6,756 læst ·
51 svar
7k læst
51 svar
Hvor er muggen? Lugter meget, men er ikke synlig.
Tog over huset i oktober, siden har det regnet en del. Vi tænkte at rive gulvet ud i slutningen af måneden. Blev bare så forbløffet, når det så så tørt, fint og skimmelfrit ud.G g.kraft sagde:Lige nu er jo den tørreste periode, så at det er tørt og fint nu er måske ingen overraskelse. Kan meget vel være problemer med fugt og skimmelsvamp vækst, som sker under sensommer/efterår, som stadig lugter.
Har det først sat sig i pladerne tror jeg ikke man lufter det ud inden for et par årtier, når det ligger mod betonen.
Ja, inspektionen viste fugt, men kender flere med dette problem uden at det lugter af skimmel. De kører bare med affugter. Lugten var der ikke ved køb, men det var sommer og veludluftet.GregerRil sagde:
Det går sikkert at tætne og fixe, men til sidst vil materialet give sig eller lugt komme op alligevel.
Jeg ville i hvert fald begyndt at planlægge en renovering, sammenligne forskellige løsninger. Det er en risikokonstruktion, inspektionsrapporten fra da I købte burde tydeligt have vist det.
Det nemmeste er at sætte ventileret gulv ind, som Nivell eller andet. Bedst, specielt hvis man har lavt til loftet osv. som ofte er tilfældet i kældre, er at brække op og støbe ny plade med korrekt isolering og kapillærbrydende lag under. Men det er en betydeligt større og mere besværlig opgave.
Vi tænkte at rive i slutningen af januar. Så man kan ikke bare rive det hele ud og lægge klinker direkte på pladen?
Min far lagde frigolit, så beton og klinker på det i huset vi boede i, da jeg var teenager. Han brækkede ikke op, hvis jeg har forstået det rigtigt. Han var desuden betonarbejder. For øvrigt drænede han rundt om huset på det tidspunkt, mener jeg.
Vi tænkte bare at rive alt ud og lægge klinker direkte på betonpladen, men der skal vel være nogen slags isolering og beskyttelse mod fugt, antager jeg?
Jeg overvejede mest, om man kan genbruge parketgulvet på overetagen efter det har fået luftet ud? Eller vil det så lugte der også?
Kan fortælle, at der behøves ikke meget for at lugtmæssigt spolere et helt hus!Back83 sagde:
Lugter af skimmel fra kældergulvet, der spreder sig i hele huset. Tog foto i hullet for at se, hvor slemt det er, men kan ikke se noget. Måske øverst til højre på det første foto, mellem bjælken og ydervæggen? Spånpladerne ligger direkte på betonpladen og ser fugtige ud. Kan det være det?
Havde forventet enorme mængder skimmel. [billede][billede][billede][billede]
Vores første hus havde en kælder med "lugtproblemer" (dvs. skimmel).. vi drænede om, og så skulle vi jo prøve at lokalisere skimlen på indersiden.. der var træreger på vægge og gulve (blandede overflader.. men gulvet især trægulv samt vådrumsmåtte).
Alle rum lugtede ikke ens, og man kunne efterhånden identificere, i hvilke rum der faktisk fandtes skimmel.
Det komiske var, at vi rev to rum (to lagerrum typisk) og åbnede op vægge og gulve.. og det viste sig at være HELE 10 CM skimmel/rådden gulvbjælke langs den ene ydervæg.. resten var kanonfint.. ikke en "plet" nogen steder!
Det føltes både tragisk og komisk, at så lidt skade forårsagede så meget lugt og problemer..
MEN man skal huske på, at skaden havde jo været der et stykke tid.. fugten havde fundets.. og alt materialet rundt om (som isolering osv) havde jo suget til sig af lugten.. også ligesom betonpladen.
Vi solgte dog huset, før vi nåede at renovere/kontrollere alle rum.. men de nye ejere skulle rive det hele ud, før de kunne overtage, så det kunne stå og luftes et par måneder.. Da benyttede vi chancen for at kigge lidt, når vi var der.. (inden de officielt fik adgang) og der var ikke meget dårligt altså! (det vi nu kunne se)
Så læren er.. at det er ikke altid noget stort, man leder efter, og det gør det meget svært at "bare rive lidt", for det er meget svært at finde, hvor den lille skade er...
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Hvis parketten ikke er angrebet kan det sikkert genbruges, det vil du kunne se når du tager det op - men det skal måske luftes eller ozonbehandles.Back83 sagde:
Ja, besigtigelsen viste fugt, men jeg kender flere med dette problem uden at det lugter af skimmel. De bruger bare affugtere. Det lugtede ikke ved købet, men det var sommer og nok godt udluftet.
