Jeg har en kasse i badeværelset, som jeg tror kan blive flot, hvis den får en overdel i valnød.
Og jeg har en overkasse til spots, som jeg tror kan blive flot med valnødliste rundt om sin kant.
Men.
1.
Hvordan er valnød som træsort.
* Er det modstandsdygtigt over for fugt?
* Kan man lakere valnød, så man slipper for vedligeholdelse med olie?
* Kan man lakere 10 lag, så det ser ud som plastic ligesom i nyere volvobilers paneler, som siges at være ægte træ.
2.
Hvis jeg nu skulle have brug for at bryde brættet af senere, tænker jeg på det næste problem - man skader den fugt-pap, der er under. Findes der løsninger på dette, så man ikke skader fugtspærren?
Venstrebillede = valnødmøbler i hvidt badeværelse.
Højre = mit badeværelse i dag med dets kasse.
Midten = hurtigt sammensat billede med de fliser, jeg har købt, samt overvejelserne om valnødbordets placering.
1. Valnød er fugtbestandig og passer godt i badeværelser.
Man bør absolut lakere træ i badeværelsesmiljø dels på grund af fugten men også pga at det er rummet i huset, hvor flest og stærkeste kemikalier anvendes og spildes.
Valnøden bør lakeres med en polyurethanlak og intet andet. 1-komponents går fint og 4-6 lag. Gulvlak eller endnu hellere bådlak bør anvendes.
2. Angående monteringen så kan du måske bore et par meget stærke neodym-magneter på pladens underside, som markeres med skruerne, som vådrumsskiven er skruet med. Dette bør være tilstrækkeligt for at holde pladen på plads og vil ikke skade tætningslaget. En af disse måske: http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000
Hvad tror I angående byggteknikken, så overvejer jeg om jeg ikke skal lægge en fliseskive ovenpå fugtspærren, derefter silikone fast træpladen ovenpå fliseskiven. Den dag pladen skal fjernes, kan man tage pianotråd eller noget og save den løs uden større brudrisiko, der kan være fare for fugtspærren.
Havde det kun været fliseskive, ville man jo gerne have, at låget dækkede sidepladerne for at undgå samlinger, men da formålet er træplade ovenpå, bliver slutresultatet pænere, hvis jeg trækker siderne op hele vejen og et mindre fliselåg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.