2,458 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Hvordan er trappen konstrueret, og hvordan kan man modernisere den?
Hej,
Vi er i gang med at renovere gangen, og i gangen er der en trappe ned til kælderen, som vil føles lidt for gammeldags, så nu kigger vi på, hvordan vi kan forny trappen uden at bruge flere uger på det.
Sådan ser den ud: http://imgur.com/a/Do2vC
Alle andre huse, vi har set indvendigt i kvarteret, har lignende trapper, og der har man malet dem hvide, hvilket også var vores tanke fra starten.
Sig, at man bare ville male den hvid, hvordan skiller man den ad? Er ribberne bærende? Kan man skifte trappetrinene ud? De trapper, jeg har set tidligere, har haft bærende konstruktion med synlige skruer under hvert trin, her ses intet bortset fra små huller, hvor man aner en slags metal? Kan de være indfældet i kernen?
Hvis nu ikke ribberne er bærende, hvad kunne så være en passende erstatning? Jeg har tænkt lidt på glas, men det er ikke den bedste løsning med at pudse, da vi har en del børn her.
Vi er i gang med at renovere gangen, og i gangen er der en trappe ned til kælderen, som vil føles lidt for gammeldags, så nu kigger vi på, hvordan vi kan forny trappen uden at bruge flere uger på det.
Sådan ser den ud: http://imgur.com/a/Do2vC
Alle andre huse, vi har set indvendigt i kvarteret, har lignende trapper, og der har man malet dem hvide, hvilket også var vores tanke fra starten.
Sig, at man bare ville male den hvid, hvordan skiller man den ad? Er ribberne bærende? Kan man skifte trappetrinene ud? De trapper, jeg har set tidligere, har haft bærende konstruktion med synlige skruer under hvert trin, her ses intet bortset fra små huller, hvor man aner en slags metal? Kan de være indfældet i kernen?
Hvis nu ikke ribberne er bærende, hvad kunne så være en passende erstatning? Jeg har tænkt lidt på glas, men det er ikke den bedste løsning med at pudse, da vi har en del børn her.
Ribberne er ikke bærende. Det er vangeerne, der tager lasten. Trinnene er indfældet i vangeerne.
Godt, så ved vi, at vi kan afmontere ribberne 
Kiggede lidt på trappetrin til at beklæde trappen med, men de var jo virkelig dyre!? Generelt virker det ret dyrt at købe trappertilbehør. Burde det ikke være muligt at lime parketgulv på trinene? Det lyder som en billigere løsning? Der findes jo nogle, der kun er 8 mm tykke.
Kiggede også på glasgelændere, men det løb hurtigt op mod 20.000 kr.
Kiggede lidt på trappetrin til at beklæde trappen med, men de var jo virkelig dyre!? Generelt virker det ret dyrt at købe trappertilbehør. Burde det ikke være muligt at lime parketgulv på trinene? Det lyder som en billigere løsning? Der findes jo nogle, der kun er 8 mm tykke.
Kiggede også på glasgelændere, men det løb hurtigt op mod 20.000 kr.
Trapværn er svinedyrt.S snowjim sagde:Bra då vet vi att vi kan montera av ribborna
Jeg kiggede lidt på trappetrin til at beklæde trappen med, men de var virkelig dyre!? Generelt virker det ret dyrt at købe trappe tilbehør. Burde det ikke kunne lade sig gøre at lime parketgulv på trinene? Det lyder som en billigere løsning? Findes jo dem der kun er 8 mm tykke.
Kiggede også på glasrækværker, men det løb hurtigt op mod 20.000 kr.
Jeg monterede laminatgulv som stødtrin. Malet fyrretræ som trin. Stramt budget
Alt er tilladt ha ha
Ribberne i overkanten kan jeg forstå, men at de skal være nødvendige nede i kælderen er jo primært for børn. Vi kører en stålbjælke i midten og lige trin. Bliver lidt mere "luftigt" i kælderen da.
En ven til mig havde en magen til trappe. Da de fjernede ribberne føltes den ok, men efter en dag faldt trappen sammen med min ven og hendes baby på det øverste trin.
Vær forsigtige!
Vær forsigtige!
Klik her for at svare