Vi tænkte at rive i slutningen af januar. Så man kan ikke bare rive alt ud og lægge klinker direkte på pladen?
Min far lagde noget flamingo, derefter beton og klinker på det, i huset vi boede i da jeg var teenager. Han brugte ikke mejselhammer, hvis jeg har forstået det rigtigt. Han var desuden betonarbejder. Ganske vist drænede han også rundt om huset i den omgang, har jeg for mig.
Jeg tænkte bare at rive alt væk og lægge klinker direkte på betonpladen, men der skal nok bruges noget isolering og beskyttelse mod fugt, formoder jeg?
Jeg overvejede mest, om man kan genbruge parketgulvet på første salen efter det har fået luftet sig? Eller vil det også lugte der?
Klinker direkte på pladen er okay i sig selv, klinker og fuger er jo fugtgennemtrængelige, så det fanger ikke nogen fugt, og det er uorganisk, så ingen vækst burde kunne ske. Det giver dog sandsynligvis et ret koldt gulv.
Genbrug ikke noget træ, der har ligget i "duften" i kælderen igen.. jeg ville ikke risikere det nogen steder med tanke på, hvordan dufte binder sig og skimmelsporer lever..Back83 sagde:
Ja, inspektionen viste fugt, men jeg kender flere med dette problem uden at det lugter af skimmel. De bruger bare en affugter. Det lugtede ikke ved købet, men det var sommer og godt udluftet.
Vi tænkte på at rive det op i slutningen af januar. Så man kan ikke bare rive alt op og lægge klinker direkte på pladen?
Min far lagde noget lignende flamingo, derefter beton og klinker, i huset vi boede i, da jeg var teenager. Han brugte ikke betonbor, så vidt jeg forstår. Han var desuden betonarbejder. For øvrigt drænede han rundt om huset på det tidspunkt, mener jeg.
Tænkte bare på at rive alt op og lægge klinker direkte på betonpladen, men der skal vel bruges en slags isolering og beskyttelse mod fugt, formoder jeg?
Overvejede mest, om man kan genbruge parketgulvet på førstesalen, efter det har luftet sig? Eller lugter det så også der?
Klinker direkte på pladen er det bedste.. det lufter sig selv i fugerne og lader dermed gulvet "ånde".. du skal ikke have nogen fugtbeskyttelse.. du vil, at fugten skal "vandre" og ikke sidde fast under MEN.. alternativ to (hvilket nogle gange kan anbefales, hvis man har store lugtproblemer) er, at man bygger hele gulvet op.. og har mekanisk ventilation på det/gulvet (dvs ventilerer pladen og fjerner fugt og lugt).
Uanset hvad, skal du se på det oprindelige problem.. dvs hvorfor der er kommet skimmel og hvor! For det er ikke umagen værd at gøre noget indvendigt, før man har løst evt. udendørsproblemer i relation til problemet (de klassiske problemer er nedløbsrørene.. dvs hjørnerne af huset typisk.. ydervægge, hvis terrænet udenfor hælder forkert.. mangel på tagrender osv. osv. - så selvfølgelig drænet i sig selv..)
En kælder vil altid være lidt fugtig og den vil altid lugte af kælder.. men der er stor forskel på den skarpe "skimmellugt" vs en lidt fugtig jordkælder..
Det vigtige er at få sat gang i ventilationen, der fungerer.. og tænde for varmen (hvis man nu har en indrettet kælder).. ventilation er alfa og omega.
Kan forestille mig, at det ikke behøves meget. Ved jo hvordan skraldeposen kan lugte efter en times tid, hvis man har smidt noget muggent der.Snigla sagde:
Kan fortælle om, at det ikke skal meget til for at duftmæssigt forpeste et helt hus!
Vores første hus havde kælder med "lugtproblem" (dvs skimmel).. vi drænede om og så skulle vi jo forsøge at lokalisere skimmelen på indersiden.. det var træreglar på vægge og gulv (blandede overflader.. men gulvet især trægulv samt vådrumsmåtte).
Alle rum lugtede ikke ens, og man kunne efterhånden identificere, i hvilke rum der faktisk fandtes skimmel.
Det komiske var, at vi rev to rum (to opbevaringsrum typ) og åbnede vægge og gulv.. og det viste sig at være HELE 10 CM skimmel/rådden gulvbjælke langs med den ene ydervæg.. resten var super fint.. ikke en "prik" nogen steder!
Det føltes både tragisk og komisk, at så lidt skade forårsagede så meget duft og problem..
