Hornbach!

Orden og reda og god plads til at laste på bræddegården. Vidunderligt skruesortiment. Kanon VVS-sortiment. Gode priser og som tidligere nævnt prisgaranti. God have- og planteafdeling. Har aldrig blevet skuffet der. Der er altid personale at spørge. Alternativerne er k-rauta og bauhaus.

Var og købte en elko dæmper på hb. Kostede 499 kr. Samme dæmper på bauhaus kostede 899 kr. Det siger jo en del om netop den sag :)
 
  • Synes
Cancerman_777
  • Laddar…
Beijer Byggmaterial alle dage i ugen, når det gælder det, jeg skal have til huset, panel, lister m.m. Byggmax duer, når der skal bygges en enkel espalier, enkelt hegn eller lignende. Så er det ikke så meget dyrere hos Beijer end Byggmax, hvis man ser på, hvad man får for pengene. Så kan man ofte få god rabat hos Beijer, skiftede en panelside på huset i sommers samt "glesen", og med rabat hos Beijer blev byggeriet ca. 1200 kr billigere, end hvis jeg havde købt alt hos Byggmax.
 
Bolig og byggeri i Dalarna så er valget helt klart AB Karl Hedin. Kyndigt og venligt personale, hurtige leverancer og gode rabatter ved større byggerier, materialer af højeste klasse og kvalitet.
En bonus er jo, at ejeren, som desværre nu er varetægtsfængslet, holder området fri for ulve, hvilket for de indviede ikke er en ulempe.
 
  • Synes
  • Vred
saiter og 3 andre
  • Laddar…
Jeg bor tæt på Göteborg, så der er lidt at vælge imellem.

El handler jeg oftest på Hornbach. Ofte samme priser som eldirekt osv. på f.eks. brydere.

Bauhaus har jeg bemærket er billigere end Hornbach på visse VVS, men meget dyrere på el.

Nogle gange har Byggmax bedre dimensioner end hvad Hornbach og Bauhaus har, f.eks. på markduk da jeg ville have 2m bred.

Jeg plejer at tjekke alle tre kæder online og sammenligne, men Hornbach er favoritten, selvom det ligger længst væk.
 
  • Synes
Cancerman_777 og 1 anden
  • Laddar…
K knipo sagde:
Har altid handlet hos Woody.
Valgte dem for flere år siden, selvom de er lidt dyrere end Byggmax og Jem og Fix.
Med rabatten jeg fik, blev forskellen ikke så stor som jeg troede.
Men da jeg ikke er tømrer, værdsætter jeg al den hjælp, jeg kan få, når jeg har brug for det. De er kyndige, tager sig tid og hjælper til.
Hos Byggmax er min opfattelse, at de knap nok ved forskellen på en søm og en skrue.

Men nu ved jeg desværre ikke længere, hvor jeg skal handle.
Sidst jeg var der, havde de skiftet navn til Derome.
Min konto var fjernet, og jeg måtte ikke handle der, eftersom jeg var privatperson, så jeg gik derfra med tomme hænder.
Jeg blev simpelthen "smidt ud".
Det samme skete for mig, jeg skulle bygge et helt hus i løsvirke og spurgte, om jeg kunne få åbne en konto der, men det gik ikke, fordi jeg var en privatperson. Havde tænkt at købe alt til huset der, mærkeligt synes jeg.
Så det må blive en anden bræddesgård.
FOR øvrigt synes jeg, Optimera fungerer udmærket.
 
Det afhænger lidt af det, tidligere købte jeg det meste i byggmax og bauhaus, men i de seneste år er det blevet mere og mere lokale Beijer. Til spontane indkøb er de dyrere, men ved større handler har de samme pris, hvis ikke lavere end hvad de andre kan mønstre. Samme tendens gælder også for maling, fugemasse, fliseklæb osv. det er lokale aktører, der med rabataftalerne bliver sammenlignelige i pris.

Bauhaus og byggmax trælasthandler undgår jeg andet end på hverdage, når almindelige folk arbejder. At opholde sig der blandt alle de andre har jeg indset ikke er godt for mit blodtryk....
 
Handlede tidligere hos vores lokale Woody. Fik gode priser der. Så skiftede de til Derome, og nu fokuserer de kun på byggeselskaber, hvilket mærkes, både på udvalget og prisen. Så nu bliver det Byggmax 30 min hjemmefra.
 
Er det bare mig, der oplever, at det bliver forskelligt hver gang, fordi der altid mangler varer på lager (selvom de ifølge site skal være der)?

Ellers:
- Woody: bedst hjælp, godt sortiment, lidt dyrt
- Hornbach: fantastisk sortiment, gode priser, min favorit
- Bauhaus: gode priser på visse ting, umuligt at få hjælp
- Byggmax: meget gode priser, men man skal være opmærksom på kvaliteten af visse ting, altid underbemandet
 
  • Synes
MarcusRise
  • Laddar…
Hm… kommer an på hvad træet skal bruges til.

Byggetræ:

Hvis det ikke er så omhyggeligt, bliver det nærmeste byggemarked (Karl Hedin). Hvis det er lidt mere præcist, bliver det XL-Bygg. Hvis det er mest præcist, hedder leverandøren Lundquist og Lindroth. De har træet kvalitetsklassificeret allerede på hyldekanten, og alt jeg har købt derfra, har været bedst. Deres holdning over for os gør-det-selv-byggere har dog varieret i årenes løb afhængigt af om byggesektoren har været på toppen eller nedadgående. Under den seneste byggekrise var der bannere på hegnene, der sagde, at gør-det-selv-byggere var velkomne, men da markedet vendte, blev bannere taget ned, og nu skal man have en konto for at få lov til at handle. Den, der er god, kan åbenbart tillade sig at være næsvis. I hvert fald indtil næste byggekrise...

