For at gøre det hele mere konkret, her er den indtegnede skive, jeg forsøger at beregne målene på. Den fremre væg er fjernet i billedet:
Røret er et radiatorrør, der løber langs gulvet i nederste kant.
Det er sandt, at dette kan gøres enklere, men matematikopgaven blev en velkommen afbrydelse i arbejdet, og jeg syntes, jeg kunne unde mig det, da jeg alligevel regner med at nå alt, hvad der skal på plads, inden elektrikeren kommer.
Hvis nogen undrer sig over, hvad jeg bygger, så er det en kombineret specialbygget køjeseng og skillevæg. Rummet er ikke så stort og skal deles i to, så i stedet for at to senge skal optage to m2 i hver del af rummet, placerer jeg sengene oven over hinanden. Den nederste nås fra den ene del af rummet, og den øverste fra den anden.
Som det skrives ovenfor, kan det ikke kun med de 4 mål siges vinklerne. Du skal have mere information.
Men gør som det er sagt ovenfor. Brug krydslaseren og mål fra den. I den har du både en lod og et vaterpas.
Så er jeg med på hele toget
Teorien siger, del op i trekanter, gerne retvinklede da de er lettest at beregne/forstå
Praksis siger "Mål ikke, sammenlign i stedet"
Det er fantastisk, når teori og praksis stemmer overens. Hvis det ikke stemmer, gælder praksis!
Tilbage til det oprindelige spørgsmål
For at beregne diagonalerne er de fire sider ikke nok. Du skal have mindst en af vinklerne eller den ene diagonale for at komme videre. Den ene diagonale ville være at foretrække for nøjagtigheden.
Nu när problemet är löst tror jag den viktiga frågan är varför det inte er rette vinkler når du bygger alt nyt selv?
I lige det der tilfælde er det EN af væggene jeg har bygget, og den er i lod. Jeg har ikke rettet op hverken gulv eller loft og ydervæggen er som den er...
Retvinkle findes kun på tegninger. Det mest elementære i måleteknik er, at der ALTID er afvigelser. Tror du, at noget er præcist, så har du for dårlige måleinstrumenter. Det er vigtigere, at det ser lige ud, end at det er lige!
Som jeg forstår det, er der en forskel på nogle mm i bredden og højden. Hvorfor ikke bare sætte en firkantet plade der? At der bliver et mellemrum på nogle få mm mellem osb-pladerne i hjørnet kan vel ikke have nogen betydning? Op til 11 mm dækkes jo af pladerne på de møtende vægge...
Hvorfor ikke bare sætte en firkantet plade der? At der bliver en sprække på nogle få mm mellem osb-pladerne i hjørnet kan vel ikke have nogen betydning? Op til 11 mm dækkes jo af pladerne på de mødestøtende vægge...
Det er kun den ene af væggene, der får OSB -- den anden er allerede gipset og færdig... Slut på sagargument.
Men så er der den dér herlige følelse, når man monterer noget, der passer perfekt...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.