57,269 læst ·
26 svar
57k læst
26 svar
Hvordan fastgør man fjeldpanel?
Hej!
Jeg er i gang med en garage, hvor jeg skal have liggende fjällpanel på ydersiden.
Jeg undrer mig nu over, hvordan det er meningen, at man skal fastgøre hver brædde.
Jeg kan forestille mig to måder:
1) Kun en søm i udfresningen, pænt da ingen søm er synlige, men sandsynligvis risiko for at blive lidt "flaksende".
2) To søm udenpå brædden, som er synlige, men betydeligt bedre greb.
Nedenunder er et billede, hvor jeg viser mine to alternativer, jeg kan komme i tanke om:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...lCDEhzyR-ygL5vUTsNMpg7KL4oUhP0/panel_spik.gif
Taknemmelig for kommentarer.
Mvh
Fredrik
Jeg er i gang med en garage, hvor jeg skal have liggende fjällpanel på ydersiden.
Jeg undrer mig nu over, hvordan det er meningen, at man skal fastgøre hver brædde.
Jeg kan forestille mig to måder:
1) Kun en søm i udfresningen, pænt da ingen søm er synlige, men sandsynligvis risiko for at blive lidt "flaksende".
2) To søm udenpå brædden, som er synlige, men betydeligt bedre greb.
Nedenunder er et billede, hvor jeg viser mine to alternativer, jeg kan komme i tanke om:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...lCDEhzyR-ygL5vUTsNMpg7KL4oUhP0/panel_spik.gif
Taknemmelig for kommentarer.
Mvh
Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Søm ordentligt, med mindst to søm så brættet ikke kan bøje sig / slå sig når fugt og tørrebevægelser tilkommer.
Men skal fjællene ikke sidde sådan at vandet løber af fjællene og ikke ind i noten?
Men skal fjællene ikke sidde sådan at vandet løber af fjællene og ikke ind i noten?
Hej!
Tænkte at det er bedst at dobbeltjekke, at det er sådan her du mener.
Se billede:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...GgULhFrQ9NNDbikqTutn9mwzT3XHqQK5soQ/panel.gif
Sømhovederne er da på ydersiden.
Mvh
Fredrik
Tænkte at det er bedst at dobbeltjekke, at det er sådan her du mener.
Se billede:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...GgULhFrQ9NNDbikqTutn9mwzT3XHqQK5soQ/panel.gif
Sømhovederne er da på ydersiden.
Mvh
Fredrik
Hej!
Ups, jeg troede virkelig, at den høvlede side skulle vende udad?
Føles lidt pænere end den savede. Hvad er funktionen?
Det føles også som om, at den høvlede giver bedre modstand mod fugt.
Det ville være interessant at vide hvorfor!
Heldigt, at man ikke har nået at sømme det op, hvis det har betydning!!!
Mvh
Fredrik
Ups, jeg troede virkelig, at den høvlede side skulle vende udad?
Føles lidt pænere end den savede. Hvad er funktionen?
Det føles også som om, at den høvlede giver bedre modstand mod fugt.
Heldigt, at man ikke har nået at sømme det op, hvis det har betydning!!!
Mvh
Fredrik
Jeg ved ikke forskellen på høvlede og savede sider, det kan måske en anden svare på... malingen klæber måske bedre på den savede, eller så bliver det sådan i produktionen, at den ene side bliver savet, og den anden høvlet.
I alle fald skal den vende, så vandet ikke kan trænge ind i træet, men i stedet løber udenfor.
/ Jocke
edit: Med produktionen mener jeg, at man i sidste trin måske skal høvle for at få den skrå overflade. Måske???
I alle fald skal den vende, så vandet ikke kan trænge ind i træet, men i stedet løber udenfor.
/ Jocke
edit: Med produktionen mener jeg, at man i sidste trin måske skal høvle for at få den skrå overflade. Måske???
Senest redigeret:
Hej!
Jeg tror du har ret!
Uden høvling får man ikke den skæve kileform. Planken er jo fra starten rektangulær.
Derudover giver dette en lige inderside.
Forstår ikke, hvordan jeg kunne tænke omvendt??
Derudover syntes jeg, at overfladen var så forbandet flot.
Tak for alle svar!
Fredrik
Jeg tror du har ret!
Uden høvling får man ikke den skæve kileform. Planken er jo fra starten rektangulær.
Derudover giver dette en lige inderside.
Forstår ikke, hvordan jeg kunne tænke omvendt??
Derudover syntes jeg, at overfladen var så forbandet flot.
Tak for alle svar!
Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Den rå savede overflade er bedre for de fleste farver tilpasset til facader at hæfte på. Sådan er det normalt på facadebrædder, især hvis du skal bruge en traditionel slamfarve (læs falurød).fredand44 sagde:Hej!
Oj då, jag troede virkelig, at den høvlede side skulle være udad?
Det føles lidt pænere end den savede. Hvad er funktionen?
Det føles også, som om den høvlede giver bedre modstand mod fugt.
Godt man ikke har nået at sømme det op, hvis det er af betydning!!!
Mvh
Fredrik
Uden at vide det, gætter jeg på, at høvlingen blot er en måde for savværket at sikre dimensioner på en mere sikker måde end savningen. Alt byggeregeltræ er jo også høvlet, og det er næppe fordi overfladen behøver at være æstetisk smuk, men snarere for at målene skal være så nøjagtige som muligt.
Det der kunne være gået galt...
Høvlingen er for at få den rette præcision på dimensionen.
Faktisk så høvles den først til den rette størrelse, hvorefter den saves diagonalt for at få formen rigtig.
Det mest besværlige panel at producere, da man normalt saver først og høvler derefter.
Høvlingen er for at få den rette præcision på dimensionen.
Faktisk så høvles den først til den rette størrelse, hvorefter den saves diagonalt for at få formen rigtig.
Det mest besværlige panel at producere, da man normalt saver først og høvler derefter.