Jeg skal skifte et gammelt lade tag og er lidt bekymret for brugen af kondensbeskyttelse.

I dag ligger der:
plader på indersiden af tagspærene.
Derpå ca. 10 cm isolering på pladerne.
Grove lægter cirka CC-100 på tagspærene.
Eternitplader boltet i lægterne.

Jeg havde først tænkt at bygge et standardtag med brædder, tagpap og lægter, men nogen foreslog bare at lægge kondensplast eller lignende under metalpladerne og undlade både brædder og tagpap. Det er tilsyneladende ret standard på nye tage til økonomibygninger, og det sparer selvfølgelig enorme mængder arbejde og lidt penge. Jeg har dog aldrig brugt teknikken og har ikke fundet nogen pædagogisk beskrivelse af den på nettet som jeg gjorde, da jeg skiftede et almindeligt tag sidste år. Jeg har i hvert fald fået hjem "armeret folie", som skulle være fremstillet til formålet, og det jeg mest spekulerer på er:

Skal jeg lægge folien ovenpå tagspærene og derefter lægge lægter op til metalpladerne, eller skal jeg lægge folien ovenpå lægterne direkte under metalpladerne?

Hvordan håndterer man tagfoden? Skal jeg folde folien i bunden, eller lade den hænge i samme længde som metalpladerne?

Skal man slå søm i vilkårligt eller være omhyggelig med kun at fastgøre, hvor der er overlap?

Vil folien blive "våd" af metalpladernes kondens og ligge som en fugtig klud mod træet nedenunder? Eller er den så tæt, at der er risiko for, at der dannes kondens af dyrenes fugt nedenunder i stedet? Begge muligheder virker dumme...

• Gammelt tag med delvist fjernede eternitplader, viser strukturelle reglar og isoleringslag. Blade og snavs ses på overfladen.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.