22,558 læst ·
65 svar
23k læst
65 svar
Hvordan konstruere isoleret bjælkelag i gammel torp?
Desværre er den eneste måde at komme rundt om det at løfte væggene nogle mm for at få plastik imellem, evt. hvis det *kun* er sten, at fastgøre plasten med butylfug eller noget andet godt og miljøuvenligt mod stenen. ;-) At løfte et lille stykke ad gangen bør ikke være noget problem omend noget tidskrævende.
Problemet med Leca er, at den slides og beskadiges ved transport og komprimering, så i labtest er det godt, men i praksis er det beskadigede kugler og støv med i blandingen, sammenlign med uvasket makadam. Desværre, meget godt materiale ellers, men i alle anvendelser spiller det problem ikke nogen rolle.
En anden ulempe i dit tilfælde er, at den lave masse kan få fundamentet til at bevæge sig indad, da det sandsynligvis i princippet hviler på jorden, og den løse struktur har måttet optage frostbevægelser.
Som altid med gamle huse har de deres særheder afhængig af beliggenhed og detaljer, så det der er enkelt og godt i ét, er lort i et andet. (Gælder forresten nye også
)
Er huset i øvrigt tænkt som helårsbolig?
Problemet med Leca er, at den slides og beskadiges ved transport og komprimering, så i labtest er det godt, men i praksis er det beskadigede kugler og støv med i blandingen, sammenlign med uvasket makadam. Desværre, meget godt materiale ellers, men i alle anvendelser spiller det problem ikke nogen rolle.
En anden ulempe i dit tilfælde er, at den lave masse kan få fundamentet til at bevæge sig indad, da det sandsynligvis i princippet hviler på jorden, og den løse struktur har måttet optage frostbevægelser.
Som altid med gamle huse har de deres særheder afhængig af beliggenhed og detaljer, så det der er enkelt og godt i ét, er lort i et andet. (Gælder forresten nye også
Er huset i øvrigt tænkt som helårsbolig?
Mange gode tanker der, tak. Og huset skal hovedsageligt være sommerbolig, men en og anden weekend de andre årstider bliver det også. I øjeblikket er det helt vanvittigt dårligt med hensyn til varme, det går omkring 6-7 kW for at holde 20 grader inde, hvis det er -10 udenfor. På 40 m2... 
Medlem
· Stockholms
· 977 indlæg
Du sagde ikke noget om tilstanden på det, du gravede op? Ser det ud til at have været fugtvandring ind via muldbænken? Hvis det har klaret sig tidligere, så er den enkleste løsning måske at genfylde grunden men sørge for, at den drænerer bedre (det lød godt nok teoretisk)...
Har ikke fundet noget mere fornuftigt (fra et byggesynspunkt) mere end dem, der lerfylder trægulvets bund. Trækfrit, hvis man fyldningstætner omhyggeligt mod bunden (helst så det går sammen med en lerklining)...
I udgravet grund blev der også anbefalet, at man sørger for, at det er tæt mellem bundtræet og stenfundamentet. Antager at man vil have, at fugtvandringen sker et andet sted end mod/ved bundtræet. Luftningen sker ifølge den artikel et stykke under, men stadig gennem grunden.
Tror i øvrigt, at hvis du kan få niveauet på lecakulene til at passe, skal det nok være en god løsning. Husk blot at bygge rør etc. ind, så de kan isoleres separat, især hvis du skal have nogen varme, der forhindrer frysning af eksempelvis vand...
Udvendige del (drænering/markisolering) er også en mulighed, selvom det er til fritidsbrug, da det er forholdsvis billige tiltag. Markisolering modvirker desuden jordbevægelser, idet det bliver varmere under huset...
Har ikke fundet noget mere fornuftigt (fra et byggesynspunkt) mere end dem, der lerfylder trægulvets bund. Trækfrit, hvis man fyldningstætner omhyggeligt mod bunden (helst så det går sammen med en lerklining)...
I udgravet grund blev der også anbefalet, at man sørger for, at det er tæt mellem bundtræet og stenfundamentet. Antager at man vil have, at fugtvandringen sker et andet sted end mod/ved bundtræet. Luftningen sker ifølge den artikel et stykke under, men stadig gennem grunden.
Tror i øvrigt, at hvis du kan få niveauet på lecakulene til at passe, skal det nok være en god løsning. Husk blot at bygge rør etc. ind, så de kan isoleres separat, især hvis du skal have nogen varme, der forhindrer frysning af eksempelvis vand...
Udvendige del (drænering/markisolering) er også en mulighed, selvom det er til fritidsbrug, da det er forholdsvis billige tiltag. Markisolering modvirker desuden jordbevægelser, idet det bliver varmere under huset...
Jeg har faktisk ikke revet gulvet op endnu, men det vil sandsynligvis være i ret dårlig stand. Der ligger nemlig både en gammel linoleummåtte, regler og spånplade og en plastikmåtte på gulvet, så fugtigheden kan nok være blevet ret høj, uanset om det har fungeret i 150 år, før måtterne kom der. Jeg vender tilbage med nogle billeder, når jeg har revet om en måneds tid.
