Hej,
Hvordan fastgør man renoveringsgips på beton? Jeg ved jo, at man kan lime med pl 400, har allerede påbegyndt dette på et mindre stykke. Men jeg kommer snart frem til det sted, hvor gipsen dels sidder med skruer i spånplade på stueetagen, og eftersom der er niveauforskelle på et par mm mellem kælderen og stueetagen, så vil pl 400 nok ikke holde gipsen på plads, før det er tørret et døgn.
Findes der en slags betonsøm, som ikke kræver forboring? Eller skal jeg måske bore et par huller, sætte plugs i og skrue gipspladen fast?
Hvordan fastgør man renoveringsgips på beton? Jeg ved jo, at man kan lime med pl 400, har allerede påbegyndt dette på et mindre stykke. Men jeg kommer snart frem til det sted, hvor gipsen dels sidder med skruer i spånplade på stueetagen, og eftersom der er niveauforskelle på et par mm mellem kælderen og stueetagen, så vil pl 400 nok ikke holde gipsen på plads, før det er tørret et døgn.
Findes der en slags betonsøm, som ikke kræver forboring? Eller skal jeg måske bore et par huller, sætte plugs i og skrue gipspladen fast?
Flisefix, puds bør fungere hvis det er meget ujævnt. Gjorde det for ca. 15 år siden, og det sidder stadig. Dog ikke med på, hvorfor PL400 ikke skulle fungere? Lim, træk fra hinanden. Vent et øjeblik og tryk det på igen. Har aldrig haft problemer med, at det er løsnet derefter.
Jeg plejer at køre på gipsputs og så en 6 mm putskam. Det suger fast med det samme og sidder som bjerget!
Er det en ujævn væg, så puds den jævn først med gipsputs, ellers vil gipspladerne blive ujævne på væggen. Fugt betonen med lidt vand fra en blomstersprøjte, før du påfører pudsen (eller gipspladen).
Er det en ujævn væg, så puds den jævn først med gipsputs, ellers vil gipspladerne blive ujævne på væggen. Fugt betonen med lidt vand fra en blomstersprøjte, før du påfører pudsen (eller gipspladen).
Ja, det ser ud til at mange bruger gipsmørtel. Hvis jeg kan, undgår jeg dog gerne at rode med mørtel i det hele taget, men nogle gange er det desværre nødvendigt.
Vi valgte som sagt PL 400, og det viste sig at fungere godt. Det tager ganske vist 1-2 døgn før det tørrer, men det er nok at presse det mod væggen i nogle minutter for at få det til at sidde fast. Vi blev selvfølgelig nødt til at presse lidt længere, da vi havde en niveauforskel.
Pladerne fik lov at tørre i 2 timer, inden vi satte skruerne i den øvre del af gipspladerne. Det var dog ikke muligt at indsætte skrue for skrue, så en måtte holde pladen på plads, mens en anden satte en hel del skruer i. Da man så slap, holdt det fint. Vi må se, hvor godt det holder på lang sigt.
Her er lidt billeder: http://imgur.com/a/KVAXy
På billede 1 og 2 kan I se, at skruerne ikke er sat i, og at de stikker en del ud fra væggen.
Billede 2 viser den første række med skruer i selve midterdelen; her strammede det ikke lige så meget, så der var ikke behov for så mange skruer der. Det er altså der, hvor træ møder beton.
Billede 3 viser, hvordan buen ser ud op til entréplanet, hvor niveauforskellen var klart størst.
Når man trykker rundt på gipsen, kan man stort set ikke trykke den ind, selvom den ikke følger bagstykket 100%. Det betyder selvfølgelig, at det sandsynligvis også bliver lidt skrøbeligere her, men gennem nogle tests kan man konstatere, at renoveringsgips er meget holdbart! Jeg vil sige, at det holder bedre end almindelig dobbelt gips faktisk.
Nogle stykker måtte saves, og bagefter kom jeg i tanke om, at de indeholder glasfiber, så man skulle egentlig have brugt maske, hvilket vi desværre glemte denne gang
Må håbe, at det holder nu! I morgen skal vi spartle og sætte remser op. Farvehuset sagde, at det var papirremsor, der skulle bruges her og intet andet.
Vi valgte som sagt PL 400, og det viste sig at fungere godt. Det tager ganske vist 1-2 døgn før det tørrer, men det er nok at presse det mod væggen i nogle minutter for at få det til at sidde fast. Vi blev selvfølgelig nødt til at presse lidt længere, da vi havde en niveauforskel.
Pladerne fik lov at tørre i 2 timer, inden vi satte skruerne i den øvre del af gipspladerne. Det var dog ikke muligt at indsætte skrue for skrue, så en måtte holde pladen på plads, mens en anden satte en hel del skruer i. Da man så slap, holdt det fint. Vi må se, hvor godt det holder på lang sigt.
Her er lidt billeder: http://imgur.com/a/KVAXy
På billede 1 og 2 kan I se, at skruerne ikke er sat i, og at de stikker en del ud fra væggen.
Billede 2 viser den første række med skruer i selve midterdelen; her strammede det ikke lige så meget, så der var ikke behov for så mange skruer der. Det er altså der, hvor træ møder beton.
Billede 3 viser, hvordan buen ser ud op til entréplanet, hvor niveauforskellen var klart størst.
Når man trykker rundt på gipsen, kan man stort set ikke trykke den ind, selvom den ikke følger bagstykket 100%. Det betyder selvfølgelig, at det sandsynligvis også bliver lidt skrøbeligere her, men gennem nogle tests kan man konstatere, at renoveringsgips er meget holdbart! Jeg vil sige, at det holder bedre end almindelig dobbelt gips faktisk.
Nogle stykker måtte saves, og bagefter kom jeg i tanke om, at de indeholder glasfiber, så man skulle egentlig have brugt maske, hvilket vi desværre glemte denne gang
Må håbe, at det holder nu! I morgen skal vi spartle og sætte remser op. Farvehuset sagde, at det var papirremsor, der skulle bruges her og intet andet.
Klik her for at svare