klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Hvis du har problemer med fugt, bør du bestemt kigge på dræning, men hvis du bruger uorganiske materialer i kælderen, og især hvis du bruger det som kælder og ikke beboelsesrum, kan dræningen nok vente et stykke tid (tidligere byggede man kældre som netop kældre, ikke som "rum")

Ventilation i huset er også vigtigt at kigge på for jeres egen sundhed.
Nye vinduer: Er det akut?
Hvis de gamle ikke er helt rådne, burde de holde lidt længere.
Hvis det i det mindste er dobbeltglas, kan du mindske træk med nye lister og lade dem sidde lidt længere. Det kan selvfølgelig forbedre isoleringen i huset at skifte vinduer, men der er meget andet, der kan gøres inden (og isolering på loftet giver endnu bedre resultat end nye vinduer). Desuden kan man, hvis vinduerne er gode men gamle, indsætte en inderrude (f.eks. Grundels gør dette) så får man bedre isolering til en lavere pris og med meget mindre indgreb end nye vinduer.
Ja, ventilationen er dårlig, kun selvtræk, så vi satte åbne vinduer ind som det første vi gjorde.
Vi skal bruge kælderen som beboelsesrum. Soveværelse og opholdsstue vil blive brugt dagligt.

Vi rev alt materiale ud, og det så tørt og fint ud. Alt bortset fra spånpladerne, der lå direkte mod betonpladen. De havde hævet bjælkerne med dette. Det lugter meget bedre nu. Har kørt affugter, men ikke en dråbe i den efter en dag i hvert rum. Kan tyde på god dræning?

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Spånpladen……igen, årsagen…..godt at du fandt problemet.
Dræningen?
Du skal kunne fugtmåle gulvet og væggene…så kan man vel få et bedre beslutningsgrundlag?

K Kardan79 sagde:
Tænk på at klinker direkte på pladen (lærer hverken være isoleret eller opvarmet) bliver svinekoldt. Er måske en selvfølge, men da du/I virker til at stole på hvad andre siger og så skylder på dem hvis alt ikke bliver som I havde forestillet jer, er det lige så godt at være overtydelig.

Jeg ved ikke hvorfor det er akut at skifte vinduer, hvor afhængige I er af kælderen eller i hvilket omfang "duften" breder sig i huset. Jeg havde dog valgt at tage skridt til at komme af med den påtagelige lugt af skimmel indendørs og udsat lidt skiftet af vinduer, medmindre skiftet af en eller anden grund er akut.

Hvis pengene ikke rækker (eller man ikke tør stole på håndværkere) kan man være nødt til at lære noget nyt og hive op i ærmerne.
Klinker bliver virkelig koldt, det ved jeg, da vi har det i resten af kælderen. Jeg havde foretrukket det, da det ville blive enklere, jeg er god til at lægge dette, men især noget som ikke suger fugt fra jorden.

Vinduerne skiftede vi direkte, da vi vil kunne åbne når vi fyrer op og kunne lufte ordentligt ud i teenage-drengens værelse. Ellers havde et ventilationshul været nok.

Duften af skimmel forsvandt, da vi fjernede gulvet. Lå spånplader direkte på betonpladen for at afstive reglerne, så det var disse der lugtede.

Nu er spørgsmålet bare hvilket gulv vi lægger?

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Er det godt drænet, plejer man at lægge
platonmåtte - celleplast (XPS, den er formstabil) til isolering (hvis nødvendigt) - fugtspærre (hvis man ikke får platon tæt, hvilket man ikke altid gør) - spånplade - gulv.

Så gjorde jeg selv i halvdelen af vores kælderetage efter en vandskade sidste år (ingen byggefirma havde tid til at gøre det med det samme). Så har jeg bestilt et byggefirma til at gøre det i resten af etagen nu til foråret (jeg har ikke tid).