MEN man skal have i tanke, at skaden havde jo været der et stykke tid.. fugten havde været der.. og alt materiale rundt om (som isolering osv) havde jo suget til sig af duften.. også ligesom betonpladen.
Vi solgte dog huset, før vi nåede at renovere/kontrollere alle rum.. men de nye ejere fik blæst alt ud, før de fik adgang, så det kunne stå og lufte et par måneder.. Da passede vi på og kiggede lidt, da vi var der.. (før de skulle få officielt adgang) og det var ikke meget dårligt altså! (det vi nu kunne se)
Så læren er.. at det er ikke altid noget stort, man leder efter, og det gør det meget svært at "bare rive lidt", for det er jo meget svært at finde, hvor den der lille skade er...
Så også selve pladen kan lugte? 😭 så forstår jeg, hvorfor man skal bryde op. Usch hvilket arbejde! Havde håbet på at rive alt ud, tørre og bare lægge klinker direkte på pladen.
Tænkte at begynde med at rive i et rum, hvor vi kan lukke døren og kaste ud gennem vinduet. Så kan man se, hvordan alt ser ud nedenunder uden at skulle sprede rodet i resten af huset. Resten af gulvet ligger åbent mod resten af huset.
Ja, vi tænkte også at køre ozon-rengøring. Dog er det meste åben planløsning, så vi må bo et andet sted lige da.klaskarlsson sagde:
Om parketten ikke er angrebet kan det sikkert genbruges, det vil du opdage, når du tager det op - men det skal måske luftes/ozonbehandles.
Klinker direkte på pladen er ok i sig selv, klinker og fuger er jo fugtgennemtrængelige, så det fanger ikke nogen fugt, og det er uorganisk, så ingen vækst bør kunne ske. Det giver dog et ret koldt gulv antageligt.
1/4 af kælderen er klinker og koldt som bare pokker. Kedlerummet er ret ok, og der er kun beton og maling. Måske skulle man bare slibe og male? Det bliver ikke så pænt dog. Må køre med tæpper på klinken ellers.
Man må tage det lidt skridt for skridt..Back83 sagde:
Kan forestille mig, at det ikke behøver at være meget. Ved jo, hvordan affaldsposen kan lugte efter et par timer, hvis man har smidt noget mugent der.
Så selv selve pladen kan lugte? 😭 så forstår jeg, hvorfor man skal bryde op. Øv, hvilket arbejde! Havde håbet på at rive alt ud, tørre og bare lægge klinker direkte på pladen.
Tænkte begynde at rive i et rum, hvor vi kan lukke døren og smide ud gennem vinduet. Så kan man se, hvordan alt ser ud under uden at sprede skidtet i resten af huset. De resterende gulve ligger åbent mod resten af huset
Først rive alt dårligt ud.. og derefter rengøre / tørre pladen af.. og lade det lufte (ikke kun en dag..). I mellemtiden må man være lidt opmærksom.. og se, om lugten bliver bedre eller ej (kan jo være et problem, hvis man har skimmel et andet sted også.. svært at afgøre, hvad der lugter hvor ligesom)
I de fleste tilfælde plejer det ikke at have nået at sætte sig i pladen (specielt ikke, hvis det er små skader) og så går det fint at gøre, som du selv har foreslået (klinker direkte på).
For hvis du nu gør om og gør det rigtigt.. dvs. afhjælper problemets kerne (årsagen til, hvorfor skimmel opstod fra begyndelsen) og sørger for, at du har fungerende ventilation.. så vil luften blive udskiftet i rimelig takt, og eventuelle indesluttede lugte forsvinder ligesom af sig selv
Perfekt at kunne lukke til rummet og starte i et rum..!
Husk at tage tøjet af/skifte det, før du render rundt i resten af huset hehe (i det mindste i begyndelsen, når man skal smide alt "skidt" ud)
Godt forklaret, tak!Snigla sagde:
Genbrug ikke træ, der har ligget i "duften" i kælderen i huset igen.. ville ikke risikere det nogen steder i betragtning af, hvordan duftene sætter sig fast, og skimmelsporer lever..
Klinker direkte på pladen er det bedste.. det lufter sig selv i fugerne og lader således gulvet "ånde".. du skal ikke have noget fugtbeskyttelse.. du vil have, at fugten skal "vandre" og ikke sidde fast under MEN.. alternativ to (hvilket kan anbefales nogle gange, hvis man har store duftproblemer) er, at man bygger hele gulvet op.. og har mekanisk ventilation på det/gulvet (dvs ventilerer pladen og fjerner fugt og duft)..