Fælles for alle byggemarkeder, jeg har besøgt, er, at det eneste, der ligger på hylderne, er knastet, sprækket, transportskadet og krumme gran. Er det ikke krumt ved køb, kan man regne med, at det ikke har nået at tørre endnu. Det gælder i så fald om at skynde sig hjem med skidtet hurtigt som lynet og slå det op, inden korkskrueeffekten går i gang.

Fyrretræ findes ikke på lager hos nogen, andet end som terrassebrædder eller måske som ubehandlede terrassebrædder, og til terrasse anvendes altid det dårligste træ. Stolper i målene 70 x 70 eller 90 x 90 findes muligvis i fyrretræ, men så betragtes det som en slags høvlet (rent grinagtigt) og koster derfor ekstra.

Snedkertræ:

I mine områder blev det krise, da Bröderna Holm lukkede deres fredagssalg til "snickarbodsstollar" og derefter kun sælger til virksomheder. Nu køber jeg snedkertræ fra et lokalt snedkeri med en sympatisk indstilling til "baranågonpinneköpare". Der er også en tømmerhandel nord for Stockholm, der hedder Testrum. Testrum tørrer deres træ selv og har selv kontrol over processen. Sibirisk lærk er deres specialitet. Træet sælges ukantet, så man skal kunne håndtere både sav og høvl for at handle der. Testrum sælger gerne til den, der, helt enkelt, vil betale. Specialtræ kan den, der bor i Stockholmsområdet, få fat på hos Pondus Snickeri på Kungsholmen (ingen krav om volumenkøb).
 
L laxen86 sagde:
Byggmax køber lavere kvalitet, ligesom flere andre billige kæder. Meget mere knaster, revner, vredet træ.
En apelsin Mia Orange sagde:
Du synes at have haft dårlige erfaringer. Hvornår handlede du sidst? Jeg udvælger altid meget omhyggeligt på bræddelageret, men har ikke oplevet, at det er særligt meget værre hos Byggmax end andre. 40-50 % er ret ekstremt.
Jeg aner en årsag til Byggmax' dårlige ry her! I dygtige, kyndige hjemmesnedkere sorterer frem de bedste stykker, når I er på Byggmax. Så det, der bliver tilbage til almindelige amatørhjemmearbejdere, er det skæve, krokede, knastede, som I har afvist. Så får Byggmax måske sit dårlige ry.
 
  • Synes
camaro1969 og 1 anden
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg aner en årsag til Byggmax dårlige ry for her!
I dygtige, kyndige gør-det-selv-folk sorterer de bedste stykker, når I er på Byggmax.
Så det, der bliver tilbage til os almindelige amatører, er det skæve, krumme, knudrede, som I har vraget.
Så får måske Byggmax sit dårlige ry.
I sommer, da jeg handlede på bm, har jeg undgået krumtræ, men så har de i stedet haft en dyrelignende omsætning af pakkerne. Det er oftere, jeg finder godt træ på bm end på xl generelt. Oftest har der været en lalleglad person før mig, der har lavet lidt uorden i stakkene med propeller som følge, men efter lidt udsortering til en krumstak har resten af træet været helt fint.
 
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg aner en årsag til Byggmax dårlige ry som helst!
I dygtige, kyndige hjemmesnedkere sorterer de bedste stykker, når I er hos Byggmax.
Så det, der er tilbage til almindelige amatørhjemmenørdere, er det skæve, krogede, knudrede, som I har vraget.
Så får måske Byggmax sit dårlige ry.
De som tror, at man kan købe billigst uden at anstrenge sig, bliver skuffede ja. Reglen er, at det nederste fag er sådan, som andre har vraget, nogle gange de to nederste. Men Byggmax holder ofte skøre priser. Fx havde de kvalitetscement til under Optimeras indkøbspris.
 
A andhak1 sagde:
Beijer Byggmaterial alle dage i ugen når det gælder det jeg skal have til huset, panel, lister m.m. Byggmax duer når der skal bygges en simpel espalier, enkelt stakit eller lignende. Så er det ikke så meget dyrere på Beijer end Byggmax hvis man ser på hvad man får for pengene. Så kan man ofte få god rabat på Beijer, skiftede en panelside på huset i sommer samt "glesen" og med rabat på Beijer blev byggeriet ca 1200 kr billigere end hvis jeg havde købt alt hos Byggmax.
Beijer forsøgte at slå sig ind hos os. Det gik på røven med deres priser. Jeg fortalte ejeren at han solgte cement 30% dyrere sækken, og med 20% mindre mængde. Han trak på skuldrene, så det gjorde jeg også.
 
  • Synes
camaro1969
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg aner en årsag til Byggmax dårlige ry for her!
I dygtige, kyndige gør-det-selv-folk sorterer de bedste stykker, når I er på Byggmax.
Så det, der er tilbage til almindelige amatører, er det skæve, krumme, knastede, som I har frasorteret.
Så får måske Byggmax sit dårlige ry.
Haha! Men.. kigger ikke alle på, hvad de køber?
 
  • Synes
kulle og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har en ven, der har været snedker i 20 år, og han siger det samme om Byggmax.
Altså ofte dårligere træ.

Og selvfølgelig vælger man sit træ. Men også forskelligt afhængigt af, hvad man skal bruge det til.
Nogle gange vil man bare have det snorlige og er ligeglad med resten, nogle gange tætvokset/stærkt, nogle gange "smukt," fordi det er synligt.

Jeg talte med en på Hornbach om dette i sommer, om de 10% der er tilbage, når alle har taget det brugbare. De reklamerer ofte store mængder træ! Det går til kassation og brændes op.

Hvem i alverden bygger med skæve, revnede eller bananformede reglar og brædder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.