34,450 læst ·
25 svar
34k læst
25 svar
Hvordan afganger jeg spær, der er i vejen for skorstenen?
Hvis du har held så er det bare at kappe tagspæret eftersom det er cc 600 mm. Men da behøver man vide alle mål på tagspærene og hvad der er på taget, f.eks. råspont og tegl. Det enkleste for at få svar er at tage ud nogen god tømrer som kigger på det. Så måske slipper du for en masse bøvl.
Mange tak for alle svar. Især til Mathias for at du tog dig tid til at indsætte alle billeder og forklare, hvordan du gjorde det.
Selvom jeg ikke har besluttet mig præcis for, hvordan jeg skal gøre endnu, så har jeg fået en meget bedre forståelse for, hvordan jeg kan og bør gøre det.
Jeg vil prøve at indsætte egne billeder, når jeg er færdig, så må vi se, om det bliver totalhug eller ej
Undertaget består kun af masonit med teglsten på. Jeg gætter på, at det er derfor, spærene sidder cc 600 mm.
Selvom jeg ikke har besluttet mig præcis for, hvordan jeg skal gøre endnu, så har jeg fået en meget bedre forståelse for, hvordan jeg kan og bør gøre det.
Jeg vil prøve at indsætte egne billeder, når jeg er færdig, så må vi se, om det bliver totalhug eller ej
Undertaget består kun af masonit med teglsten på. Jeg gætter på, at det er derfor, spærene sidder cc 600 mm.
En idé, at diskuteres og følges på egen risiko.
MathiaS forslag om ikke at kappe overarmen tror jeg er fremragende.
Men med 60cc, burde det ikke være nok med en traditionel afveksling på underarmen i kombination med 4 stag på diagonalen i hvert fag.
Dvs kapp underarmen der skorstenen skal stå.
Derefter fastsætter du en ny regel i samme dimension som underarmen i den kappede underarmen og spær ved siden af. Nu har du fire fag. I disse fag kan du sætte endnu en regel på diagonalen i hvert fag. Oppefra skal det se ud som et X, med skorstenen i midten.
Desuden kan du samle over- og underarm med nogle vertikale reglar.
MathiaS forslag om ikke at kappe overarmen tror jeg er fremragende.
Men med 60cc, burde det ikke være nok med en traditionel afveksling på underarmen i kombination med 4 stag på diagonalen i hvert fag.
Dvs kapp underarmen der skorstenen skal stå.
Derefter fastsætter du en ny regel i samme dimension som underarmen i den kappede underarmen og spær ved siden af. Nu har du fire fag. I disse fag kan du sætte endnu en regel på diagonalen i hvert fag. Oppefra skal det se ud som et X, med skorstenen i midten.
Desuden kan du samle over- og underarm med nogle vertikale reglar.
Jeg lod takbog regne på en W-fagverkstagstol i 27° og spændvidde 8 meter snøzone 2,5.MathiasS sagde:
tagstoler cc1200.
Trækkraften i underrammen regnede programmet ud til 26,8 kN.
(Ved fuld snølast selvfølgelig)
26 kN i trækkraft er selvfølgelig ingen sag for selv en svag regel at klare.
Men 2,6 ton i tryk udad på væggenes overkant føles vel lidt skræmmende ...
Senest redigeret:
Micke, jeg er som du ved ingen konstruktør, men som en fagværkstag er konstrueret så tager væggene jo kun imod vertikale laster. Vi må jo så vidt muligt sørge for, at det fortsætter med at være sådan.
Man kan jo også se det som, at i udgangssituationen overføres ingen vertikale kræfter til væggen, tagstolen er selvbærende og i hvile i sideværts retning uanset taglast.
Når vi har skåret underarmen af, er der bestemt ingenting, der kan overføre 2.6t tryk til væggen........
Man kan jo også se det som, at i udgangssituationen overføres ingen vertikale kræfter til væggen, tagstolen er selvbærende og i hvile i sideværts retning uanset taglast.
Når vi har skåret underarmen af, er der bestemt ingenting, der kan overføre 2.6t tryk til væggen........
Præcis, ved ikke at skære underrammen, da det jo er den, der tager sig af de kræfter, så det kun er lodrette kræfter på væggene.MathiasS sagde:
Jeg er heller ingen konstruktør ...
Senest redigeret:
Uanset hvordan man gør afvekslingen, bliver der kun store kræfter i væggen, hvis tagstolens fastgørelse kan overføre kræfterne. Her i huset sidder tagstolene med nogle enkelte søm, så væggen vil sandsynligvis blive stående, og tagstolen begynder at rotere... 
I teorien, og som det ser ud til også i praksis, er det jo de tværgående bjælker på billederne, der overfører træk- og trykkræfter til nabotagstolene. Beviseligt fungerer det også med dimensionerende snelast på taget, jeg har testet det...
I teorien, og som det ser ud til også i praksis, er det jo de tværgående bjælker på billederne, der overfører træk- og trykkræfter til nabotagstolene. Beviseligt fungerer det også med dimensionerende snelast på taget, jeg har testet det...
En anden måde at finde ud af, hvad der fungerer, er at bruge velafprøvede konstruktioner. Jeg glemte at nævne det tidligere, men konstruktionen, jeg lagde nogle billeder af ovenfor, er en kopi af den aflastning, der er lavet omkring min tidligere skorsten. Dog har jeg bygget kraftigere i alle henseender. Aflastningen blev lavet i 1947 og ser stadig ud til at fungere. Det er tilstrækkeligt for mig i hvert fald.
Klik her for at svare