N
Hej!

Jeg er i gang med at udbygge en gangbro på loftet til et fuldt dækkende gulv. Den nuværende gangbro ligger på korte strøer, som er lagt ovenpå hanebjælkerne for at komme over isoleringen. Jeg tænkte på at fjerne disse og lægge strøer på tværs over hele loftet i stedet, så jeg kan lægge gulv overalt.

Jeg har en skitse af loftet, hvor alle dimensioner og belastninger fremgår. Jeg havde tænkt at lægge strøer ovenpå den rødt markerede bjælke. Ifølge skitsen er belastningen på de bjælker 30kg/m2 og udnyttelsesgraden 100%? Det virker ikke specielt godt? Der er en del af loftet med en kvist, hvor udnyttelsesgraden er 75%, se billede 2.

Jeg forstår jo selv, at en bjælke med 45x175 med den spændvidde ikke kan klare så meget, men jeg tænkte ikke at opbevare ting "midt på", men ved siden af. På den del af loftet, hvor der er 100% udnyttelsesgrad, er der desuden nu en væg nedenunder, som løber i midten af bjælkerne. Det burde jo øge bjælkernes kapacitet.

Hvordan ville det gå, hvis jeg lægger en ny strø ovenpå, men også fastgør den i spær, og ikke kun ovenpå de underliggende hanebjælker? Hvor meget kan man belaste selve spær egentlig?

Helst ville jeg lægge et tungere gulv af strøer, da der er cc 120 mellem hanebjælkerne, men så vejer gulvet alene ca. 20kg/m2.

Taknemmelig for råd!

• Byggtegning af loftsrum med markeret bjælke, dimensioner og belastningsangivelser fra et svensk husprojekt, herunder tagstolskonstruktioner.
  • Plan over loftet med mål og belastningsinformation, herunder rødmarkerede bjælker. Viser dimensioner for kommende gulvopbygning og bæreevne for eksisterende konstruktion.
  • Loft med trælandgang over isolering, synlige tagspær og elektrisk ledning langs gulvet.
Hanebjælkerne er ikke tænkt til at optage nogle større vertikale laster. Har man brug for det, må man i princippet dimensionere om spærrene. Op til 50 kg/kvm er nok ikke noget problem. Ældre spær kan være overdimensionerede, men næppe dine.

N
J justusandersson sagde:
Hanebjælkerne er ikke tænkt til at optage større lodrette laster. Har man brug for det, skal man i princippet dimensionere spærstrukturen om. Op til 50 kg/kvm er nok ikke noget problem. Ældre spær kan være overdimensionerede men næppe dine.
Tak for svaret! Hvad tror du om at lægge en 45x120 ovenpå hanebjælken og fastgøre den både til spærene og hanebjælken med hulplader? Så burde hanebjælken vel blive forstærket en del? Jeg kunne også lime.

50kg/kvm er nok alt hvad der behøves. Men så satser jeg nok på et lidt lettere gulv!

Bedste svar

Det er ikke hanebjælkerne som er problemet, hvis du vil håndtere større laster, men tagkonstruktionen som helhed. Klarer du dig med 50 kg/kvm, er det ikke noget problem. Ønsker du at forstærke hanebjælken for at modvirke nedbøjning i midten, er det bedst at skrue og lime en regel på eller under hanebjælken.

• Synes
nev2003
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.