Hej!

Toværelseshus bygget -63 hvor etagedækket består af en betonplade på ca. 10 cm og ovenpå det er der reglstramt med glasuldsisolering. Ovenpå reglarne ligger der spontede planker, hvorpå gulvet ligger. Nu skal jeg renovere køkken, hall og badeværelse og overvejer at lægge vandbåren varme i alle rum. Sandsynligvis skal jeg udskifte den eksisterende isolering, da den nuværende er slidt og fyldt med andet skidt. Min første tanke var at fjerne sponten og erstatte den med sporede spånplader til slangerne og lægge klinker i alle områder. Selvfølgelig alt ifølge producentens anvisninger med varmeplade osv. Jeg synes dog, det virker temmelig besværligt, da det skal lægges med en plade over i tørre rum og armering og flydning i badeværelset. Derudover skal nok den eksisterende oprejsning udskiftes, da den gamle sandsynligvis vil skæve efter nedrivning, og den nye skal lægges med c/c 300. Jeg overvejer derfor alternative løsninger, som f.eks. først frigolit og EPS-støbning ovenpå, hvor slangen støbes direkte ind. Hvad er jeres tanker om dette? Andre alternative løsninger? Hvad er mest praktisk og nemmest? Det er vigtigt med lydisolering, da vi udlejer dele af den nederste etage. Tak på forhånd

Styrofoam plus afretningslag, ja, MEN IKKE EPS! Hvorfor har du brug for et afretningslag, der er en varmeisolator til dit gulvvarmesystem? Bare et almindeligt selvnivellerende afretningslag til opvarmede gulve.

S sturnus sagde:
Styrofoam plus screed, yes, BUT NOT EPS! Why do you need a screed that's a heat insulator for your underfloor heating? Just a regular self-leveling screed for heated floors.
Tak for svar.
Tanken med EPS var at mindske den totale vægt. Slangen skal dækkes med 4-5 cm beton, hvis man lægger det på den måde, og det bliver så meget flydespartel da.

Jeg overså, at dette er vandvarme. Men så er det måske bedre at bruge EPS eller XPS plader med riller til rørene, derefter tilføje 4 cm beton og 1 cm selvnivellerende afretningsmasse?

S sturnus sagde:
I overlooked that this is water heating. But then maybe it's better to use EPS or XPS boards with grooves for the pipes, then add 4 cm of concrete and 1 cm of self-leveling screed?
Det er en god tanke men jeg glemte at skrive at reglingen er ca. 130mm så det er den höjden jeg måste komma op i.

H honkytonk sagde:
så det är den höjden jag måste komma op i.
Additional fragolit underneath? A smaller layer above the pipe promotes heat migration. Personally, I recommend underfloor heating only with klinker as the finish. All wood-like materials are also good heat insulators. Of course, all parket manufacturers recommend them for heated floors, but none of them provide data on the thermal efficiency of such a solution.

S sturnus sagde:
Additional fragolit underneath? A smaller layer above the pipe promotes heat migration. Personally, I recommend underfloor heating only with clinker as the finish. All wood-like materials are also good heat insulators. Of course, all parquet manufacturers recommend them for heated floors, but none of them provide data on the thermal efficiency of such a solution.
Det kanske skulle funka! 😁👍
Jeg er enig med hensyn til klinker, og det er netop det, jeg havde tænkt mig at lægge.
Mener du med "a smaller layer above the pipe…" at støbe med flydespartel oven på slangen og så klinker på det?

Eftersom dette er et vandbaseret varmesystem, skal der være et forholdsvis tykt lag over røret. Personligt ville jeg bruge 3-4 cm tyk Fin Beton med 2 mm forstærkning. Derefter ville jeg påføre 1 cm Flytspackel for at udjævne niveauet og fliserne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.