Hallå.
Jeg er i gang med at bygge om og udvide entréen her, og på gavlene af bygningen er det tænkt, at der skal sidde runde 60diam vinduer.
Spørgsmålet er, hvordan bygger jeg for disse?
Antager, at man må lave en firkant, der er 60x60 til at begynde med... eller??
Hvad så derefter?
Tak på forhånd// Gabbe
Jeg er i gang med at bygge om og udvide entréen her, og på gavlene af bygningen er det tænkt, at der skal sidde runde 60diam vinduer.
Spørgsmålet er, hvordan bygger jeg for disse?
Antager, at man må lave en firkant, der er 60x60 til at begynde med... eller??
Hvad så derefter?
Tak på forhånd// Gabbe
okay... skal jeg så lægge en masonitstrimmel rundt i hullet med eller noget i den stil?
For jeg antager, at du mener, at jeg skal sætte sådan en plywood både i udkant og indre kant på regelværket.
Er der nogen, der har billeder af installation af runde vinduer? eller måske nogen, der kan lave en skitse?
For jeg antager, at du mener, at jeg skal sætte sådan en plywood både i udkant og indre kant på regelværket.
Er der nogen, der har billeder af installation af runde vinduer? eller måske nogen, der kan lave en skitse?
Hej!
Jeg har set varianter, hvor man først laver en firkant 60x60 som du beskriver, og derefter sætter reglar på skrå i alle hjørner. På den måde dannes et 8-kantet hul, der ganske godt slutter tæt omkring vinduet. Der er også rigeligt med fastgørelsespunkter. De små sprækker, der er tilbage, dækkes med de almindelige vægplader.
Har desværre ingen billeder, men jeg mener, det findes på en af de private hjemmesider, der er i byggahus linkarkiv.
Jeg har set varianter, hvor man først laver en firkant 60x60 som du beskriver, og derefter sætter reglar på skrå i alle hjørner. På den måde dannes et 8-kantet hul, der ganske godt slutter tæt omkring vinduet. Der er også rigeligt med fastgørelsespunkter. De små sprækker, der er tilbage, dækkes med de almindelige vægplader.
Har desværre ingen billeder, men jeg mener, det findes på en af de private hjemmesider, der er i byggahus linkarkiv.
hvordan mener du da bebben?
Fjern så meget af indervæggen, at du kan komme til. Din firkantede ramme monterer du på plads og forbinder den med de bærende reglar nedenunder og øvrige reglar. Hvis du har gips som vindtætning bag panelet, saver du bare ud til det runde vindue. Monter vinduet enten med skruer gennem reglarne (rammen) eller med kiler og lim. Hvis du har papir som vindtætning, skal du lappe det mod vinduet, så du ikke får for store sprækker. Vi vil jo ikke have kuldebroer.
Nu er det bare at montere fodpaneler udenfor, som nemmest laves af 22 mm krydsfiner. OBS! sav hele fodpanelet ud af en plade for at undgå fugtproblemer i samlingerne. Olie og mal fodpanelet før montering. Jeg klippede bare en rustfri plade til, som fungerede som udvendig smyg. Sørg for, at det er helt tæt mod vinduesrammen, for der bliver nemlig ingen hældning udad med denne metode. Mit runde vindue sidder ret tæt på taget og mod nord, så der kommer aldrig vand der. Pladen skal gå op på halvvejen af vinduet. Lim grundigt nedenunder. Bor pladen og søm med gummitætnet pladesøm. Nu bliver det supertæt. Man kan også sætte en plade ovenpå, hvis man mener det er nødvendigt for regnbeskyttelse. Jeg smurte i stedet en masse udendørs latex på, så krydsfineren bliver godt beskyttet mod fugt.
Tid til isolering med glasuld indeni. Hvis du har sprækker i vindtætningen, fylder du bare disse med skum. På med indersmyg, plast, gipsplade og indefoder (der også kan laves med krydsfiner eller OSB).
/CC
Nu er det bare at montere fodpaneler udenfor, som nemmest laves af 22 mm krydsfiner. OBS! sav hele fodpanelet ud af en plade for at undgå fugtproblemer i samlingerne. Olie og mal fodpanelet før montering. Jeg klippede bare en rustfri plade til, som fungerede som udvendig smyg. Sørg for, at det er helt tæt mod vinduesrammen, for der bliver nemlig ingen hældning udad med denne metode. Mit runde vindue sidder ret tæt på taget og mod nord, så der kommer aldrig vand der. Pladen skal gå op på halvvejen af vinduet. Lim grundigt nedenunder. Bor pladen og søm med gummitætnet pladesøm. Nu bliver det supertæt. Man kan også sætte en plade ovenpå, hvis man mener det er nødvendigt for regnbeskyttelse. Jeg smurte i stedet en masse udendørs latex på, så krydsfineren bliver godt beskyttet mod fugt.
Tid til isolering med glasuld indeni. Hvis du har sprækker i vindtætningen, fylder du bare disse med skum. På med indersmyg, plast, gipsplade og indefoder (der også kan laves med krydsfiner eller OSB).
/CC
tak for beskrivelsen chris.
En lille undren bare "smyg" hvad er det? er det det som bliver fra selve vindueskarmen og ud til foderet? overvejer hvis det fungerer at bruge masonit til det?
Nu slipper jeg at rive indervægge og sådant for jeg er altså ved at bygge en helt ny forstue efter at jeg har jævnet den gamle med jorden... den nye bliver dobbelt så stor cirka. Så jeg har fået op hele rammen og sveller og pap, så det som mangler af bindingsværkskonstruktionen er bare dette med de runde vinduer.
Har i dag næsten fået det færdigt til det ene runde i hvert fald. Afstivede en ramme med indre mål 60x60 med 145x45 regler præcis som resten af væggen, og så lægger jeg i 145x22 i hvert hjørne så hullet bliver 8-kantet. tror det skal blive godt.
En lille undren bare "smyg" hvad er det? er det det som bliver fra selve vindueskarmen og ud til foderet? overvejer hvis det fungerer at bruge masonit til det?
Nu slipper jeg at rive indervægge og sådant for jeg er altså ved at bygge en helt ny forstue efter at jeg har jævnet den gamle med jorden... den nye bliver dobbelt så stor cirka. Så jeg har fået op hele rammen og sveller og pap, så det som mangler af bindingsværkskonstruktionen er bare dette med de runde vinduer.
Har i dag næsten fået det færdigt til det ene runde i hvert fald. Afstivede en ramme med indre mål 60x60 med 145x45 regler præcis som resten af væggen, og så lægger jeg i 145x22 i hvert hjørne så hullet bliver 8-kantet. tror det skal blive godt.
mathiasS: hvad er lux-skivor?
Ja lige præcis! Masonit kan anvendes, eller tynd krydsfiner, eller plade. Man kan også købe dette i forbindelse med, at man køber vinduerne, så er det ofte bøjet fyrretræ eller stavlimet. Dyrt men nemt ved monteringen. Ofte har man lignende smyg også på ydersiden af vinduet, så glasset ligger ca. 5 cm ind i facaden. Tjek, hvordan de andre vinduer i huset sidder, og brug helst de samme mål.
Klik her for at svare
