2kubik med rulle selv så er man nok lidt mør i kroppen

T Tosse sagde:
En murarhink kaldes rulle på bygglingo
Haha, som skåning troede jeg det betød "rullebör", altså trillebør på skånsk. Men jeg fik ikke det til at passe med volumenerne! :crysmile:

Det var en lang og hård dag, lidt stiv i ryggen i dag mildt sagt. Men burde lære at håndtere en skovl med venstrehåndsgreb, jeg prøvede, men halvdelen af sandet kom udenfor tromlen hver gang. :)

Men jeg blev færdig til sidst. For dem, der kommer og leder efter lignende information i fremtiden, kan jeg opsummere:
* Jeg begyndte med vand og makadam for at rense tromlen fra sidste gang, jeg brugte den, tjekkede at der ikke sad noget fast.
* Så tilsatte jeg cement.
* Derefter mere vand, indtil der ikke længere var tør cement tilbage, kun en tyk grød eller ler.
* Derefter sand, jeg havde ret fugtigt sand, og det gjorde ikke den store forskel på konsistensen. Jeg tilsatte måske 2/3 af sandet, lod det dreje i et minut, indtil det var god grød-konsistens igen, og derefter resten.
Hvis det så var for tørt (en stor klump, som ikke blev blandet), var jeg nødt til at tilsætte mere vand. Blev det for flydende, tog jeg lidt mere cement og sand tilfældigt.

Opskriften var altså ikke så præcis, som jeg troede, men mest en indikation af, hvor jeg skulle starte. God lærepenge!

• En trængsti af makadam langs en rød trævæg, dækket med en grå presenning med mursten som vægte, set fra jordeniveau.
  • En blanding af beton er blevet påført mellem et træhegn og en beskyttende membran. Der er armeringsjern og et bor mod højre.
Du støbte vel ikke beton mod trævæggen?

Træet rådner hurtigt, hvis man gør det.

H heimlaga sagde:
Du støbte vel ikke beton mod trævæggen?

Træet rådner hurtigt, hvis man gør sådan.
Nej, jeg kappede den i passende højde, præcis hvor jeg støbte. Det er naboens garage, så den panel skal ned helt, når jeg murer på denne sokkelen. Tanken var, at jeg skulle have taget den panel ned først, men jeg nåede det ikke, var nødt til at lave støbningen inden vinteren... Panelet skal ned og erstattes med en vandtæt "cement-skive". :-)

En tanke angående ballasten. Om man ska have halvdelen 0-8 og halvdelen 8-16. Hvorfor kører man ikke med bare 0-16?

For at disse har forskellige sigtekurver.

Claes Sörmland
Det drejer sig om natursand 0-8 og den grovere ballast er knust, makadam. Finere knust med nullfraktion giver ofte beton med ringere eller usikker styrke.

Det sagt, så blandede jeg beton på vejgrus 0-18 mm, dvs. knust til drivhusets fundament for nogle år siden. Tre skovle knust og en skovl cement. Med det højere betonindhold blev det meget fin og holdbar beton. Støber stolper til hegnet i haven på samme måde. Blander så tørt som muligt, men at det stadig går sammen efter nogle minutter i blanderen, næsten jordfugtig beton.

Senest redigeret:
  • Synes
tompajo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.