Hej!

Jeg skal installere en kamin i mit fritidshus. Den placering jeg ønsker betyder, at skorstenen går direkte igennem en tagstol. Dvs. jeg skal skære både den nedre liggende bjælke og en af de øvre skrå bjælker i tagstolen.

At bøje skorstenen er ikke en mulighed, da huset er så fladt, at det ville mindske skorstensdraget for meget.

Tagstolene sidder med en afstand c-c 60 cm.

Jeg modtager nu gerne tips til, hvordan jeg kan udveksle tagstolen.

Da jeg har få penge til mit sommerhusprojekt, vil jeg gerne gøre arbejdet selv, selvom jeg måske ikke burde.

M v h

Glade torparen

• Skitse af fritidshus med foreslået placering af kamin og skorsten går gennem en tagstol. Viser bygningens konstruktion og skorstensforløb.
  • Synes
yopshi
  • Laddar…
Du skal nok bygge en ny spærstol på hver side af skorstenen.

Det lyder som den sikreste løsning at bygge en ny spærfag på hver side. Jeg håbede, at der fandtes en enklere løsning, men det indebærer måske unødvendige risici.

Skorstenen kommer nok ikke præcist midt i spærfaget, så hvis jeg bygger en ny spærfag på den side af skorstenen, hvor afstanden til næste hele spærfag er længst, får jeg maksimalt ca. 800 mm mellem to hele spærfag.

Så kan jeg forstærke med nogle kortlægter mellem spærfagene.

Jeg synes, det burde fungere, men jeg er uvidende inden for området.

Det er måske dumt at spare her.

Nogle gange vælger man jo af spærfagene, når man sætter tagvinduer ind, hvordan løser man det?

M v h

Glade torper

Kan det fungere at gøre som billedet viser?

• Diagram af ny skorsten med takstruktur vist ovenfra og fra siden; inkluderer ny støtte og nye bjælker.
Eh......du laver sjov, ikke:|

Nej. Jeg spøger desværre ikke. Derimod har jeg ingen kunskaber inden for området, så det måske er helt tåbeligt at gøre som mit billede viser.

Findes der nogen enkel løsning udover at bygge to helt nye tagspær på hver sin side af skorstenen?

Hvad er dimensionen på tømmeret i spærene? Spontant føles cc mål på 600 meget tæt for spær, da det normalt er cc 1200.

Ja, det er netop fordi de sidder så tæt, at jeg håber at kunne skifte dem ud på en måde, der ikke indebærer for store risici.

Jeg er desværre ikke helt sikker på dimensionen, det må jeg tjekke i weekenden, men jeg mener, at det er 145x45.

Læg en bærende bjælke (fx 195x45) på hver side af skorstenen vinkelret mod spær. Lav bjælken så lang, at den går under to spær på hver side, og fastgør den med 45x45 regler oppefra og ned til reglen for indvendigt loft for hver spær (ligesom "ny støtta" i dit billede). Nu kan du afkorte spæret, da det hviler på de bærende bjælker.
45x45 holder også bundreglen. Men der kan være behov for en bærende bjælke her også, men det er svært at vide, da det ikke fremgår, hvad rummet bruges til (antar at det er en kold tagkonstruktion med fagverksspær).

Sådan har jeg lavet lignende bjælkeskift, men jeg har set lidt forskellige varianter af det hele, men det holder.

Jeg skal trylle frem lidt billeder til dig. Gjorde denne operation for et år siden.

At optage vertikale kræfter i tagstolen er enkelt. Det, der er svært, er træk/skubkræfter i over- og underarme. Der er ingen konstruktør, der har beregnet min løsning, men korthuset jeg bor i, er endnu ikke faldet (trods flere mathias-dimensioneringer af denne type).

Tak for jeres konstruktive svar!

Nu begynder jeg at blive håbefuld igen. Jeg ville virkelig sætte pris på nogle billeder, Mathias.

Tagrummet er uopvarmet og bruges ikke, så æstetikken er ikke et problem.

Ok, så her gjorde jeg. Som vanligt er det sådan, at den som prøver disse byggetips har skylden, hvis det går galt. Det som virker her, er måske ikke en god løsning et andet sted.

Sådan ser det ud, når afstivningen er færdig, men før skorstenen er på plads. Skorstenrøret ramte præcist midt i reglen og kommer således op mellem de to tværgående regler.

