Det ser ikke ud til, at renoveringsgips er nogen større favorit, men jeg besluttede mig alligevel for at sætte det op i vores minimale toilet på overetagen. Jeg har revet en vådrumstapet ned, og den gamle gips ser elendig ud.

Der, hvor jeg købte renoveringsgipsen, havde de kun 900, og man sagde, at man ikke vil sælge 1200, da den så let gik i stykker ved håndtering. Når jeg nu skal montere på den gamle gips, så mangler der jo nogle reglar, da de sidder på cc 600.

Sælgeren sagde, at man så plejer at montere gipsen liggende, men da vil der jo mangle en regel til den liggende samling. Gør det ikke noget, når der allerede sidder et lag gips på væggen? Ved ikke, om det er en idé at lime heller, da det nok vil være svært at få pladen i pres mod den gamle. Eller findes der nogen speciel ekspanderskrue, som fungerer til at trække pladerne sammen med?

Det er lidt for sent nu, men det havde måske været bedre at rive alt gammelt gips ned og sætte helt nyt.

/Mats

Hvad er der bag gipsen? Hvis det er spånplade eller lignende, så er det bare at skrue uden at bekymre sig om, hvor reglarne er.

Bag renoveringsgipset er der gammel gips. Bag det kun isolering.

/Mats

Kør med lim, fungerer lige så godt som altid

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Ja limme pladerne synes at være den rette løsning. Fandt til sidst en instruktion fra Norgips, og gipsmørtel er åbenbart det, man skal lime med. Så løser det sig, og det bliver meget nemmere, da jeg ikke behøver bekymre mig om nogle lægter. Det, der bekymrer mig lidt, er, at jeg allerede har skruet en plade op på en væg, hvor lægterne passede. Desværre står der, at det ikke er nok at skrue, men man skal lime. Forstår ikke helt hvorfor. http://www.norgips.se/viewres/index1,1779.htm/2a4cf72cbf1aa82b74ae311b92fae44d0529736b.pdf

/Mats

• Synes
ChristofferRobin
  • Laddar…
lime med Ardex S48, limet og gipspladerne reagerer med hinanden og danner en næsten homogen enhed, det sker ikke med skruer.
Skru din plade løs og lime den op i stedet, sæt et par skruer her og der hvis nødvendigt, men skru dem alle ud når limet er hærdet.

Hvad er risikoen ved at skrue? Man skruer jo almindelige gipsplader op, og det går jo fint. Der er risiko for, at skruerne går igennem pladen. Midten af pladen er desuden markeret med små streger med jævne mellemrum, jeg tænkte, at det var markering for skruer.

Jeg købte gipsbruk, som skal være beregnet til at sætte gipsplader op, og Norgips anbefaler jo gipsbruk, så jeg håber, at det går lige så godt som Ardex S48

/Mats

findes vel ingen risiko ved at skrue, hvis du har reglar bagved, men som jeg forstod det, var der forkerte mål på pladerne, derfor er anbefalingen at lime dem op i stedet.

Jo i en del tilfælde stemmer det ikke men den stående plade jeg har sat op sidder i tre skrue rækker, En i hver yderkant og en i midten, Resten af pladerne limer jeg. Føles som om den sidder tilstrækkeligt. Det var lidt skohornspasning og svært at få den ind i det lille rum så jeg er glad for at slippe for at fjerne den.

/Mats

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.