Jeg renoverer overetagen i en 1,5 villa, som er lidt over 30 år gammel. Den er rimelig velisoleret, men der har aldrig været nogen dampspærre på overetagen. Når jeg nu har sat en dampspærre op, undrer jeg mig over, hvorfor det er så ekstremt vigtigt, at der ikke er nogen skruehuller i den. Hvis der ikke er opstået nogen fugtskader på 30 år helt uden dampspærre, hvorfor skulle et lille skruehul så være kritisk? For en sikkerheds skyld taper jeg over alle skruehuller, der er opstået under byggeriet, men jeg er nysgerrig på, hvorfor dette er så vigtigt?
Veronica
Veronica
Hvis det var så vigtigt, ville det have været et kendt problem i alle huse fra 80'erne og fremad. At der bliver huller, når man f.eks. skruer op plader, spiller ingen rolle, da plasten klemmes mellem pladen og reglen. Enkeltstående huller til ophængning af ting spiller heller ingen rolle. Især ikke hvis du har en form for forceret ventilation, der skaber et konstant undertryk i huset.
Du behøver ikke bekymre dig.V VeronicaE sagde:Jeg renoverer overetagen i en 1,5 villa som er godt og vel 30 år gammel. Den er rimelig velisoleret, men der har aldrig været nogen dampspærre på overetagen. Når jeg nu har sat en dampspærre op, undrer jeg mig over, hvorfor det er så ekstremt vigtigt, at der ikke er nogen skruehuller i den. Hvis der ikke er opstået nogen fugtskader i 30 år helt uden dampspærre, hvorfor skulle så et lillebitte skruehul være kritisk? For en sikkerheds skyld taper jeg over alle skruehuller, der er opstået under byggeriet, men jeg er nysgerrig på, hvorfor dette er så vigtigt?
Veronica
Ingen dampspærre er alligevel 100% tæt. Drop tapningen.
Før du renoverede dit hus, var der intet, der forhindrede fugten i at trænge ud gennem væggen. Hvilket den gjorde overalt. Da det skete over hele ydervæggens overflade, blev der aldrig nogen større koncentration af fugt, der skulle ud det samme sted.
Nu hvor du har tætnet dit hus, hvilket er godt, udgør hvert hul i tætningslaget et potentielt problem. Lad os sige, at du har et helt tæt hus bortset fra et hul stort som en femkrone. Så vil fugten i huset have lyst til at komme ud der og derefter kondensere i ydervæggen. Så har du skabt dig et problem.
Tæt til du. Jo tættere, jo bedre! Mindre varme vil også lække ud
Nu hvor du har tætnet dit hus, hvilket er godt, udgør hvert hul i tætningslaget et potentielt problem. Lad os sige, at du har et helt tæt hus bortset fra et hul stort som en femkrone. Så vil fugten i huset have lyst til at komme ud der og derefter kondensere i ydervæggen. Så har du skabt dig et problem.
Tæt til du. Jo tættere, jo bedre! Mindre varme vil også lække ud
Super - tak for svar. Der ser ud til at være lidt forskellige opfattelser om risici, men nu forstår jeg at ulempen med utætheder er at al fugt skal ud på samme sted. Jeg vil også se på ventilationen, så skal hytten nok holde 30 år mere ....
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Hvis man forstår princippet med dampspærre, så forstår man også, at den skal fungere sammen med et undertryk (udsugningsventilator) i huset. Da spiller nogle skruehuller ingen som helst rolle.
Klik her for at svare