Hej!

Jeg har en byggetegning og skal støbe en sokkel til en støttemur. (Det grønne nederst i billedet.) Muren skal kompensere for, at jorden skråner, hvor jeg skal bygge en garage. På støttemuren skal derefter pladens sokkel hvile. Soklen til muren er 20 cm høj og 40 cm dyb (og 12 m lang) og armeres med 3 parallelle armeringsjern.

Da jeg skulle hente grus til betonen, var der dog flere sorter at vælge imellem! Så jeg tog først dræningsgrus og håber på at få svar her inden mandag. :-)

Det lokale grusværk i byen havde:
8-11
11-16
8-22 (vasket)
16-22
16-32

Skal gruset til beton være vasket for at cementen skal få fat, eller fungerer uvasket? Kan man i så fald vaske det selv?

Byggetegning viser betonfundament og støttemur med dræn og armering, fremhævet i grøn.

Du skal blande betonen selv altså?

Det enkleste er at tage 0-18 eller 0-32 og eventuelt blande lidt 0-8 ind, hvis blandingen ikke er nok "fed"

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Eftersom det aldrig findes vasket osv så har jeg brugt rørgravsgrus (0-8) og makadam 8-16. Det har altid fungeret godt til enkle støbninger som du skal lave nu.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jeg ville tage 8-22 eller 11-16 af dem du hr der.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
P Per_Eriksson sagde:
Du skal blande betonen selv altså?

Det enkleste er at tage 0-18 eller 0-32 og eventuelt blande lidt 0-8 ind hvis blandingen ikke er nok "fed"
Ja, jeg tænkte blande selv. Det er lidt over en kubik, så for lidt til en betonbil og for meget (dyrt og besværlig fragt) for at købe færdige beton-sække.

Det jeg har fået læst mig til er vel at man overhovedet ikke skal have i 0-fragmenterne men have makadam fordi 0-fragmenterne ikke rigtigt bidrager til styrken, så meget cement går til for at lime disse 0-fragmenter sammen. Men jeg er jo alle ikke nogen ekspert...

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Jeg ville tage 8-22 eller 11-16 af dem du har der.
Jeg kommer til at køre med begge dele, det bliver alligevel to ture med min ubremset trailer, så jeg kan lige så godt tage to forskellige. Så bliver det lige store mængder sand og makadam.

På alle de steder jeg læser, står der kun hvor mange dele sand/cement og makadam man skal have, aldrig noget om størrelsen på makadam.

De fleste har 1 del cement og 3 dele ballast, lidt mere cement for hårdere beton.

Så er der alle mulige varianter på ballasten. Byggmax har 3 dele sand og 1 del makadam (uspecificeret størrelse )
Cementeras websted foreslår halvdelen "grus 0-8"og halvdelen "sten 8-16.
Tenico har opskrift på 1:3:9 på cement: sand: makadam, altså mere makadam end sand, modsat bygmax.

Andreas Lundgren Andreas Lundgren sagde:
Ja, jeg tænkte at blande selv. Det er godt en kubik, så for lidt til en betonbil og for meget (dyrt og besværlig fragt) for at købe færdige beton-sække.

Det jeg har formået at læse mig frem til, er vel at man helst ikke skal have i 0-fragmenterne, men have makadam, fordi 0-fragmenterne ikke rigtig bidrager til styrken, og der går meget cement til for at lime disse 0-fragmenter sammen. Men jeg er jo ingen ekspert...
Skal du blande med cement, så har du brug for 0-fraktion. Fx Støbegrus, 0-4, 0-8 eller hvad der findes til rådighed. Plus en eller anden ballast, fx 11-16

• Synes
johel572
  • Laddar…
useless useless sagde:
Skal du blande med cement så behøver du 0-fraktion. F.eks Støbegrus, 0-4, 0-8 eller hvad der er tilgængeligt. Plus noget ballast, f.eks 11-16
Regnes natur-sand som 0-fraktion? Mange opskrifter er jo bare sand og makadam.

Har jeg forstået det korrekt, så er makadam knust uden 0-fraktion? Skulle jeg måske egentlig have haft det, som de på grustaget her kalder knust, 0-noget, typisk 0-22 fx?

• Synes
Kurtanagger og 1 anden
  • Laddar…
Nej man plejer ikke at gøre sådan.

Uanset hvordan du gør, er fordelingen af fraktionerne forkert, hvis du spørger en cementgubbe, men det er "standard" at bruge rörgravsgrus 0-8 i stedet for gjutsand som sjældent findes, og til dette plejer man at have 8-16 mak.

• Synes
johel572 og 1 anden
  • Laddar…
Fulkemisten
Jeg har blandet noget beton selv mest fordi jeg har haft stenmjöl 0-8 og makadam 8-16 til overs derhjemme. Kørt en halv rulle cement og en rulle af hver af de to ballastfraktioner. Det har fungeret udmærket udendørs til pæle kantsten osv præcis som @MathiasS siger.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jeg tror, at rørgravsgrus har en bedre siktkurve end stenmjöl (som har for meget fint materiale), på den anden side er det jo bare at kompensere med mere cement.

Den største fejl med almindeligt grus er, at det kan indeholde humus, måske slipper man for det med stenmjöl.

• Synes
Hamkla
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Måske. Betonggubberne griner nok ad os, men jeg har sikkert blandet en knapp halv kubik beton til prisen af fem sække cement á en god femtiotte stykket. Den der ler sidst, ler bedst...

• Synes
Ekis- og 2 andre
  • Laddar…
Vi blandede 15kbm beton til vores husfundament (i omgange da ;)) dette blev gjort med 0-8 grus (gjutegrus) og 8-16 makadam (vasket føles jo unødvendigt dyrt).
Du skal blande forskellige dele materialer for at opnå den rigtige styrke på betonen, så tjek det.

X xLnT sagde:
Du behöver blanda olika delar material för att få frem den rette styrke på betonen, så tjek det.
Det er præcis det, jeg prøver at finde ud af, men jeg får helt forskellig information forskellige steder! :p

Hvad jeg har fundet ud af er väll at:
  • Mere sand end makadam giver svagere beton men lettere at arbejde med.
  • Man skal forsøge at have med alle fraktioner, så det ikke bliver for store "spring". Dette for at opnå en god fyld og ikke huller i betonen.
  • Ikke for meget stenmjöl, helst slet ikke(?)
  • For grov makadam er svær at forme og få jævn, ellers er det bare godt.
  • Jo mindre vand jo stærkere beton, men også mere vanskelig at arbejde med.

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Det har fungeret fint udendørs til pæle kantsten osv. præcis som @MathiasS siger.
Dette er jo til en sål, der skal holde op hele garagen og jordmasserne under, så derfor prøver jeg at finde ud af så meget jeg kan. Til pæle og lignende er jeg helt med på, at man tager, hvad man har! :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.