Uanset skal du undersøge det oprindelige problem.. dvs hvorfor det er blevet skimmel og hvor! For det er ikke umagen værd at gøre noget indvendigt.. før man har løst evt. udendørsproblemer relateret til problemet (klassiske problemer er nedløbsrørene.. dvs husets hjørner typ.. ydervægge hvis faldet på jorden udenfor er lidt forkert.. mangel på tagrender osv osv - så selvfølgelig også dræningen i sig selv..)
En kælder vil altid være lidt fugtig, og den vil altid lugte af kælder.. men der er stor forskel på den skarpe "skimmellugt" vs lidt småfugtig jordkælder..
Det vigtige er at få gang i en ventilation, der fungerer.. og tænde for varmen (hvis man nu har en indrettet kælder).. ventilation er a og o.
Ingen træ eller levende materiale i væggene på kælderplan, bygget i beton, uden det bør være det, der ligger PÅ betonpladen, som forårsager lugten.
Stadig ingen mening i at reparere gulvet, før afvanding uden for huset? Hvis vi vælger klinker, altså.
Dårlig ventilation I huset. Kun selvtræk og der var ingen åbne vinduer eller endda ventilationshuller i den halvdel af kælderen, der lugter. Ingen har fyret i mindst 10 år i kassetten, og så skiftet til jordvarmepumpe i 2013. Så dårlig ventilation som muligt med andre ord. Ikke underligt det lugter.
Overvejede at installere mekanisk ventilation på loftet, men dårlig økonomi og lugten af skimmel gør, at vi skal vælge at rive gulvet og nye vinduer i stedet.
Stort hus så alt koster ekstra. Over 50kvm gulv, der skal rives, så klinker direkte på gulv føles mere rimeligt end at bygge ventileret gulv op.
Vi har aldrig haft et hus før, så vi lyttede mest til venner, og så faldt vi for dette hus, men forstod ikke omfanget af renoveringsbehovet, da alt så utroligt velplejet ud.
Ja muglugt kan jo desværre sætte sig utroligt i forskellige materialer. Vi har en kontinentalseng (fjederbund + koldskummadras) som først blev opbevaret et par år i en fugtskadet kælder hos en gammel slægtning (men ingen fugtskader på selve sengen altså), og derefter et par år inde i en frisk og velventileret lejlighed. Efter dette flyttede den ind i vores hus, og jeg (men ikke min kæreste) blev da straks generet af muglugt, som jeg virkelig ikke kunne holde ud. Løsningen blev netop ozonrensning - tape'rade soveværelset og lejede et aggregat, som fik lov at køre derinde nogle dage. Det lugtede ikke mumma i huset den tid heller, og det tog yderligere et par uger, før ozonduften var luftet ordentligt ud - men det løste problemet!Back83 sagde:
Ja vi tænkte køre ozon-rengøring med. Dog er det meste åben planløsning så da må man bo et andet sted just da.
1/4 af kælderen er klinker og koldt så ind i. Fyrerummet er ret ok og der er bare beton og maling. Måske man bare skal slibe og male? Bliver ikke så pænt dog. Må køre tæpper på klinker ellers
(topmadrassen i latexgummi måtte vi dog smide ud - den tog skade af ozonet og begyndte at lugte kraftigt af "gammelt gummi" bagefter)
Så en omgang med ozon i kælderen efter at have ryddet alt beskadiget materiale ud lyder som en fremragende idé!
Jeg havde selv en mindre vandsamling i et WC i kælderen, som kom fra et mindre rørbrud.
Tørrede op alt, det blev en halv spand.
Helt flisebelagt wc, men lidt vand sivede ned ved døren, senere refleksion.
Mug Lugt kom efter ca. 2 uger.
Begyndte at lede og lugte, men det var meget svært at finde kilden.
Tog listen væk efter et stykke tid, listen stod på 12 mm spånplade 45 mm bred, som derefter lå på en 45x70 regel.
Den var helt intakt og tør.
Men da jeg fjernede den, var der mugpletter mod den side, som vendte ned mod regel 45x75.
Der var nok kommet lidt vand ned i den ene ende ved listen.
Det var ikke mange mugpletter (måske som 20 flueklatter), men det lugtede godt...
Tørrede op alt, det blev en halv spand.
Helt flisebelagt wc, men lidt vand sivede ned ved døren, senere refleksion.
Mug Lugt kom efter ca. 2 uger.
Begyndte at lede og lugte, men det var meget svært at finde kilden.
Tog listen væk efter et stykke tid, listen stod på 12 mm spånplade 45 mm bred, som derefter lå på en 45x70 regel.
Den var helt intakt og tør.
