Er ved at renovere gangen og skal skifte alle overflader.
Det jeg har bemærket, er, at væggene er ret "bølgede" og nu er opbygget af stående fer og not plank med tretex? Og masonit. Ovenpå det sad der "renoveringsgips", som jeg nu har fjernet.

Spørgsmålet er, hvordan jeg får væggen så glat som muligt? Da tanken er at have brystpanel.
Samtidig må det ikke bygge mere end nødvendigt.

Senest redigeret:
tage masoniten af og gipse med 13mm gips direkte på tretexen? Hvis du vil have det perfekt i alle retninger, er det vel tilbage at reglere op og derefter på med de valgte plader.

Ja det ville være det bedste og bygge mindst. Dog ved nærmere eftersyn sidder der ikke tretex overalt, men nogle steder kun masonit direkte på plankevæggen.

Det føles som om tretex jævner ret godt for gipsen.

At bruge reglar går helst bort, da det bygger for meget og det er ret smalt.

Så hvis jeg river alt ned til plankevæggen, hvordan jævner jeg bedst ud for at gipse?

Senest redigeret:
Male plankevæggen bare, og droppe brystpanel? Ganske vist bliver det plankevæg hele vejen op, men det kan måske blive flot?
'skyder fra hoften'

Det er ikke en mulighed, bliver ingen gode løsninger i dørovervinger og døre.

Giv gerne flere tips, for at sætte gipset direkte på plankevæggen føles ikke helt korrekt?

richardtenggren
Jeg rev ned masonit med flere lag tapet på her forleden, under dette fandtes en væg af stående råspont. Så jeg købte gips og satte det op, hvilket gik meget hurtigt og nemt i modsætning til de andre pudsede vægge vi har. Som jeg har forstået bygger nogle dyrere(?) hustillverkere med råspont under gipset i stedet for OSB. Ser ikke problemet med gips på råspont?

Okay!
Har bemærket, at næsten hver planke er lidt buet, derfor tænkte jeg, at gips direkte på måske bliver lige så bølget?
Huset er bygget i 1943 ..

For længe siden skrev jeg dette indlæg:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...0929-gipsa-pa-plankvagg-inne.html#post2061761
om mine erfaringer med gips på bølgende plankvægge.

Sammenfattende foretrækker jeg 13mm gips, da 6mm giver "masonitudseende" mht. bølgethed, og jeg foretrækker at rive ind til plankstammen og gøre den pæn i stedet for at lave lægter for at spare plads. Tretex under gips er totalt værdiløst. Skruerne går ind i gipsen hele tiden.

• Synes
mansjo
  • Laddar…
Interessant tråd, jeg sidder i præcis samme båd.

Hvordan jeg gerne vil gøre det.
På de vægge, hvor der sidder tretex, overvejer jeg at sætte 13 mm gips op. Og fastgøre gipsen direkte på panelvæggen. I mit tilfælde ser tretexen også ud til at være 13 mm. Hvilket gør det lettere ved dørhuller, stikkontakter med mere. Men det er uklart, om jeg orker rive al tretex ned og sætte ny gips op. Det er ekstra besværligt, hvis man skal skifte tretex ud med gips bag radiatorerne. Så det kan blive til, at jeg skifter til gips på nogle vægge og ikke alle.

På de vægge, der har masonit, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. I mit tilfælde er det primært i en indre gang, hvor der kun er masonit. Og der er en masse dørhuller og nicher.

Jeg vil følge tråden med interesse, opdater gerne med, hvordan du gør, og hvordan det bliver. For mit vedkommende ligger dette arbejde ret langt fremme. Der er andre dele, jeg skal tage fat på inden.

ellers er det jo sådan, at hvis man har et ældre hus, så må man nok leve med en del skævhed og bølgede vægge. Det hører ligesom med. Gamle huse, der er totalt overrenoverede indeni, bliver helt intetsigende på en måde. Åhhh tænker man, når man ser et fint lille hus, og så når man kommer ind, så kan det være hvilken som helst Myresjö-villa. Farsan gipsede direkte på tretex, da jeg var yngre, har ingen minder om, at det skulle have været noget problem, og man behøver jo næppe at fastgøre det helt stift.

Hvis man kan sætte gips med 600 mellem reglarne uden at det bliver bølget, skal man vel kunne sætte det på en plankevæg, men man kan jo sikre sig at skrue i toppene på brædderne.
Får man en samling på gipsen i en dal, må man lægge lidt ekstra imellem.

Protte

Har kommet et stykke på vejen og indtil videre har jeg revet al tretex ned og erstattet med Osb plader, de steder hvor der sidder tynd masonit, sætter jeg gips direkte på planke væggen og som nogen tidligere nævnte at skrue på "topperne", for at få så lidt påbygning som muligt.

Nu til næste overvejelse, men det måske jeg må oprette en ny tråd for..

Ohfy sagde:
...
Nu til næste overvejelse, men det må jeg måske oprette en ny tråd for..
Vi venter med spænding :rolleyes:

//Bider på neglene :)

Haha!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.