Nu ved jeg ikke, hvilken slags hus du skal bygge, men vi har støbt 110meter sokkel i 8meters sektioner med den opskrift, jeg skrev til dig. Jeg er ikke det mindste bekymret for, at vores sokkel ikke skal kunne klare det. Da bygger vi med letbeton og teglstenstag. Så bare kør på, det vil holde, bruger du to 12mm armeringsjern langs med sålen?

Her er tre billeder, så du kan se omtrent hvordan det så ud:

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT sagde:
Nu ved jeg ikke hvilken slags hus du skal bygge, men vi har støbt 110 meter grundmur i 8 meters sektioner med den opskrift, jeg skrev til dig. Jeg er ikke det mindste bekymret over, at vores grundmur ikke skal kunne holde. Så bygger vi med letbeton og teglsten.
Så bare kør på, det vil holde, kører du to 12mm armeringsjern langs med sålen?
Tre, de ses i konstruktionsplanen i første indlæg som den grønne rektangel nederst i billedet. (Det er den jeg skal støbe nu.) På den sål skal der så en mur der kompenserer for, at jorden hælder, og så skal pladen hvile på den mur.

Du har jo tænkt dig at bygge meget ligesom vi har gjort. Sådan her så vores k-tegning ud.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ok, tusind tak for al input! Langsomt samler jeg mod. :)

I morgen går jeg i gang, og med tanke på hvad jeg tilfældigt har hjemme bliver udgangspunktet denne opskrift:
25 L makadam 8-16
50 L støbesand
25 kg (≈ 17L) cement
14 L vand

Senest redigeret:
Bliver fint, held og lykke!

X xLnT sagde:
Du har jo tænkt at bygge meget ligesom vi har gjort. Sådan her så vores k-tegning ud.
Meget interessant at se, tak! Sikken en avanceret tegning I havde, masser af isolering her og der... :-o

Vi har jo ud over naboens garage også en række L-elementer, der står 40 cm fra naboens garage, og som jeg jo tænkte kunne blive stående under vores garage. Det har været vildt besværligt at grave ud mellem dem, og soklen og dræningen/isoleringen bliver jo lidt derefter... Men alligevel lettere end at flytte dem, og de har jo stået stabilt der siden 1974, så de kan godt få lov at blive stående, tænkte jeg. :)

• Grøft mellem grannens garage og jord, omgivet af buske. Rød bygning til højre, jord og rør til venstre. En maskine i forgrunden.
Andreas Lundgren Andreas Lundgren sagde:
Ja, jag ved, at det kommer til at blive godt, men jeg kan simpelthen ikke sove, når du har næsten samme mængde sand og makadam, og nogen anden har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Der må jo findes en opskrift, der er bedst, arghhh! :p
Opskriften afhænger af, hvilken styrke man skal have. Enten beregner man det, eller så blander man, så det bliver tilstrækkeligt stærkt...

Opskriften, jeg har brugt til alt herhjemme (mit indlæg fra en anden tråd):

Læste lidt i en betonbog, som er lige så gammel som mig selv nogenlunde, der stod der, at man tager 90 liter sten, 85 liter grus til 25 kg cement. Jeg tilpassede selv opskriften lidt, så den passede til størrelsen på min tromle (15 liter). Det blev for enkelhedens skyld 1 tromle cement, 2 tromler 0-8 grus og 2 tromler 8-16. Til dette gik der cirka 7-8 liter vand. 15 liter cement er omtrent en halv 25 kg sæk. Dette var også ret passende at blande i min lille Jula-tombola. Dette bliver så en kvalitutta, der passer til støttevægge, stolper og andet elendighed man bliver tvunget til at støbe i haven.

Senest redigeret:
  • Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Bliver godt det der. Held og lykke! Husk at vibbra. Har man ikke adgang til rigtige grejer, fungerer en gammel grovere maskinskrue, bolt eller jern eller noget i chucken på borehammeren. Bare at sætte mod kanten af formen og køre på bilningsläge (uden snurr).

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Fik du virkelig hele sanden + gruset hjem på to ture med ubremset anhænger? Jeg ville have sikret mig med lidt ekstra og også ekstra med cement. Sjelden de bliver så præcist som man har regnet...

B larry78 sagde:
Fik du virkelig hjem alt sand + grus på to ture med en ubremset trailer? Jeg ville have sikret mig med lidt ekstra og også ekstra cement. Det er sjældent, det bliver præcis som man har regnet med...
Jeg har samme tanke som dig, ofte beregner mange efter det volumen, der ligger på traileren, og meget ofte bliver det for lidt.

En grundregel er at multiplicere med 0,7 (30% mere luft når materialet ikke længere er kompakt), da mener jeg sand.

En tungt lastet trailer, ubremset, 0,6 m3 sand, indeholder kun 0,42 m3 når den er færdigblandet.

Mvh P-A

Hehe, nej, jeg trak 500 kg på traileren, orden og styr på det!

Vi har et stenbrud i Södra Sandby hvor jeg bor, så det er tæt på og godt. Så bestilte jeg 2 ton støbesand, som kom på tipbil, for det er ret langt at køre til nærmeste sand-sted.

Med facit i hånden kunne jeg måske have undgået sanden og bare kørt på knust sten som findes her i byen, det vil jeg helt sikkert gøre, hvis jeg skal støbe og minimere følsomme dele i fremtiden, stolper og sådan.

Altså har jeg 2 ton sand, 1 ton makadam (8-16) og 500 kg cement til rådighed.

Det ser ud som om alle disse materialer har omtrent forholdet 1,5 vægt/volumen, så ca. 2 kubik burde jeg få ud. Jeg har brug for 1,5 kubikmeter. :-) Facit kommer i aften, hvis jeg når det!

https://www.aqua-calc.com/mobile/calculate/weight-to-volume/substance/cement-coma-and-blank-portland

MathiasS MathiasS sagde:
Selv tilpassede jeg opskriften lidt så det passede størrelsen på min rulle (15 liter). Det for nemhedens skyld 1 rulle cement, 2 ruller 0-8 grus og 2 ruller 8-16.
Et begynder-spørgsmål om det, hvad er "en rulle"? :thinking:

En murerspand kaldes rulle på bygglingo

• Synes
MegaMagicMike og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.