Skal lave et ca. 3 meter bredt hul i en murstensvæg. Ifølge besigtigelsesmanden kunne den meget vel være bærende, uden beregningerne fra 1956 turde han ikke give et definitivt svar... Han mente, at vi skulle behandle den som bærende under alle omstændigheder. Etagedækket er i beton, og resten i mursten og letbeton. Tagspærene går vinkelret mod væggen, som der skal rives ned i, så også det tyder på, at det er en bærende væg.
Hvordan som helst:
Hvor grov I-bjælke kan være passende?
Hvor meget længere end hullet er bredt skal bjælken være?

Hvordan som helst:
Hvor grov I-bjælke kan være passende?
Hvor meget længere end hullet er bredt skal bjælken være?
Svarer selv...
En bygningsinspektør jeg talte med, havde set lignende tilfælde hvor IPE160 var blevet brugt. Nu blev hullet kun 230 cm og jeg har en IPE 180-bjælke på vej, så det holder nok.
En tømrer jeg havde der, plejer at lave hullet ca. 25 cm større på hver side, så jeg kører med det.
Bonusbillede af hvordan det så ud da jeg skar i væggen...

En bygningsinspektør jeg talte med, havde set lignende tilfælde hvor IPE160 var blevet brugt. Nu blev hullet kun 230 cm og jeg har en IPE 180-bjælke på vej, så det holder nok.
En tømrer jeg havde der, plejer at lave hullet ca. 25 cm større på hver side, så jeg kører med det.
Bonusbillede af hvordan det så ud da jeg skar i væggen...
Hvis en IPE-160 er kraftig nok som afveksling af en bærende væg, er en VKR-bjælke 100x100x5 mm tilstrækkelig som erstatning?
Jeg har for mig, at en hulprofil er stærkere men dyrere end I-bjælke i tilsvarende dimension. Vægten pr. meter er omtrent den samme.
Jeg har fundet datablad, men kan ikke tyde dem
IPE-bjælke datablad
VKR-hulprofil datablad
Jeg har for mig, at en hulprofil er stærkere men dyrere end I-bjælke i tilsvarende dimension. Vægten pr. meter er omtrent den samme.
Jeg har fundet datablad, men kan ikke tyde dem
IPE-bjælke datablad
VKR-hulprofil datablad
Hej! Fortsætter tråden.. Jeg har et hus fra 40'erne, og det ser ud omtrent som dit. 1 1/2 plan med kælder, dog er mit i træ og der går en skorsten til venstre for døren ind til køkkenet! Væggen, du har markeret, er den jeg skal fjerne! Jeg antager også, at væggen er bærende, dog er kælderens betonvæg ikke præcis under denne væg, men lidt over en meter inde i køkkenet (går sammen med skorstenen i kælderen), men det er ikke værd at risikere noget her
Jeg er i gang med at finde limtræsdimensioner til dette, da hullet bliver 370 cm bredt! Limtræspiller 90x90 i hver ende og en limtræ I-bjælke på 90x225 burde kunne holde, men jeg er langt fra sikker på dette! Så jeg byder input velkommen
Limtræsbjælken kommer i så fald til at hvile på hele pillerens overflade 90x90...
Jeg er i gang med at finde limtræsdimensioner til dette, da hullet bliver 370 cm bredt! Limtræspiller 90x90 i hver ende og en limtræ I-bjælke på 90x225 burde kunne holde, men jeg er langt fra sikker på dette! Så jeg byder input velkommen
Sorry Mats_o! My mistake... Dock kommer balken hvile på 90 til 100 mm på den ene side og 180 mm på den anden pga. dobbelte søjler! Mere end det bliver det ikke! Derimod vækslede jeg en del ydervæg for en dør (150 cm) og da lagde jeg balken ca. 25 cm ekstra på hver side!
Håber, at dette kan bidrage med noget!
Tak for mig...
Håber, at dette kan bidrage med noget!
Tak for mig...
Klik her for at svare