Lugter af skimmelsvamp fra kældergulvet, der spreder sig i hele huset. Tog foto i hullet for at se, hvor slemt det er, men ser intet. Muligvis øverst til højre på 1. foto, mellem bjælke og ydervæg? Spånpladerne ligger direkte på betonpladen og ser fugtige ud. Kan det være det?
Havde forventet enorme mængder skimmelsvamp.
Lugter mug fra kældergulvet som spreder sig i hele huset. Tog foto i hullet for at se, hvor slemt det er, men ser intet. Muligvis øverst til højre på 1. foto, mellem bjælke og ydervæg? Spånpladerne ligger direkte på betonpladen og ser fugtige ud. Kan det være det?
Havde forventet enorme mængder mug. [billede][billede][billede][billede]
Det der synes jeg ser relativt tørt og pænt ud.
Spånplader som er fugtige kan absolut mugne og lugte voldsomt og er bestemt ikke læ,plige som mellemlæg direkte mod beton på den måde. Men det er nok, at det er ét sted, så kan der opstå en ret stor lugt, så desværre må man nok rive ud for at se omfanget.
Spøg til side, nogle gange kan lugten komme udefra. Vi kan få sådan en lugt, når det har regnet, og vinden kommer fra en bestemt retning. Ikke skimmelsvamp i huset, bare jordlugt udefra.
IInsidersUnited sagde:
Stik en arm ind med en tang og nip en bid, der ligger mod betonen, put den i en plastikpose. Gå udenfor et kvarter og lugt så i posen.
Et tip, jeg fik fra en besigtigelsesmand, var at fugte prøven en smule, og derefter køre i mikrobølgeovnen i cirka 10 sekunder, og derefter lugte.
Har et 60'er hus, hvor jeg var bekymret for skimmelsvamp. Der var en stærk lugt, som nemt satte sig i tøjet. Da jeg skiftede alle overflader, viste det sig, at pappladerne i loftet havde suget røg fra åbne pejsen i 60 år. Nyt indvendigt loft og al lugt var væk. Min pointe er, at det ikke altid behøver at være skimmelsvamp.
Havde et par tilbage i garagen (tørt), som tidligere var hylder i et fugtigt depotrum.
De stinker virkelig flere år senere. Ser helt uskadt ud, men lugten er der stadig.
Så det er nok, at de har været fugtpåvirkede, selv efter de tørrer op, lugter det længe.
Spånplader direkte på betonggulv er givetvis synderen i dette drama. Et oprejst gulv direkte på betongplade er en risikokonstruktion, kun et tidsspørgsmål før det bliver dårligt. Riv det op og gør det rigtigt, ventileret gulv eller bryd skidtet op.
Lige nu er jo den tørreste periode, så at det er tørt og fint nu, er måske ingen overraskelse. Der kan meget vel være problemer med fugt og skimmelvækst, der sker under sensommer/efterår, som stadig lugter.
Har det først sat sig i pladerne, tror jeg ikke, man lufter det ud inden for et par årtier, når det ligger mod betonen.
Spånplader der er fugtige kan absolut mugne og lugte kraftigt og er bestemt ikke egnede som mellemunderlag direkte mod beton på den måde. Men det er nok, at det er på ét sted, så kan der opstå en ret stor lugt, så desværre skal man nok rive ned for at se omfanget.
Tror du man behøver at rive alle gulve, det gælder 3 rum på ca. 50 kvm der er opbygget på denne måde? Der ligger svinedyr parket på 27 kvm men det kan ikke genbruges i andre rum efter at have ligget sådan i 50 år?
Spøg til side, nogle gange kan lugten komme udefra. Vi kan få sådan en lugt, når det har regnet, og vinden kommer fra en bestemt retning. Ikke skimmel i huset, bare jordlugt udefra.
Et tip jeg fik fra en bygningsinspektør var at fugte prøven en smule, og derefter køre den i mikrobølgeovnen i ca. 10 sekunder, og så lugte.
Det lugter meget fra hullet i gulvet, og da vi tapede alle sprækkerne rundt omkring til, blev det bedre. Så min mand havde glemt, at der var ventilerede lister, så dem tapede jeg også til, mens jeg alligevel tog billeder, og lugten er blevet lidt bedre nu 👍
Har et 60'er hus hvor jeg var bekymret for skimmelproblemer. Der var en stærk lugt som let satte sig i tøjet. Da jeg skiftede alle overfladerne, viste det sig, at pappladerne i loftet havde absorberet røg fra den åbne pejs i 60 år. Nyt loft og al lugt var væk. Min pointe er, at det ikke altid behøver at være skimmel.
Åh nej, godt du fik løst det.
Lugten er meget karakteristisk for skimmel. Mødte en som skiftede vinduerne i huset for mange år siden, som sagde at det lugtede af skimmel allerede dengang. Desuden lugter det netop fra gulvet og sprækkerne dér.
Tror du man behöver riva alla golv, gäller 3 rum på ca 50kvm som är uppreglade på detta sätt? Ligger svindyr parkett på 27kvm men lär inte gå att återanvända i andra rum efter legat så i 50år?
Det går sikkert at forsegle og reparere, men til sidst vil materialet give efter eller lugt komme op alligevel.
Jeg ville i hvert fald begynde at planlægge en renovering, sammenligne forskellige løsninger. Det er en risikokonstruktion, besigtigelsesprotokollen fra da I købte, burde tydeligt have vist det.
Det simpleste er at installere ventileret gulv, som Nivell eller andre. Det bedste, især hvis man har lavt til loftet osv., som ofte er tilfældet i kældre, er at bryde op og støbe en ny plade med korrekt isolering og kapillarbrydende lag under. Men det er betydeligt større og mere besværligt arbejde.
Havde et par tilbage i garagen (tør), som tidligere var hylder i et fugtigt depot.
De stinker virkelig flere år senere. Ser helt uskadte ud men lugten er der stadig.
Så det er nok, at de har været påvirket af fugt, selv efter de tørrer op, lugter det længe.
Lugter disse mug da? Kan vel måske mugne inde i disse, måske med tanke på at det er spån og ikke massiv træ. Kente ingen lugt da vi kiggede på huset i sommer, men det kom, da vi overtog det i okt. Talte med en der skiftede vinduer i huset for typ 15 år siden, og han kunne lugte mug allerede dengang. Ingen dræning lavet siden huset blev bygget i 1976, så det har nok suget fugt op og tørret mange gange.
Spånplader direkte mod betongulv er gissningsvist skurken i dramaet. Et opreglet gulv direkte på betonplade er en risikokonstruktion, et spørgsmål om tid, før det bliver dårligt. Riv op og gør det rigtigt, ventileret gulv eller bryd op skidtet.
Ja vi tænkte rive det væk i slutningen af januar. Lad det stå og tørre en måned og derefter klinker og drænere om rundt huset til sommeren.
Hvorfor bryde op? Er det ikke nok at rive alt materiale væk på betonpladen og lægge klinker?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.