Men da jeg fjernede den, var der mugpletter mod den side, som vendte ned mod regel 45x75.
Der var nok kommet lidt vand ned i den ene ende ved listen.
Det var ikke mange mugpletter (måske som 20 flueklatter), men det lugtede godt...
Jo absolut det er en løsning! Det bliver koldt på gulvet, tænkte I ville have parket, hvis det skal være soveværelse eller lignende.Back83 sagde:
Tænk på at klinker direkte på pladen (sandsynligvis hverken isoleret eller opvarmet) bliver isnende koldt. Det er måske en selvfølge, men da du/I synes at forlade jer på, hvad andre siger og så skylder på dem, hvis alt ikke bliver som I havde tænkt jer, er det lige så godt at være overtydelig.Back83 sagde:
Godt forklaret, tak!
Intet træ eller levende materiale i vægge på kælderplanet, bygget i beton, så det bør være det, der ligger PÅ betonpladen, som forårsager lugten.
Stadig ingen grund til at fikse gulvet inden dræning ude omkring huset? Hvis vi vælger klinker altså.
Dårlig ventilation i huset. Kun selvtræk og der var ingen åbnebare vinduer eller endda ventilationshuller i den halvdel af kælderen, der lugter. Ingen ild i mindst 10 år i kassetten og så skiftet til jordvarmepumpe i 2013. Så dårlig ventilation som muligt med andre ord. Ikke underligt det lugter.
Tænkte at installere mekanisk ventilation på loftet, men dårlig økonomi og lugten af mug betyder, at vi må vælge rive gulvet op og nye vinduer fremfor.
Stort hus så alt koster ekstra. Over 50kvm gulv, der skal rives op, så klinker direkte på gulvet føles rimeligere end at bygge op ventileret gulv.
Vi har aldrig haft hus før, så vi lyttede mest til venner og faldt for dette hus, men forstod ikke omfanget af renoveringsbehovet, da alt så utroligt velholdt ud
Jeg ved ikke, hvorfor det er akut at skifte vinduer, hvor afhængige I er af kælderen, eller i hvilken udstrækning "duften" spreder sig i huset. Jeg ville dog tage skridt til at slippe af med påtagelig muggen lugt indendørs og vente lidt med vinduesskifte, medmindre skiftet af en eller anden grund er akut.
Hvis pengene ikke rækker til (eller man ikke tør stole på håndværkere), kan man blive nødt til at lære nyt og smøge ærmerne op.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Hvis du har fugtproblemer, skal du absolut kigge på dræn, men bruger du uorganiske materialer i kælderen, og især hvis du bruger den som kælder og ikke boligområde, så kan dræningen måske vente lidt (før i tiden byggede man kældre som netop kældre, ikke som "rum").Back83 sagde:
Godt forklaret, tak!
Intet træ eller levende materiale i vægge i kælderplan, bygget i beton, så det må være det, der ligger PÅ betonpladen, som forårsager lugten.
Stadig ingen mening i at ordne gulvet, før dræn uden for huset? Hvis vi vælger klinker, altså.
Dårlig ventilation i huset. Kun selvtræk og ingen åbentstående vinduer eller endda ventilationshuller i den halvdel af kælderen, der lugter. Ingen har fyret op i mindst 10 år i kassetten og så skiftet til jordvarmepumpe 2013. Så dårlig ventilation som muligt med andre ord. Ikke overraskende, at det lugter.
Tænkte på at sætte mekanisk ventilation på loftet, men dårlig økonomi og lugten af skimmel gør, at vi skal vælge at rive gulvet op og nye vinduer foran.
Stort hus, så alt koster ekstra. Over 50 kvm gulv, der skal rives op, så klinker direkte på gulv føles rimeligere end at bygge ventilationsgulv.
Vi har aldrig haft hus før, så vi lyttede mest til venner og blev forelsket i dette hus, men forstod ikke omfanget af renoveringsbehovet, da alt så utroligt velplejet ud.
Ventilation i huset er også vigtigt at se på for jeres egen sundhed.
Nye vinduer: Er det akut?
Hvis de gamle ikke er helt rådne, burde de holde lidt endnu.
Hvis det i det mindste er termoruder, kan du mindske trækket med nye lister og lade dem sidde lidt længere. Selvfølgelig kan det forbedre isoleringen i huset at skifte vinduer, men der er meget andet der kan gøres forinden (og isolering på loftet giver endnu bedre resultater end nye vinduer). Desuden kan man, hvis vinduerne er gode men gamle, sætte en inderrude ind (f.eks. Grundels gør dette) så man får bedre isolering til en lavere pris og meget mindre indgreb end nye vinduer.