21,833 læst ·
60 svar
22k læst
60 svar
Hvordan beregner man, hvor meget en altan kan bære?
Nej det gør den ikke.T tobbbias sagde:Altså, den udbredte last kommer vel primært fra snebelastningen, der opstår, når en halv meter våd sne ligger der i marts måned...? Jeg tror balkonen vil overleve. Læg ikke terrassebrædderne for tæt, så smeltevandet kan løbe igennem. Husk, at våde terrassebrædder udvider sig. Så selvom der er store mellemrum om sommeren, kan de blive helt tætte på våde vinterdage.
Hvis du læser lidt mere, vil du se, at den udbredte last, som altaner dimensioneres efter, er 3,5 kN/m².
Mens snebelastningen er forskellig for forskellige dele af landet.
Da jeg havde en dialog med en konstruktør under uddannelsen, opstår ikke lastkombinationen med person og snebelastning. Da mængden af sne gør, at man ikke kommer ud på altanen.
Det stemmer sikkert, ts ser ud til at bo i snezone 1,5 eller 2.fgo sagde:
Nej det gør den ikke.
Læser du lidt, så ser du, at den udbredte last, som altaner dimensioneres efter, er 3,5 kN/m².
Mens snelasten er forskellig for forskellige dele af landet.
Da jeg førte en dialog med en konstruktør under uddannelsen, forekommer ikke lastkombinationen med person og snelast. Da mængden af sne gør, at man ikke kommer ud på altanen.
Helt korrekt behøver man ikke tælle begge, ikke engang som lastkombination.
2 stk 170x45 mm svarer ret præcist til 1 stk 220x45 mm, hvis man ser på nedbøjningen. Nedbøjningen afhænger af højden i kubik og lineært på bredden. Ud fra et bæreevneperspektiv bliver 2 stk 170x45 stærkere end en 220x45 mm. Det skyldes, at bøjningsspændingen afhænger af højden i kvadrat.R Rolle85 sagde:
Okok. Du ved nok mestfgo sagde:
Nej det gør den ikke. Læser du lidt så ser du, at den udbredte last, som altaner dimensioneres efter, er 3,5 kN/m². Mens snelasten er forskellig for forskellige dele af landet.
Da jeg førte en dialog med en konstruktør under uddannelsen, opnås ikke lastkombinationen med person og snelast. Da mængden af sne gør, at man ikke kommer ud på altanen.
Dog, det jeg ikke bryder mig om, når man bygger lidt spinkelt, er at man kan få kedelige egenfrekvenser, som kan føre til en gyngende konstruktion. Sådan noget kan jeg irritere mig meget over. Men TS vil jo selv mærke, når han hopper rundt på altanen, om den blev en trampolin eller ejT tobbbias sagde:Okok. Du vet nok mest
Når jeg regnede på hvileplan til trapper, det er jo næsten tilsvarende som en altan, så brugte jeg 3kN/m2 i Svedala, men 5kN/m2 i Tyskland. Tykke tyskeremen det lidt sjove i det hele var, at punktlasten i Swe var på 3kN, mens den var på 2 kN i Tyskland. Dog havde de mindre fødder i Tyskland, for der skulle punktlasten appliceres på 5x5 cm, men i Swe så måtte man bruge 10x10 cm
Så, jeg tror stadig, at TS kan bruge sin altan
Dimensioneringsreglerne er gode hjælpemidler, hvis man vil have ryggen fri. Men sund fornuft rækker ofte fint. Hvis jeg husker rigtigt, var altanen 8x3,3 m. Det areal ggr 350kg/m2 bliver 9,2 ton. Eller 90 bastante fyre...
Jeg gætter på, at de aldrig vil være flere end 25 bastante på den der altan...![]()
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den skrumper mest radiært fra kernen regnet. Det giver en del på bredden, men i højden bliver det måske kun 1 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Er bare dørene ordentligt ophængte, så bør det ikke være noget problem.