4,292 læst ·
23 svar
4k læst
23 svar
Hvordan beregne diagonalerne i en skæv rektangel?
Grundproblemet er dette -- jeg skal skære til OSB-plader for at dække en vægflade, hvor ingen hjørner er 90 grader.
Jeg ved, at det horisontale mål i overkanten er 736 mm, nederst 729 mm og det lodrette mål til venstre 2288 mm samt til højre 2290 mm. Pythagoras kan rende og hoppe, eftersom hans sætning kun gælder retvinklede trekanter.
Hvis jeg havde diagonalmålene, kunne jeg måle mig frem til skæringspunkterne, hvor diagonalerne møder længdemålene, men jeg ved ikke, hvordan jeg beregner dem.
Der findes måske andre, bedre, måder?
Ja, jeg ved, at det ikke er så kritisk med en spalte her og der, men eftersom det er ferie, og jeg har tid, vil jeg gøre det pænt!
Jeg ved, at det horisontale mål i overkanten er 736 mm, nederst 729 mm og det lodrette mål til venstre 2288 mm samt til højre 2290 mm. Pythagoras kan rende og hoppe, eftersom hans sætning kun gælder retvinklede trekanter.
Hvis jeg havde diagonalmålene, kunne jeg måle mig frem til skæringspunkterne, hvor diagonalerne møder længdemålene, men jeg ved ikke, hvordan jeg beregner dem.
Der findes måske andre, bedre, måder?
Ja, jeg ved, at det ikke er så kritisk med en spalte her og der, men eftersom det er ferie, og jeg har tid, vil jeg gøre det pænt!
Du behøver måle noget mere for at kunne regne det ud på en rimelig måde. Enten diagonal mål eller vinklen.
Kan du få en vinkel med et lod?
Kanske... Jag kan ju loda ut (dvs använda korslinjelaserD Daniel 109 sagde:
Se din vægflade som to trekanter, der deler en side i diagonalen. Brug en snor og mål 2,3m-siden og markér den på OSB-pladens kant. Med snoren finder du 0,7m-siden. Fastgør den ene ende af snoren i hjørnet på 2,3m-linjen, brug snoren som en passer og tegn en kurve inde på pladen. Tag derefter diagonalen med snoren, og fastgør den i den anden ende på 2,3m-linjen og mål skæringspunktet med det tidligere cirkelsegment.
(Hvis du er uheldig nu, så havner skæringspunktet udenfor pladen. Så må du gøre tricket igen, men fra den anden vej.)
Gentag tricket med de to resterende sider, nu med diagonalen som reference.
(Hvis du er uheldig nu, så havner skæringspunktet udenfor pladen. Så må du gøre tricket igen, men fra den anden vej.)
Gentag tricket med de to resterende sider, nu med diagonalen som reference.
...forstår ikke hvorfor du skal forsøge at regne dette ud.
Stil pladen på gulvet som din reference. Har du et parallelt mål på højden, så skær det. Stil pladen der og skub den til den ene side, mål hvor stor sprækken er og parallelforskyd din diagonalstreg svarende til dette. Gør det samme på den anden side.
Stil pladen på gulvet som din reference. Har du et parallelt mål på højden, så skær det. Stil pladen der og skub den til den ene side, mål hvor stor sprækken er og parallelforskyd din diagonalstreg svarende til dette. Gør det samme på den anden side.
Det enkleste er at bruge en smigvinkel og gradskive.FemTummar sagde:
Grundproblemet är dette -- jeg skal skære til OSB-plader for at dække en vægflade hvor ingen hjørner er 90 grader.
Jeg ved at det horisontale mål i overkanten er 736 mm, i underkanten 729 mm og det lodrette mål til venstre 2288 mm samt til højre 2290 mm. Pythagoras kan rende og hoppe eftersom hans sætning kun gælder retvinklede trekanter.
Hvis jeg havde diagonal mål kunne jeg måle mig frem til skæringspunkterne hvor diagonalerne møder længdemålene, men jeg ved ikke hvordan jeg beregner dem.
Der findes måske andre, bedre, metoder?
Ja, jeg ved at det ikke er så kritisk med en sprække her og der, men eftersom det er ferie og jeg har tid så vil jeg gøre det pænt!
Alternativt tag 2 papirer og læg den lange side af papiret mod henholdsvis væg/loft og tape papirerne sammen, så har du fået en skabelon på vinklen du skal have i det hjørne. Så kan du bruge de sammentapede papirer til at tage vinklen ud ved at lægge en lang lineal langs den lange side af papiret og tegne længdemålene ud.