Jo, med god beliggenhed og tør jord under fungerer en jordbænk sikkert ganske godt. Det er dog ikke tilfældet med mit hus.

Jeg er enig med det, der står i linket. Ville ikke handle hos Gysingen andet end i nødstilfælde. Men han har i det mindste stærke meninger og er meget dogmatisk, som linket påpeger, og hvis ikke engang han ville bygge en ny mullbänk, så er jeg tvivlende over for det.

jon_h sagde:
Jeg er enig i det, der står i linket. Ville ikke handle på Gysingen andet end i nødstilfælde.. Men han har i det mindste stærke meninger og er meget dogmatisk som linket påpeger, og hvis ikke engang han ville bygge en ny muldbrink, så er jeg tvivlende over for det.
Kan man læse hans skepsis mod muldgrund et sted, eller er det andenhåndsinformation? Det ville være interessant at få indblik i tankerne mod muldgrund.

Det sted jeg har læst det er i bogen om flytning af gamle huse, som han jo har skrevet.

Nu har jeg læst hele tråden og er nysgerrig på, hvordan det er gået. Jeg har et gammelt tømmerhus fra sent 1700-tal, tror de som ved. I 1940 blev det udvidet med ydervægge af stående planker, 3". Den ene ende af tilbygningen skal have nyt gulv til sommer, er det tænkt. Jeg har en dygtig tømrer til hjælp.

Gulvet er et par dm over jorden i den ene ende og en halv meter til i den anden ende, den omgivende jord skråner altså. Jorden er mager og tør. Det er et rum på ca. 2,5*4 m, ret lille altså. Langsiden støder op til det gamle, og jeg formoder, at der er en stenvæg under tømmermuren, som nu er indervæg. Det er husets koldeste rum med kolde ydervægge, koldt gulv og gamle enkeltglasvinduer med indvendige vinduer. Det ene af dem har ikke engang hængsler...

Vinduerne skal blive. Gulvet skal laves om. Ny bræddebeklædning skal der til, ligesom den var før. Noget vindtæt skal der til på ydersiden, før den nye bræddebeklædning kommer på - asfaboard, måske? Der er mulighed for at sætte noget tynd isolering op indeni. Tømreren foreslår 50 mm celleplast. Men hvordan gør vi med gulvet? Nye gulvplanker findes, tykke og brede af gran. De gamle er smal råspont af middelmådig kvalitet med masonit og plastmåtte på. Jeg overvejer at fylde hulrummet under gulvbjælkerne med leca, eller måske hasopor? Men hvad så? Tømreren foreslår fiberdug, eps-beton og planker ovenpå. Vi har ikke tænkt gulvvarme der men har det andre steder i huset. I dette rum er der et gammelt vandelement koblet til køkkenkedlen med selvcirkulation. Rummet skal blive bibliotek med bogreoler langs hele væggene. Det vender mod øst og syd og har vinduer mod begge retninger.

Jeg er taknemmelig for hjælp og synspunkter. Mindre koldt og mindre træk uden at jordfugtigheden vandrer op i væggene er ønsket. Det må gerne holde i 2-300 år til uden at blive unødigt dyrt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.