Jeg undrer mig ganske enkelt over, om man kan sige, hvad en balkon kan bære i vægt?
Byggerne har opsat en balkonramme for mig. Dette er situationsbeskrivelsen:
- Den er forankret i jorden med betonfundament foran. Bagtil er den forankret via bæreliste ind i husets liggende remme bag yderpanel (220x45).
- Bæreliste i 220x45.
- 50cc mellem remme (170x45).
- Bæreliste foran er indfældet i stolperne, så den hviler inden i disse.
- Stolperne er 125x125 imprægneret.
Det kan man såklart gøre.
Normalt tænker man ikke sådan, men man dimensionerer efter en foreskreven belastning som er standard, og bygger efter den.
Man kan nok sige, at din balkon ligger i underkanten hvad angår dimensioner, hvilket ikke indebærer, at den vil styrte sammen, men måske svigte lidt hvis man er mange mennesker, og muligvis bøje ned over tid.
Det burde have været dobbelt 45x220 i den forreste bærende bjælke og 45x220 c30 i bjælkelaget.
Kan ikke huske præcis hvad dimensionerende last er for balkon, men tror det ligger på et sted omkring 1,5kN /m2 altså ca 150kg per kvadratmeter så i det findes jo en solid margen, bliver mange personer på din
Dimensionerede laster for altan er:
3,5 kN/m² og punktlast på 2,0 kN.
Da jeg regnede på altaner under studietiden, husker jeg, at dimensionerne på træet blev ret store for at klare lasterne.
Tror at det højere tal kun gælder altan som er af konsoltype, men er usikker.
Er på ferie så jeg har ingen bøger
TS altan er mere en terrasse og bør kunne dimensioneres derefter.
Tror, at det højere tal kun gælder altan, som er af konsoltype, men er usikker.
Er på ferie, så jeg har ingen bøger
TS altan er mere en terrasse og bør kunne dimensioneres derefter.
Dette er svensk træs anbefalinger til dimensioner på terrassebjælkelaget ved cc600
Jeg synes det er mere en lille terrasse end en balkon. Uanset benævnelse dimensioneres den som et bjælkelag med to støttepunkter, balkoner er oftest fastspændt kun i huset.