Når jeg skriver nu, indser jeg, at situationen her er lidt anderledes end hos TS - jeg har efterladt overarmen intakt og laver en relativt lang sideføring af røret op mod rygningen.

Jeg vil anbefale trådskaberen at gøre det samme, dvs. sideskyd i stedet for at kappe overarmen. For at sideskydde svarende til en regel er det nok med to 45-graders, helt isolerede rørbøjninger, disse forskyder 15 cm i siden, og du kan lade overarmen være intakt. Underarmen skal dog kappes, og på de følgende billeder kan man se, hvordan jeg gjorde:

Image00004_small.jpg

Jeg ville have noget lidt mere stabilt end almindeligt regeltræ og købte til dette formål kerto-bjælker på blokken til en god pris. Her er der 120 cm mellem hver tagstol - havde jeg kun 60 cm mellem hver, ville jeg nok bruge almindeligt regeltømmer - vælg sådan uden store knaster (fattigmands konstruktionsvirke). Et andet alternativ er jo lidt limtræ fra blokken, koster meget lidt, men man kan jo blive nødt til at vente lidt, før man finder det, man vil have.

Image00005_small.jpg

Den stående støtte lige forbi kertobalken blev forstærket dels med en regel (kerto), som blev placeret på underarmen og skåret med tagvinklen for perfekt støtte mod overarmen. Derefter er det 19-20 mm byggeplywood, som er slået på begge sider af denne stående bjælke. Min tanke var, at dette også afstiver konstruktionen i horisontal retning, dvs. optager lidt træk/skubkræfter - dette er selvfølgelig begrænset, men bedre end ingenting. Man kunne supplere med skråafstivninger, men jeg syntes ikke, det var nødvendigt.

Image00006_small.jpg

Den tværgående bjælke blev fastgjort med vinkelskinner til den lodrette støttesøjle.

Image00008_small.jpg

Kertobalkerne er fastgjort i tagstolene på hver side af den kappede tagstol både vha. bjælkebeslag og et udsnit ifølge billedet.

Image00017_small.jpg
Image00009_small.jpg

Støttesøjle som beskrevet tidligere blev også monteret uden for de tværgående bjælker. Dette er meget langt ud mod tagskægget (=> et helvedes bøvl at montere bjælker og skorsten), så den stående bjælke er kort og fastgjort kun med vinkelskinner.

Jeg foreslår som sagt, at tagstolens overarm efterlades uberørt. Der er ingen god måde at erstatte den del, man kapper bort. Man kunne jo lave en lignende afstivning "i taget" også, men det er meget nemmere at købe to 45 graders bøjninger til modurskorstenen i stedet.

I tillæg til ovenstående kan man også forestille sig at montere to parallelle reglar mellem kertobalkerne, så der dannes en ramme rundt om skorstenen. Så bliver det yderligere lidt mere stabilt.

Mikael_L
pbengtsson sagde:
Læg en bærende bjælke (f.eks. 195x45) på hver side af skorstenen vinkelret på spærerne. Gør den bærende bjælke så lang, at den går under to spær på hver side, og fastgør den med 45x45 regler ovenfra og ned til reglen for det indre loft for hver spær (ligesom den "nye støtte" på dit billede). Nu kan du kappe spæren, da den hviler på de bærende bjælker. 45x45 holder også bunden regel oppe. Men der kan være behov for en bærende bjælke her også, men det er svært at vide, da det ikke fremgår, hvad rummet bruges til (antager at det er en kold loftsrum med gitterspær). Sådan har jeg lavet lignende udvekslinger, men har set lidt forskellige varianter på det hele, men det holder.
Hmm, du foreslår at kappe underrammen (bærelag, typ) uden at arrangere for at tage op de trækspændinger deri. Det er jo ret heftig trækkraft i underrammen, fjerner eller kapper man underrammen, vil ydervæggene bule ud, når det begynder at sne. Jeg vil anbefale at bygge to spær mere.

Mikael_L sagde:
Det er jo rigtig gode trækkræfter i underrammen,
Jeg udførte ovenstående operation med sne på taget. Ærligt talt skete der ikke en skid, da jeg kappede underarmen. Man kunne forestille sig, at det ville skille lidt ad, synke lidt, osv. Men ikke.

Så længe man kun går løs på EN tagstol, er det nok roligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.