Ingen som har prøvet at lægge cellplastplader yderst? Man risikerer måske problemer med fugt, der ikke kan vandre opad præcis der, men resten af gulvet burde være tilstrækkeligt?
Hvad har I lagt/tænker lægge som isolering i gulvene? Jeg er lidt tvivlsom over for alt andet end cellulose, da jeg har hørt skrækhistorier om gamle huse med muggen glasuld...
jon_h: hvordan er det gået med gravningen, og har du fundet en fungerende løsning?
Hvad har I lagt/tænker lægge som isolering i gulvene? Jeg er lidt tvivlsom over for alt andet end cellulose, da jeg har hørt skrækhistorier om gamle huse med muggen glasuld...
jon_h: hvordan er det gået med gravningen, og har du fundet en fungerende løsning?
Selvom det løser jo ikke rigtig mit problem. Hvilken isolering jeg bruger kan jo være lige meget, hvis det skal ligge i et bjælkelag med blindbund. Det er jo sådan en, der ikke kan komme på plads på en tilfredsstillende måde.. Men tak for dit indlæg alligevel.
Ok, du må rapportere, når du er kommet videre! Selv har jeg kun et par trillebører med jord/sand tilbage. Jeg er nede på ca. 70-80 cm dybde nu. Derefter skal der laves nogle kattehuller og dræning rundt om et hjørne. Nogle sten i fundamentet skal have lidt støttebeton, så de holder sig på plads. Derefter er det tid til gulvstrøerne og isoleringen!
For mig er det tæt på nu! Al jord ude, katteluger på plads. Der skal ind nogle trillebøre med singel, så er det for bjælkelaget. Planen nu er at støbe plinte så langt ud mod ydervæggene som muligt og forankre reglerne i det. Men jeg har endnu ikke løst problemet med isolering og bunden mod ydervæggen.
Jeg rev gulvet op i sidste uge, og fandt en mærkelig konstruktion, slet ikke den jeg troede efter at have revet gulvet op i kammeret. Man havde lagt 20 cm høje bjælker direkte på jorden, og omtrent halvvejs op på disse havde man konstrueret en blindbund, som man derefter havde fyldt med ren trækul. Dog sluttede denne konstruktion en halv meter inden for alle ydervægge, hvor man i stedet havde fyldt op med sten (omtrent 20-50 mm store) og derefter kalkmørtel. Jeg har aldrig set eller hørt om noget lignende. Den største del af blindbunden var faldet ned, og bjælkerne var en smule angrebet af råd nedenunder, men samlet set var det hele i utrolig meget bedre stand, end jeg forventede.
Nedrivningen fortsætter i næste uge, eller ugen efter det, og jeg vender tilbage med billeder, når jeg har kameraet ved hånden.
Nedrivningen fortsætter i næste uge, eller ugen efter det, og jeg vender tilbage med billeder, når jeg har kameraet ved hånden.
Har kun læst tråden overfladisk, men min umiddelbare reaktion er - byg ikke en krybekælder (udelufventileret fundament) hvor der ikke allerede er en! Den udelufventilerede fundament er i sig selv en risikokonstruktion, især om sommeren når fugtig luft "blæser ind" og kondenserer i det koldere rum. Det er slet ikke altid nødvendigt at ventilere fundamentet!
Spørg bygningsbevaringskyndige, der er andre måder at håndtere det på! Som du selv lagde mærke til var bjælkerne ikke i så dårlig stand som du troede. Der er mange eksempler på hvor bjælker lagt direkte på jorden eller i sand har klaret sig fint! Jeg har ingen direkte løsning men der findes meget litteratur, kyndige folk at spørge og tidsskrifter, fx "Byggnadskultur".
Som sagt, læste tråden hurtigt, så med forbehold for at jeg har misforstået noget
Spørg bygningsbevaringskyndige, der er andre måder at håndtere det på! Som du selv lagde mærke til var bjælkerne ikke i så dårlig stand som du troede. Der er mange eksempler på hvor bjælker lagt direkte på jorden eller i sand har klaret sig fint! Jeg har ingen direkte løsning men der findes meget litteratur, kyndige folk at spørge og tidsskrifter, fx "Byggnadskultur".
Som sagt, læste tråden hurtigt, så med forbehold for at jeg har misforstået noget
Jeg har en lignende gulvkonstruktion, som jeg er i gang med at renovere. Efter nogle overvejelser med en seriøs tømrer kom vi frem til, at det sikreste i mit tilfælde er at lave den samme konstruktion igen, men med friske materialer. Det bliver som en traditionel bjælkelag med kun 70 mm min.uld og kun ca. 10 cm luft mod jorden i grundlaget. Samme konstruktion som tidligere, men jeg udskifter 10 cm høvlspån med 70 minuld og erstatter slidte bjælker med regler. Mine bjælker lå på sten direkte på jorden. En hel del gammelt organisk materiale har ligget der siden 40'erne, hvilket jeg vil rydde op i, så godt som muligt. I øvrigt håber jeg, at det nygamle varme grundlag holder i 65 år mere.