T Totte56 sagde:
Spånpladen... igen, årsagen... godt at du fandt problemet.
Drænningen?
Du skal kunne fugtmåle gulvet og væggene... så kan man vel få et bedre beslutningsgrundlag?
Ja helt skørt at bygge gulvet op ordentligt, men så anvende små spånplader nederst.

Vi kørte affugter mindst 1 døgn i hvert rum, men ikke en dråbe, dog måske snarere fordi det er en tør årstid end at dræningen er god?

Kigget på Japegulv men betonpladen er utroligt ujævn så vi skal nok først flydespartle, så er nivell måske det bedste?
Havde en firma her i går, og de lægger nivell eller eps(?) med beton over, tror jeg de sagde. En anden byggerfirma kommer i dag. Det føles luksuriøst at kunne have trægulv og dejligt at få ud dårlig luft, fugt osv. under gulvene, men er det det værd?

Selv har jeg i kælderen lagt gulvvarme.
Først en platonmåtte
Derefter 50 mm sporet frigolit, varmeplader og så vandbåren gulvvarme.

Derefter 7,5/mm trægulv... ikke Pergo.
Luftet gulvsokkel
Nu har jeg fyrrummet på den anden side af væggen, så det var ret let at trække slangerne gennem den aktuelle væg.

Bliver lidt puslen mod tilstødende rum, med at save døre af og hæve tærskler.

pacman42 pacman42 sagde:
Er det godt drænet, plejer man at lægge
platonmåtte - cellplast (XPS, den er formstabil) for isolering (om det er nødvendigt) - fugtspærre (hvis man ikke får platon tæt, hvilket man ikke altid gør) - spånplade - gulv.

Så gjorde jeg selv i halvdelen af vores suterrængetage efter en vandskade sidste år (ingen byggefirma havde tid til at gøre det direkte). Så har jeg bestilt et byggefirma til at gøre i resten af etagen nu til foråret (jeg har ikke tid).
Ja de firmaer, som vi skal have tilbud fra nu, kan ikke før efter ferien, så jeg ville gerne fikse det selv.
Ikke en dråbe i affugteren, men måske skyldes det årstiden? Er ikke dræneret siden -76.
Stor forskel i pris mod mekanisk ventileret gulv at gøre som du?

Back83 Back83 sagde:
Ja helt skørt at bygge gulvet op kanon men så bruge små spånplader nederst.

Vi brugte affugter mindst 1 døgn i hvert rum men ikke en dråbe, men det skyldes måske snarere tør årstid end at dræning er god?

Set på Japegulv men betonpladen er utroligt ujævn så vi skal først flydespartle så niveaugulv er nok det bedste?
Havde et firma her i går og de lægger niveaugulv eller eps(?) med beton over troede jeg de sagde. Kommer et byggefirma mere i dag. Føles luksuriøst at kunne have trægulv og dejligt at slippe af med dårlig luft, fugt osv. under gulvene men er det værd det?
Ikke eps-beton da (flamingokugler i beton)?

Back83 Back83 sagde:
Ja de firmaer som vi skal få kostnadsförslag fra nu kan ikke fören efter ferie så havde ønsket at ordne det selv.
Ikke en dråbe i affugteren men måske afhænger af årstiden? Er ikke dræneret siden -76.
Stor forskel i pris mod mekanisk ventileret gulv at gøre som du?
Mit gulv kostede i princippet ingenting egentligt. Parketten vi lagde ovenpå var det dyreste. Platon fra Biltema. XPS fra Hornbach. Fugtsperre og spånplade fra Byggmax. Og så parketgulv på det. Tjek priserne selv da tykkelser mm varierer, også priserne.

Ventilation i gulvlisterne og du har et tørt gulv så længe dræneringen er OK.

Edit: Jeg gjorde to rum selv på to dage (næsten, svoger hjalp mig en stund, men jeg ville have været færdig på to dage alligevel). Behøvede ikke engang tage fri fra arbejdet...

• Synes
Back83
  • Laddar…
T Totte56 sagde:
Selv har jeg i kælderen lagt gulvvarme.
Allerførst en platonmåtte
Derefter 50 mm sporet flamingo, varmeplader og derefter vandbåren gulvvarme.

