Hvor meget tør jeg *med marginal* belaste et gulv med bjælkelag af 175x45-reglar, cc60, fyrregulv 28 mm? Kigger på en kamin som vejer 255 kg med en belastningsflade på 635x485 mm. Lægger selvfølgelig en plade under kamin. Ville det fungere? Spontant føles det tvivlsomt, selvom jeg ikke har nogen anelse beregningsmæssigt...
Hvis du har en tresæders sofa, hvor der sidder tre personer på hver 100kg (ikke urimeligt). Fordel dette på 4 ben a 3*3 cm... Har heller ingen idé om beregninger, men i forhold til hinanden så kan det jo ikke være nogen fare. Andre der har styr på dette ved sikkert bedre
C
C
Tak, ja ræsonnementet lyder rimeligt.
Jeg talte netop med naboen, som hjalp mig med det nye bjælkelag, og hans svar var "255 kg? Spøger du? Det gulv kan tåle op til et ton." DET stoler jeg dog ikke på, men 255 kg føles jo ret trygt alligevel. Er der nogen der ved om gulvpladen fordeler trykket noget, eller om den ikke har nogen betydning i praksis (ret tynd messingplade)?
Jeg talte netop med naboen, som hjalp mig med det nye bjælkelag, og hans svar var "255 kg? Spøger du? Det gulv kan tåle op til et ton." DET stoler jeg dog ikke på, men 255 kg føles jo ret trygt alligevel. Er der nogen der ved om gulvpladen fordeler trykket noget, eller om den ikke har nogen betydning i praksis (ret tynd messingplade)?
Pladen fordeler ikke vægten over hele sin overflade, kun meget lokalt omkring fødderne/bunden på komfuret.
Jeg tror også, at gulvet tåler dette uden problemer.
Har du forresten regnet skorstenen med i vægten? Hvis du skal bruge en modulskorsten og har højt til loftet, antager jeg, at de kan veje en del?
Jeg tror også, at gulvet tåler dette uden problemer.
Har du forresten regnet skorstenen med i vægten? Hvis du skal bruge en modulskorsten og har højt til loftet, antager jeg, at de kan veje en del?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 indlæg
Sandsynligvis intet problem. Men hvis jeg var dig, ville jeg kontakte skorstensfejeren (som jo skal godkende). Der er en del særlige regler for bæreevne netop når det gælder brændeovne.
Hørte om et tilfælde i Stockholms indre by (ganske vist i en flerfamiliebolig, andre regler), hvor man søgte og fik byggetilladelse til en kakkelovn. Da alt var klart, beordrede skorstensfejeren nedrivning, fordi bjælkelaget var for dårligt. Hans krav var, at der skulle være brandsikkert bjælkelag under brændeovnen. Hvis huset brænder ned, skal kakkelovnen stadig stå på skorstenen. Motivationen var, at hvis det brænder så meget, at bjælkelaget falder sammen, skal en tung kakkelovn ikke falde ned og ødelægge bjælkelaget til næste etage nedad. Men dette fik man altså ikke at vide, før ovnen stod på plads.
Skorstensfejerens dom kan så vidt jeg forstår ikke appelleres.
Hørte om et tilfælde i Stockholms indre by (ganske vist i en flerfamiliebolig, andre regler), hvor man søgte og fik byggetilladelse til en kakkelovn. Da alt var klart, beordrede skorstensfejeren nedrivning, fordi bjælkelaget var for dårligt. Hans krav var, at der skulle være brandsikkert bjælkelag under brændeovnen. Hvis huset brænder ned, skal kakkelovnen stadig stå på skorstenen. Motivationen var, at hvis det brænder så meget, at bjælkelaget falder sammen, skal en tung kakkelovn ikke falde ned og ødelægge bjælkelaget til næste etage nedad. Men dette fik man altså ikke at vide, før ovnen stod på plads.
Skorstensfejerens dom kan så vidt jeg forstår ikke appelleres.
Klik her for at svare