ClasseClas
paneler_g5-k5.jpg
Se også http://www.byggbeskrivningar.se under Udvendigt-> Udvendig træpanel. Der findes en del gode tips, også om hvordan lægtningen skal udføres.

P
saturnus sagde:
ett spik skall det vara.
En søm skal det vel alligevel være..;)

Milkshaken
Oj, det der var ved at gå rigtig galt..:):)
fredan44: Liggende panel er det sværeste at få god vandafledning fra, jeg anbefaler ikke, at du sømmer nogen liggende panel overhovedet, men holder dig til stående, (Ja jeg forstår, at du har fjeldpanel på dit bolighus, men efter at have revet i ejendomme med stående og liggende panel forekommet, så har det altid været bedst bag ved de stående... Vandet løber af den stående panel bedre, og især hvis man gør den traditionelle 15gr savning. M.a.o. er risikoen for fugtskader meget højere ved liggende panel end ved stående... Og du ser desuden ikke engang rigtig ud til at vide, hvilken side der er ud og ind på panelen.. Jeg synes, du skal rådføre dig med en tømrer, der kommer hjem til dig, dels om hensigtsmæssigheden ved fjeldpanel, og dels om han kan sømme det op for dig. Man skal få det helt tæt i falsene, liggende panel har en tendens til aldrig at blive helt lige netop fordi man slår dem sammen med forskellig kraft...
Man bør bruge snor langs med, på hver tredje omgang cirka for at sikre sig, at det bliver lige.

Dette er nu ingen direkte kritik mod dig eller dit valg, men blot en anbefaling..

ClasseClas
Fjeldpanel bør ventileres bag panelet. Fra Din Byggare.
Liggende træpanel
Liggende træpanel er ikke lige så fugtafvisende som stående. Vand løber sidelæns, det er svært at få lodrette bræddesamlinger helt tætte, mindst lige så svært at få tæt forbindelse til vinduer og døre, og vand kan blive stående i fugerne.

Manglende luftspalte bag denne paneltype - hvilket ofte er tilfældet med såkaldt fjeldpanel - kan træet i lang tid holde så høj fugtighed, at der opstår skader.

Liggende panel bør derfor ikke sømmes i væggens stående regler, men på særlig lægter, så man får en sammenhængende luftspalte i højderetning. Gennemgå fugerne, forbedr eventuelt malingen, og søm brædder fast, som begynder at løsne sig.

Milkshaken
Ja Classe.... Typ det jeg skrev, mange de spiker direkte på asfaboarden utegipsen, netop fordi de allerede "Ser" stående reglar bagved....

Hej!

Tusind tak for alle kommentarer.

Luft spalte har jeg regnet med.
Nedenfor på linket ser I en skitse forfra på en konstruktion samt ovenfra med dele, som indgår.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...EwWTKrml32WeBRCMzzDPNTEKxo8uE/byggexempel.GIF

OBS cc målet på de liggende 45*45 er lidt mærkeligt ved ikke, hvor jeg fik det fra, det skal vel være 60 der med.

Jeg har altså tænkt at have en luft spalte på 12mm mellem panel og Windy.

Mvh
Fredrik

Fik lige svar i en anden af mine tråde, at 12*50 er for svagt og bliver et for smalt luftspalte. Så her går jeg nok lidt op.
Mvh
Fredrik

Milkshaken
jeg ville have satset på mindst 34 mm i luftspalte.... bredden spiller ingen rolle uden tykkelsen.....

Milkshaken
synes alligevel, at du skal tale med en snedker om din situation....

som luftspalte bruger du gles 28x70
mvh
snickar estwing

Milkshaken
ja, snedker estving har ret i dette tilfælde.... Havde glemt 28X70....:) Har jo ferie.....:)

Tusind tak!!

Mvh
Fredrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.