal bruge den type beregningsprogrammer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
En ting, der kan være værd at kigge på, er, at 2cm/m kun er lidt over 1°, og den mindste anbefalede hældning for dobbeltfalsede plader er cirka 6°.
Nu synes jeg ikke, det er supervigtigt at opnå den anbefalede hældning på et så simpelt tag, men det kan være værd at få lidt mere margen.
Nu synes jeg ikke, det er supervigtigt at opnå den anbefalede hældning på et så simpelt tag, men det kan være værd at få lidt mere margen.
Hældningen reagerede jeg også på, men jeg har kanalplast og det er jo noget helt andet. Jeg havde ikke selvtillid til at sige hvad Justus sagde, at det lød vel voldsomt med 90x410. Jeg har 45x210 på cirka 5 meter (kan ikke huske de nøjagtige mål) og det med en almindelig C24-regel. Det anbefales ikke af Willab, fordi den, i modsætning til en limtræbjælke, har en vis risiko for at bøje sig, men styrken skal være OK (snezone 1 eller muligvis 2, Halland).
Vi byggede udestue sidste vinter med svagt fald og uden midterstolper. Jeg løste det ved at have "hele" hjørner med ca. 60cm væg. Konstruktionen bliver mere stabil og nedbøjningen meget mindre. Endte dog på lidt mere end 1 grad men lige over grænsen for hvad papptag er ok for. Lavede en tråd om det med billeder, så kan du se, hvordan jeg løste det. Brugte limtræ direkte over på alle bjælker.
Så dine billeder. Flot løsningp-pennan sagde:
Vi byggde udestue sidste vinter med svag hældning og uden midterstolper. Jeg løste det ved at have "hele" hjørner med ca 60cm væg. Konstruktionen bliver mere stabil og nedbøjning meget mindre. Endte dog med lidt mere end 1 grad, men præcis over grænsen for hvad papptak er ok for. Lavede en tråd om det med billeder, så du kan se hvordan jeg løste det. Brugte limtræ direkte over på alle bjælker.
Tak. Det jeg er usikker på er, når jeg skal have råspont + båndet pladetag, hvordan det påvirker vægtene. Så det må blive en konstruktør på dette.F fb35523 sagde:Hældningen reagerede jeg også på, men jeg har kanalplast og det er jo noget helt andet. Jeg havde ikke selvtillid til at sige, hvad Justus sagde, at det lød vel heftigt med 90x410. Jeg har 45x210 på cirka 5 meter (kan ikke huske det præcise mål) og det med en almindelig C24-regel. Det anbefales ikke af Willab, eftersom den, i modsætning til en limtræsbjælke, løber vis risiko for at bøje sig, men bæreevnen skal være OK (snezone 1 eller måske 2, Halland).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Råspont plus bånddækning med plade er en mkt let tagkonstruktion. Generelt opstår de største taglaster pga. snelast.
Klik her for at svare