Hej, håber dette er den rigtige afdeling. Jeg vil gerne montere et TV på væggen og derefter have to hylder nedenunder. Hylder og konsoller er indkøbt. Mit problem er, at jeg ikke har nogen idé om, hvad væggen er lavet af, og har dermed svært ved at vide, hvilken slags rawlplugs jeg skal anskaffe. Jeg har brugt en regelsøger, og TV'et kan ikke monteres i en regel. Huset er fra begyndelsen af 1920'erne, men denne væg kan for den sags skyld være nybygget. Jeg har fjernet telefonstikket, og da ser det sådan ud.
En åbning i væggen med eksponeret murværk og en hvid ledning ved siden af en afmonteret stikkontakt.

Jeg har også boret et hul her for at se, om man kommer ud på den anden side så at sige. Men det der kommer ud, føles mere som træfibre. Har I nogle tips til, hvad jeg skal bruge her? TV'et kommer til at veje ca. 20 kilo plus vesabeslaget. Hver planke er så 140 cm lange og vejer ca. 5 kilo stykket. Jeg havde tænkt mig to konsoller per planke.

Hilfe, har udsat dette i 6 måneder, men nu må de op.

Væggens kerne kan (med største sandsynlighed) kun bestå af en af to muligheder. Enten er det planker af træ, formodentlig 3 tommer tykke, eller også er det muret teglsten. Udenpå findes der i begge tilfælde puds, som derefter i nutiden er beklædt med en gipsplade. Hvis det er en planke-væg, er der sandsynligvis bræddepanel og rørvæv mellem plankerne og pudsen.

Den nemmeste måde at afgøre, hvad det er, er at måle væggens tykkelse ved et vindue. Er det en teglstensvæg, bør tykkelsen være omkring 30 cm. Er det en planke-væg, er tykkelsen omkring 15 cm.

Til opstilling i en planke-væg gælder det om at have tilstrækkeligt lange skruer. Gå til en rigtig isenkræmmer. De kan have brug for at være tyndere end, hvad der er normalt for længden. I en teglstensvæg foreslår jeg såkaldte sømplugs.

• Synes
elpaco og 3 andre
  • Laddar…
Tak, burde måske have sagt, at dette er en indvendig væg mellem stuen og gangen. Den er ca. 11 cm tyk. Forsøgte at købe plugs i to forskellige byggemarkeder, men de sagde, at jeg skal vide præcis, hvad det er for materiale, ellers vil det ikke fungere. Lige nu har jeg købt 70 mm skruer til mine konsoller, som er ca. 35 mm tykke. Usikker på om det er nok nu.

Ser ud som om nogen har sat gips udenpå pudset/muret væg. Jeg håber, at øvrige installationer af el ikke ser ud som den til telefon.

• Synes
mugatu
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Ser ud som om nogen har sat gips udenpå pudset/muret væg. Jeg håber, at øvrige installationer af el ikke ser ud som den til telefon.
Nej, jeg tror ikke det. Al el er blevet gennemgået for et par år siden. Ganske vist er det ikke nogen garanti, men det var en seriøs firma. Men selvfølgelig går der også el, hvor jeg vil sætte TV'en op.

Her er et billede af hele væggen. Hvor jeg har markeret, men på den anden side af væggen sidder sikringsskabet.

Væg med stikkontakter og en markeret rektangel hvor der ønskes ophængning af TV, med el-tavlen placeret på den modsatte side.

Så er det en planke væg med puds og gips på begge sider. 13+15+50+15+13 = 106 mm ungefär plus lidt gamle lag af tapet. 70 mm skrue er for kort, hvis konsollen bygger 35 mm. Du skal op til 90 mm. Har du uheld, ender du i en fugemellem plankerne, så skal du forskyde montagen i sidled.

J justusandersson sagde:
Så er det en plankevæg med puds og gips på begge sider. 13+15+50+15+13 = 106 mm cirka plus lidt gamle lag af tapet. 70 mm skrue er for kort hvis konsollen bygger 35 mm. Du skal op til 90 mm. Hvis du er uheldig, rammer du en fuge mellem plankerne, så skal du forskyde montagen i sideled.
Dobbeltkontrolleret med manden nu, han mener, at det ikke er planke men mere som spånplade. At det som kom ud med boret, var mere som fnug. Jeg kunne ikke selv afgøre, hvad det var for noget. Angående skruen som er de bare 4mm tykke og 70. Kan absolut bytte dem til længere. Spørgsmålet er som sagt bare, hvad jeg skal bruge for pløk til det hele.

Spånplade fandtes ikke i 1920'erne. Man ser tydeligt på lister og dørkarme på sidste billede, at det er en originalvæg. Prøv at skrue en rigtig lang skrue i og se, om den får fat. Der er ikke behov for en rawlplug til en planke væg, selvom den er pudset.

Luddet kunne muligvis være treetex, hvad det nu har til fælles med det der blev brugt tidligere som isolering på indersiden af ydervægge.

Prøv at bore et stort hul bag teleudtaget, så kan du tjekke der, hvordan de forskellige lag ser ud. Hullet vil jo alligevel blive dækket af udtaget, så det er lige så godt at tage godt fat.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Jeg har også tænkt på treetex men tror ikke (dvs ved ikke) det fandtes i 1920'erne. Væggen behøver heller ikke at være symmetrisk opbygget. Den kan have forskellige lag på de forskellige sider. Jeg har selv boet ret længe i forskellige plankehuse. I det som var bygget 1929 måtte jeg bevæbne mig med skruer i længder fra 30 til 100 mm når jeg skulle fastgøre noget. Man kunne ikke tage noget for givet.

T toolman77 sagde:
Luddet kunne være treetex, hvad det nu har i måde at gøre det blev brugt før som isolering på indersiden af ydervægge.

Prøv at bore et stort hul bag teleudtaget så kan du tjekke der hvordan de forskellige lag ser ud. Hullet vil alligevel blive dækket af udtaget så det er lige så godt at tage i ordentligt.
Hej, det var præcis det, vi lige gjorde. Sådan her ser det ud.
Beklager, jeg kan ikke hjælpe med at identificere det billede.

Listerne er ikke originale, men sat på af tidligere ejer. Denne væg kan være original eller for nylig sat op. Det ved jeg simpelthen ikke.

Jeg tænkte mere på et hul stort som den firkantede forsænkning.
Luddet kan være f.eks. treetex eller en form for celluloseisolering.

Det ser ud som en form for træuldplade, men den må jo sidde på noget. Jeg ser nu, at fodlisten ikke er fra 1920'erne. Det er måske en nyere væg alligevel. Kan du ikke lægge en plantegning ud, så man ser sammenhængen bedre?

J justusandersson sagde:
Kan du ikke lægge en plantegning ud, så man ser sammenhængen bedre?
Hej, tog et billede af ejendomsmæglerens prospekt

Planløsning af en lejlighed fra et mæglersalgs materiale, viser ruminddeling med køkken, stue, soveværelse og altan.

Desværre er mæglertegninger ikke helt pålidelige, men det virker alligevel som om væggen altid har været der. Jeg kan heller ikke se nogen fornuftig grund til, at den skulle være af en anden udførelse end øvrige indervægge. Jo mere jeg kigger på spånerne, des mindre synes jeg, det ligner treetex eller en anden variant af træfiber, men snarere en slags beskadiget træ, der fliser, når I borer. Prøv at se, om I kan få en nogenlunde lang skrue til at fæste et andet sted. Løsningen på jeres problem er måske at bruge en krydsfinérplade med mange fastgørelsespunkter som mellemlæg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.