Hej

Jeg renoverer et hus fra 1938, som følgelig består af meget træ, meget fer og not træ. Jeg har i tidligere projekter opsat disse planke-vægge med 45x45 for at få plads til dels lidt mere isolering, men også skabe forudsætning for en udvidet og skjult elinstallation. Jeg har da opsat disse 45x45 stående og derefter monteret 12mm spånplade + 13 mm gips med forskudte samlinger.

Problemet, man nogle gange støder på, er at disse stående, fer og not brædder (2½"6-8) er "buede", hvilket resulterer i, at visse regler ender for "dybt" og andre for "overfladisk". Man lægger masonit imellem og tryller for at få det til at passe.

Nu tænkte jeg på, om man kunne montere 45x45 liggende, så "ridder" de jo på de højeste punkter, og væggen ville blive glattere automatisk.

Spørgsmålet er, kan man gøre det? Hvordan bliver det med pladerne, der skal op på væggen? Montere spånet liggende og gipset stående? Gipset skal vel helt klart monteres stående for at undgå en masse endesamlinger?

/Fredrik

Et varmt tip kan være at fastgøre 45X45 stående
og med pladevinkler.
Så kan du justere nemmere end med masonite bagved.

Mvh Putte

Tak for tippet!

Er alligevel nysgerrig efter en kommentar omkring at lægge lægter vandret.

Hvordan gør man, hvis man skal have liggende træpanel på et nyproduceret hus? Ender den liggende lægtning ikke på indersiden af stommen så?

Jeg lavede en tilbygning til vores hus som har liggende panel. Stående reglar og derefter liggende 45*45 indvendigt med liggende masonit, 9,6 mm.

Der var nogen her på forumet for længe siden, som havde fastgjort regler med karmeskruer, hvilket gjorde det nemt at justere reglerne.

Liggende regler, liggende spånplade, stående gips? Problemet er jo, når du skal skrue gipsen, får du kun spånpladen at skrue i. Hvis du limer gipsen, burde det måske fungere.

Monter stående regler med kamskrue er godt, men ret besværligt og dyrt. Jeg ville have monteret reglerne med en helgjengeskrue, haft en kileformet afstandsstykke, som jeg flyttede med efter behov.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.