Hej,

Jeg er i gang med at renovere derhjemme og har en garderobevæg i et hus fra 60'erne, dvs. hele væggen er kun garderobeskabe, og garderobesiderne udgør væggene. Der sidder, hvad jeg tror er spånplader (13 mm), som er selve garderobeskabene og udgør en hel væg mellem to rum. Garderobeskabene er derefter fordelt til gang og 2 soveværelser.

Der sidder flere lag tapet på væggene, og vi rev et reelt "tæppe" ned med tapeter + glasvæv. Tilbage er nogle lag tapet, det yderste lag er meget smuldrende, men det inderste lag synes at sidde godt fast. Vi har forsøgt at rive så meget som muligt, men nu er det meget ujævnt, og for at slippe for at bredspartle på det gamle tapet, tænkte vi på renoveringsgips, da de øvrige vægge får OSB + gips, så yderste materiale bliver det samme.

Skruede en plade op med 30 mm gipsskrue, men da jeg indså, at det kun var 13 mm tykt, kom alle skruer ind i det ene garderobeskab.

Den ene tanke er at sætte regler på indersiden af hver garderobe, men det æstetiske stopper mig lidt her.
Jeg havde gerne bare limet gipspladerne op på de gamle tapeter, men hvad kræves for, at det kan sidde fast på de gamle tapeter? Når jeg har søgt her, så snakker folk om PL600, PL400, Tec7, boardfix, etc.
Hvad vælger man, hvordan gør man, og hvad er forbruget?

Det drejer sig kun om nogle få plader på en hel etage, så enkelhed vejer lidt tungere end prisen i dette tilfælde, selvom prisen naturligvis ikke er ubetydelig.

Måske kunne det fungere med standardgips (13mm) og 25mm gipsskruer?

surris
25 mm bliver for langt, ved fasningen vil de gå igennem.

15mm gips findes. 25 mm skrue og 15mm gips er hvad jeg ville have brugt.

Det er gode forslag, ulempen er dog, at det bygger ud, og garderobeskabene på den væg vil sandsynligvis se indskudte ud.
Men selvfølgelig kan man måske bare bygge garderoben og dens hængsler ud.

surris
Okay, jeg får intet billede i hovedet af, hvordan det ser ud. Jeg skaber billedet som om det er en hel væg i et firkantet rum, som skal gipses, så forstår ikke hvorfor 15mm ikke skulle fungere.

Du må gerne opdatere med billede.

Blev lidt sent svar, vedlægger billeder som jeg har.

Det er et rum med 4 vægge.
3 "normale" vægge og der er tretex blevet fjernet og erstattet med OSB + 13 mm gips.

Den ene væg derimod som grænser til et andet soveværelse består kun af garderobeskabe. I alt 7 garderobeskabe, 2 med åbningen ind i det rum vi renoverer, 4 ind mod det andet soveværelse og 1 med åbningen mod hallen. Håber at billedet gør det lidt tydeligere.

Billede 1, viser væggen til højre for garderobeskabene i rummet. (Hvilket er bagsiden af 4 garderobeskabe ind mod det andet soveværelse.)
Billede 2, viser garderobeskabene, området til venstre for garderobeskabet er siden af et garderobeskab som har sin åbning ud mod hallen. (Bemærk tomrummet ovenfor).

Tanken med 6 mm var at det måske er en udbygning man kan leve med, har man tykkere tænkte vi spontant at det kan begynde at se lidt underligt ud.

Håber at det blev tydeligere :)

• Rum under renovering med en stige og værktøj, væg under fjernelse af materialer ved vindue, lampe oplyser væg, plant i krukke på radiator.
  • Hvid skabsvæg i renoveret rum med synlige håndtag, omkranset af afbarket væg; værktøj på gulvet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.