Hej,

Vi har købt et 1½-planshus bygget i -73. Et murstenshus på 125kvm. Vi har ikke fået adgang endnu, men vi tænker meget på, hvordan vi skal ændre osv.
Nu til spørgsmålet, hvordan kan man afgøre, om en indervæg (på stueetagen) er bærende eller ej? Jeg har troet, at en bærende indervæg går på tværs af spær, men den nuværende ejer hævder, at en væg, der går parallelt med spær, er bærende, en "usædvanlig" konstruktion var budskabet. Kan det virkelig passe? I så fald bærer væggen jo kun et spærr, hvad ville meningen være med det?? Nogen der kender en "usædvanlig" konstruktion med bærende væg parallelt med spær?

Taknemmelig for svar!
 
Hvis væggen står i stueetagen, så er det vel først og fremmest et spørgsmål om, hvilken retning mellemdækkets bjælker går i.

Vi bor i et 2-planshus med "lille" skråvæg. Og vi har en bærende væg i stueetagen, som går tværs gennem huset.

Når man har et 1 1/2-plans hus (Altså hvis tagfoden går i højde med mellemdækket), så er det vel egentlig det mest almindelige, at spærrets nedre del (eller ben tror jeg, det kaldes) er en del af mellemdækket.

I vores tilfælde ligger spærrets nedre del som loftsbjælker for overetagen, og spærene stikker så ned 40 cm og hviler på ydervæggene. Det er de 40 cm, som giver os en lille skråvæg. Og så er der ingen afhængighed mellem spær og mellemdæk over stueetagen.

Håber det kan give jer nogle idéer om, hvordan det ligger til i jeres nye hus.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.