Y
Dilemma: To "kasser" går ikke på linje men differerer 3-4 mm.

Hvor meget kan man bygge op med klæbemassen for fliserne?

Senest redigeret:
Y
Hvor meget kan man bygge ud ekstra med fliseklæb?

Jeg finder kun gamle tråde om, hvilken tykkelse klæben generelt skal have i normale tilfælde.
Og at det ser ud til at gå fint at spartle med fliseklæb. Nævnes dog ingen detaljer om, hvor meget man tør spartle ud.

Tilbygningen stikker ud 4mm mere. Behøver at kompensere det på de øvrige detaljer, så fliserne bliver i linje.

På væg er det helt umuligt at justere niveauforskelle med fixen. Fliserne begynder at glide med det samme, hvis det bliver for tykt med fix. Hvis man gider stabilisere fliserne med snor/papirstykker/kryds eller lignende, så de ikke glider, bliver det alligevel meget svært at få det flot, da det nemt bliver fugespring med et tykt lag fix. Desuden får man et mareridt med fix, der siver ud i fugerne.

Så hvis du vil gøre det nemt for dig selv, så juster, inden du sætter fliser. En eller anden form for spartel lyder passende. Hæft nogle 4mm tykke ribber op og spartel op til deres niveau, så bliver væggen glat, på samme måde som man pudser en væg. Jeg er ikke så hjemme i mørtel- og spartelleverandørernes sortiment længere, så jeg kan ikke give dig et tip om passende spartel. Flisefix lyder dog som et dyrt og tungt alternativ sammenlignet med noget, der er beregnet til at blive brugt som spartel.

Edit: Er det kun bag en halv fliserække eller så, plejer det at gå fint at lægge lidt ekstra fix, men jeg opfattede det som om, det er større områder, du har problemer med.

Senest redigeret:
Y
Bygge med nummererede blå og hvide plader, røde punkter markerer hvor øverste del slutter, skitseret i et byggeprojekt. overdelen er bygget efterfølgende, røde punkter viser hvor denne slutter. den stikker 4mm mere ud. jeg har ikke mulighed for at tage reglarne ned for at rette. men det er ikke gipsede endnu. de øvrige dele med tal skal altså spartles ud 4mm.

Det ville være, hvis jeg tog 6mm gips samt en 4mm træplade for at få alt til at gå i linje.. hvis der nu overhovedet findes 4mm træplader..

det er ikke små stykker med fliser, men store plader ligesom billedet viser.

Men kan du ikke salle ud med masonitremsor på reglarne, hvis du ikke har gipsat?

Y
Kan man flise på masonit? Eller rettere sagt, kan man sætte tætningslag på masonit.
Vægområde med delvis synligt træstativ, dækket af masonitplader. Diskussion handler om at påføre vådrumsmembran og fliser på masonit.

Senest redigeret:
Jeg troede, du havde reglarne fremme på hele væggen, så kunne du have sallat ud nede.

Y
Tør man sætte 6mm renoveringsgips, hvor det mangler. Og så bare behøve at "spartle" netop den lille kasse end alle de gamle færdiggipsede?

Eller 10mm krydsfiner uden gips?

Eller Fyrrekrydsfiner 4mm + 6mm gips

Senest redigeret:
Y
Trækonstruktion med nummererede sektioner, viser område der skal gipses og flises; overvejes om sektion 2 skal være smalere eller bredere for stabilitet.

Tænk at side 1,2,3 skal gipses og flises.
Bør jeg gøre så 2 er så smal som muligt ved at sænke 1&3 gipsen 13mm ekstra og bliver som vægge for 2eren.
Eller skal jeg gøre som på billede. Slutte i linje med reglen og lave et bredere låg af 2eren.

Smallere låg, mindre belastning/risk for at den slipper, tænker jeg nu i efterhånd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.