Visse leverandører af klikgulv anbefaler, at man ikke koldstiller men altid har vedligeholdelsesvarme. Klikgulv kan fugtforsegles, hvis det skal bruges i rum med risiko for fugt/vand, f.eks. køkken eller entre. Men vi har ikke gjort det, og i entre/gang har vi klinker.
Nej, folie gør hverken til eller fra, det er isoleringen, der er afgørende. Visse gulvvarmemåtter har folie for at gøre dem tyndere, måske også bedre varmefordeling, men det er kun et gæt.
Selvfølgelig kan man lægge elgulvvarme for komfort, men du kan ikke spare denne omkostning på mindre elementer. Forskellen mellem et større eller mindre element er kun en mindre del af omkostningen for gulvvarmen.
Vælger du produktet Komfortgulvvarme, er det kun til for at give et varmere gulv.
Du skriver også "midlertidigt opvarmes de få gange, vi er der om efterår/vinter/forår. Overvej, hvad jeres reelle behov er, og hvad I er villige til at betale for komfortgulvvarme.
Og når man vurderer behovet, inkludér brændeovn, luftvarmepumpe osv., så I ser på helheden.

I vores fritidshus har vi dimensioneret for varme med el-radiatorer, vi har en ovn med Keddyindsats, gulvvarme i badeværelset (også håndklædetørrer som element) og entre. I år skal der også installeres en LLVarmepumpe med mobilstyring.
Huset er vedligeholdelsesopvarmet til ca. 10-12 grader om vinteren, 80m2. Gæstehuset på 15m2 har kun en el-radiator. Begge huse er bygget på betonplade med 100mm henholdsvis 200mm under, varierer lidt afhængigt af, hvornår de blev bygget og bygget til.

Gode synspunkter!

Først og fremmest er det skuret, der skal gøres klart, huset venter et år mere, eller i hvert fald til sommeren. I skuret (og sandsynligvis også i huset senere) har jeg følgende prioriteringsrækkefølge:

1. Komfort.
Ikke for enhver pris, men jeg vil ikke vende og dreje hver en skilling. Jeg vil have gulvvarme, fordi jeg hader kolde gulve. Jeg vil have nok isolering og varmekilder til at kunne varme op nogenlunde hurtigt, selv på en kold vinterdag/nat. Jeg er ikke fremmed for at skulle bruge ekstra løse varmeblæsere i en time eller to i starten for at hjælpe de fast installerede varmekilder med hurtigt at få varmen op.

2. Installationsomkostning.
Jeg kan forestille mig at bruge lidt ekstra penge på noget så unødvendigt og opvarmningsmæssigt ineffektivt som elgulvvarme for at opnå punkt 1. Selvom gulvvarme plus x antal elementer koster mere end x+1 antal elementer, vælger jeg hellere gulvvarme på grund af punkt 1. Jeg kan også vælge gulvvarme plus x+1 elementer. Hvis installationen kræver mere end nødvendigt for at kunne varme op på en kold vinterdag, fordi isoleringen er i underkanten, kan jeg tage det. I det tilfælde er boligarealet vigtigere.

3. Opvarmningsomkostning.
Skuret og huset vil først og fremmest blive brugt som sommerhus med mulighed for brug også under kolde årstider (hvilket begynder at omfatte også sommeren...:thumbdown:). Hvis det koster mere end nødvendigt at varme op på en kold vinterdag, fordi isoleringen er i underkanten, kan jeg tage det. Også i dette tilfælde er boligarealet vigtigere end isoleringens effektivitet. Angående gulvvarme, se punkt 2.

Med andre ord er jeg villig til at bruge lidt ekstra på gulvvarme, selvom det ikke er lige så effektivt til at varme rummet op som et vægelement. Hvis der er en produktgruppe, der hedder Komfortgulvvarme, er det sandsynligvis det, jeg søger efter.:thumbup:

Mvh,
ToRy

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.