17,551 læst ·
37 svar
18k læst
37 svar
Hvordan bestemmer man, hvad en væg er lavet af?
Tror trappeopgangen (som vender mod nordsiden) var beregnet til at være kold. Der er kun enkeltglas i vinduerne også. (koblet rammer i øvrigt). Tre etager plus kælder (eller to etager med indrettet loft måske det er formelt). Stenplader til kaminer i alle rum, hjertevæggene er af tegl en halv meter nærmest skorstenen.
/Andreas
/Andreas
Det er korrekt, at soveværelset blev tilføjet i 60'erne. Det, der i dag er badeværelset, var tidligere et af de originale soveværelser, og entréen var badeværelset.Martin_B sagde:
Uden at have set selve huset, synes jeg ikke, at den der plantegning ser helt original ud heller ikke. Mit vilde gæt, baseret ifølge på tegningen, er, at det originale hus er det, der i dag er Spisestue, Køkken, Dagligstue samt delen med trappen.
Det ser på tegningen ud, som om Badeværelse, Entré, Stue samt Soveværelse er kommet til senere.
I det tilfælde burde den gulmarkerede væg på tegningen være en bærende væg og burde være af planker, medmindre resten af huset er et murstenshus, for så burde det være en murstensindrevæg, men det ser det jo bestemt ikke ud til at være med tanke på, hvor tynd væggen er.
Mit gæt er, at den der væg er blevet bygget om gennem årene og måske har fået en letbeton eller en anden meget mærkelig løsning.
Nej, det der skulle sættes op nu, var to konsoller nedenfor TV'et, altså ikke TV'et i sig selv, men det skal op senere.elpaco sagde:
Nu er konsollerne oppe i hvert fald. At væggen var af forskellige materialer blev ret tydeligt, for det var ret hårdt at få skruen i på højre side, mens den gik lige igennem på venstre side.

Ja, TV'en skal op, men konsollerne var til hyldeplanene. TV'en kommer fastgøres i et Vesa-beslag som så skal op på væggen. Stadig usikkert med hvilken rawlplug eftersom det er uklart hvad væggen lige i midten er gjort af. Må teste at bore på et omtrentligt sted hvor beslaget skal sidde og se om det er planke eller gipsplade der.elpaco sagde:
O Oxymoron sagde:Ja, TV:n ska upp, men konsolerna var till hyllplanen. TV:n kommer fästas i ett Vesafäste som sen ska upp på väggen. Fortfarande osäkert med vilken plugg eftersom det är oklart vad väggen just i mitten är gjord av. Får testa att borra på ett ungefär där fästet ska sitta och se om det är plank eller gipsskiva där.
Varför provborra? Pröva att skruva fast fästet med långa skruv, dra i fästet och se om det sitter. Steg två är väl att komplettera med eventuell plugg om det skulle behövas. Varför komplicera saker?O Oxymoron sagde:Ja, TV:n ska upp, men konsolerna var till hyllplanen. TV:n kommer fästas i ett Vesafäste som sen ska upp på väggen. Fortfarande osäkert med vilken plugg eftersom det är oklart vad väggen just i mitten är gjord av. Får testa att borra på ett ungefär där fästet ska sitta och se om det är plank eller gipsskiva där.
Godt spørgsmål, fordi alle dem, vi har talt med, siger, at et TV med denne vægt skal fastgøres med ordentlig rawplug? (og som vi alle ved, behøver forskellige vægge forskellige rawplug)GoC sagde:
Hele det her startede med, at jeg ikke kunne sige, hvad væggen var lavet af til TV-butikken, så de ville have, at jeg fandt ud af det, inden de kunne sende en installatør. For at teste besluttede jeg mig for at prøve at sætte hylderne op først. Nu ved jeg, at væggen er lavet af forskelligt materiale, men usikker på, hvor "grænsen" går.
Det er jo bare at trække skruerne fast og hænge sig i beslaget. Det kan mærkes, når skruerne begynder at trække ordentligt. Gør de ikke det, så skal man enten skifte skrue eller rawlplug. Beslaget sidder vel med mindst fire skruer, og fem kilos belastning pr. skrue er jo ikke nogen stor belastning.O Oxymoron sagde:Godt spørgsmål, for alle dem vi har talt med siger, at et TV med den her vægt skal fastgøres med ordentlig rawlplug? (og som vi alle ved, så har forskellige vægge brug for forskellige rawlplugs)
Hele det her begyndte med, at jeg ikke kunne sige, hvad væggen var lavet af til TV-butikken, så de ville have, at jeg skulle finde ud af det, inden de kunne sende en installatør. For at teste valgte jeg at forsøge at sætte hylderne op først. Nu ved jeg, at væggen er lavet af forskellige materialer, men usikker på, hvor "grænsen" går.
Jeg vil tro, at den der TV-butik kun har moderne enkeltgipsvægge i tankerne, eller om det er en muret teglvæg, og så er der jo brug for rawlplugs.
Et trick er at sætte beslaget på en større træplade (samme format som TV men 5-10 cm større), og skrue pladen fast i væggen i stedet for, så er du mere fri til at finde steder, hvor skruerne fæster. Forsænkede skruehuller naturligvis, som spartles til. Pladen males fx i samme farve som dørkarmene eller i en anden behagelig farve.
Klik her for at svare