Derefter 7,5/mm trægulv……ej Pergo.
Ventileret gulvsokkel
Nu har jeg fyrrum på den anden side af væggen, så det var ret nemt at trække slangerne gennem den aktuelle væg.

Det bliver lidt pusleri med tilstødende rum, med at save døre af og forhøje eventuelle tærskler.
Er 15 cm op fra betonpladen så havde nok været god plads men føles unødvendigt med gulvvarme i disse rum. Har ganske vist jordvarme så måske været værd det. Fyrrummet ligger væg-i-væg med gildestuen også 🤔

Havde virkelig ønsket det i vaskerummet hvor bruseren står og vi har helkaklet. Ikke rart at sætte fødderne uden måtte. Men bliver et fremtidigt projekt.

Back83 Back83 sagde:
Er 15cm oppe fra betonpladen, så havde nok været god plads, men føles unødvendigt med gulvvarme i disse rum. Har dog jordvarme, så måske havde det været det værd. Fyrerummet ligger væg-til-væg med gillestuen også 🤔

Havde virkelig ønsket at have det i bryggerset, hvor bruseren står, og vi har helkaklet. Ikke rart at sætte fødderne uden tæppe. Men det må blive et fremtidigt projekt.
Men læg gulvvarme i dette rum da, du lægger den ovenpå XPS'en men under gulvspånet.

TRJBerg
K Kardan79 sagde:
Tænk på at klinker direkte på pladen (sandsynligvis hverken isoleret eller opvarmet) bliver iskoldt. Det er måske en selvfølgelighed, men da du/I ser ud til at stole på, hvad andre siger, og så skylder på dem, hvis alt ikke bliver, som I havde tænkt jer, er det lige så godt at være overtydelig.

Jeg ved ikke, hvorfor det er akut at skifte vinduer, hvor afhængig I er af kælderen, eller i hvilket omfang "duften" spreder sig i huset. Jeg ville dog vælge at tage skridt til at slippe af med den mærkbare muglugt indendørs og udskyde vinduesudskiftningen lidt, medmindre udskiftningen af en eller anden grund er akut.

Hvis pengene ikke rækker til (eller man ikke tør stole på håndværkere), kan man blive nødt til at lære nyt og smøge ærmerne op.
Citat:
"men da du/I ser ud til at stole på, hvad andre siger, og så skylder på dem, hvis alt ikke bliver, som I havde tænkt jer, er det lige så godt at være overtydelig."

Hvorfor skriver du sådan? Vil du starte skænderier eller hvad?

pacman42 pacman42 sagde:
Ikke eps-beton så (flamingokugler i beton)?
Mener du eps for at udjævne gulvet inden?

pacman42 pacman42 sagde:
Mit gulv kostede i princippet ikke noget egentligt. Parketgulvet vi lagde ovenpå var det dyreste. Platon fra Biltema. XPS fra Hornbach. Fugtspærre og spånplade fra Byggmax. Og så parketgulv ovenpå det. Se priserne selv da tykkelser mm varierer, også priserne.

Ventilation i fodlisterne og du har et tørt gulv så længe dræningen er OK.

Edit: Jeg lavede to rum selv på to dage (næsten, svogeren hjalp mig lidt, men jeg ville være blevet færdig på to dage alligevel). Behøvede ikke engang tage fri fra arbejdet...
Behøver det ikke være ret glat, inden man lægger platon? Er meget ujævnt, så 5 cm mindst for at jævne gulvet inden.

• Ujævnt betonggulv med småsten og ridser, der skal jævnes ud med mindst 5 cm før lægning af platon.
Back83 Back83 sagde:
Behøver det ikke være ret jævnt, inden man lægger platon? Det er meget ujævnt, så mindst 5 cm for at jævne gulvet først.
5 cm er jo måske lidt meget. Tid til lidt flydespartel altså. Man behøver ikke have det helt jævnt dog. En amatør klarer det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.