Hej,
Jeg tænkte på at komme i gang med bygning af en amerikansk veranda (type) og skal altså have en træterrasse med tag ud fra huset. Jeg tænkte på at have lidt bredere stolper end de almindelige 95x95, der bærer taget, og så at der fandtes fx limtræsbjælker 115x115, som nok kan blive gode hvis man maler dem.

Fra starten havde jeg tænkt at sætte sokler yderst som jeg satte stolperne i, men det ser ud som om almindelige stolpesko kun findes til 95x95, så spørgsmålet er, hvordan jeg fastgør stolperne?

Findes der nogle specialstolpesko (som ikke er alt for besværlige at få fat i) eller ville det fungere lige så godt at sætte en bærende bjælke i soklerne og derefter fræse ud i limtræsbjælkerne og skrue dem fast i den bærende bjælke, vil det holde lige så godt?

Du kan bruge plintjern.

Men 115x115 lyder bøvlet (går ikke ind i enhver kap/ger osv.), jeg ville have brugt f.eks. 2 stk. 45x95 du beklæder med panelbrædder eller 3 stk. 45x145.

Lige præcis, tænkte ikke engang den tanke, har hele tiden tænkt færdige plinte i mit hoved, men det er klart, at det går at få vilkårlig afstand med plintejern hvis man støber selv...

Årsagen til 115 er for at få det pænt, ved at det er mere besværligt men det bliver alligevel ret stor forskel æstetisk hvis man slipper synlige samlinger og skruer i stolpen.

Hvad tror du om at skære ind i stolperne og fastgøre i bærende bjælke, er det en dårlig idé rent holdbarhedsmæssigt?

Du får mindre styrke med udskæring, men selv 95x95 er tilstrækkeligt til at bære vægten, hvis du ikke har for stor afstand mellem stolperne.

Det er jo meget enkelt at save i en sådan bjælke med en almindelig god gammeldags fukssvans.

Jeg tror ikke, det er nogle problemer at udskære en større stolpe kontra at tage en mindre, skru ordentligt så går det fint.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Det er nok bare at skære rent med et stemmejern så stolpeskoen passer stolpen hvis du kører med 115x115mm.

Det går også at save 2 spor med og trykke stolpeskoen ind i træet og så trække 3-4 skruer igennem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.